שישה מטוסים, 12 טייסים ו-422 מטרים מתחת לפני הים - אלו המרכיבים שאפשרו לאגודה הישראלית לתעופה ספורטיבית קלה בישראל לשבור שיא גינס בקטגוריה - טיסת המבנה הנמוכה בעולם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הטייסים יצאו לדרך ממנחת בראשון לציון בנובמבר האחרון וביצעו יעף מעל ים המלח, אך זה נפסל על ידי שופט של חברת גינס, מאחר שאחד המטוסים חרג מתצורת המבנה. במטס השני זה קרה: המבנה הסתדר לתצורת ראש מושלמת, ובמשך דקה טסו מטוסי האולטרלייט במרחק של מטרים ספורים מעל ים המלח.

המטוסים נחתו במנחת למרגלות מצדה, ולאחר שקיבלו אישור מהשופט לכך שהשיא נשבר, פתחו משתתי הטיסה בקבוק שמפניה וחגגו את ההישג. בימים האחרונים אישרה חברת גינס באופן רשמי את השיא העולמי.

טיסה בתנאים קשים

המטוסים מעל ים המלח (צילום: האגודה הישראלית לתעופה ספורטיבית קלה)
המטוסים מעל ים המלח | צילום: האגודה הישראלית לתעופה ספורטיבית קלה

מי שיזם את השיא הייחודי היה סא"ל (במיל') דן שיאון, לשעבר טייס ומפקד טייסת קרב בחיל האוויר, שהמשיך לטוס במגוון של מטוסים קלים אחרי שחרורו. שיאון הוא שיצא קשר עם מטה חברת גינס בלונדון, שקבעה את התנאים לשבירת השיא.

"הטיסה הייתה מורכבת עקב התנאים הקשים בגובה נמוך מעל המים", סיפר שיאון. את השיא הישראלי יהיה בלתי אפשרי לשבור במקום שאינו ים המלח, ולכן הוא יישאר לעולם שיא הקשור לישראל. שיאון משוכנע שאיש לא ינסה לשבור את השיא בקרוב, עקב תנאי הטיסה הקיצוניים והסכנה הכרוכה בניסיון זה.

טיסת מבנה צמוד היא טיסה שבה מספר מטוסים, המסודרים בצורה גיאומטרית, טסים בקרבה של מטרים בודדים ממוביל המבנה ומבצעים במדויק כל אחת מפעולותיו. מדובר בתרגיל המחייב רמת מיומנות גבוהה במיוחד, מאחר שכל סטייה מהמבנה או מנתיבו של המוביל עלולה להסתיים בתאונה.