המגדלים התל אביביים האלה הם אחד מסמלי הקידמה של ישראל. קידמה, עד שזה מגיע לעובדות הניקיון; בלי מקום מוגדר ליציאה להפסקות, עשרות המנקות שפזורות בקניון ובגורדי השחקים, נאלצות להידחק אל חדרי המדרגות המלוכלכים והחנוקים, או אפילו לבתי השימוש.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לרובנו קשה לדמיין סביבת עבודה בלי פינת קפה, אבל לעובדות הניקיון של מגדלי וקניון עזריאלי זה דווקא די קל. את המנקה מ' מצאנו בקומה ה-14 של הבניין העגול. בעברית רצוצה היא סיפרה על התנאים הקשים, ואף על הרגלי האוכל בעבודה; כאשר היא רוצה לאכול, מ' לרוב יוצאת לרחוב.

החוק הישראלי מחייב מעסיק לספק לעובדיו תנאי עבודה "סבירים". הניסוח המעורפל הזה אמנם לא מבהיר בדיוק מהן חובות חברות הקבלן - שמעסיקות את העובדות, או אלה של קבוצת עזריאלי ששוכרת את השירותים. אבל כדאי להיזכר בדוגמה מהעבר הלא רחוק; חוק הקופאיות ב2007 הגיע אחרי דיון ציבורי נוקב על אילוצן של העובדות ברשתות השיווק לעמוד שעות ארוכות בכל יום. עובדות הניקיון שלנו במקרה הזה חוששות להתלונן, אבל מתקשות להסתיר את הקושי שלהן עם המצב.

חוק "הגברת האכיפה בדיני עבודה", שנכנס לתוקף ביוני האחרון, מטיל את חובת הבדיקה וסיפוק תנאים הולמים על מזמין השירות של חברות הקבלן. אין תשובה חד משמעית לגבי השאלה המשפטית שנוגעת למעמד עובדות הניקיון בקניון עזריאלי. העניין הזה עשוי להתברר בהמשך, רק אם הן יתלוננו רשמית על מצבן בפני הרשויות. בינתיים, מ' וחברותיה ימשיכו "לבלות" את ימי העבודה שלהן - בתנאים, שרחוקים מלהיות הולמים.

מהנהלת מגדלי עזריאלי נמסר בתגובה: "מדובר בעובדות המועסקות באמצעות חברה קבלנית, ואנו פועלים להעניק לכל העובדים את התנאים הנכונים להפסקות ולאוכל, והכשרנו שטח מתאים שישמש כאזור מנוחה והסעדה לעובדי הניקיון".