לנהל את התעופה בישראל זה עסק מאוד מסובך. עבודה לא פשוטה, לעיתים מלחיצה. טעות אחת קטנה יכולה להיגמר באסון בינלאומי. מי שאמור למנוע את כל זה אלה האנשים במגדל.

60 פקחים עובדים בנתב"ג במשמרות סביב השעון: יום ולילה, שבתות וחגים. זה אחד מהשדות המורכבים בעולם, עם שטח אווירי מצומצם וכלי טיס רבים. אסור להיות עייפים. שגיאה עלולה לגרום למותם של מאות בני אדם.

בחדר קטן יושבים הפקחים שתפקידם לסדר את המטוסים שמגיעים לישראל.לדאוג שינחתו אחד אחרי השני בסדר מופתי. "אסור פה לעשות טעויות", מדגיש אסף בן מיכאל, סגן מפקד מגדל הפיקוח. אפילו במצמוץ אפשר לפספס טיפוס של מטוס ולקבל אירוע".

ג'מבו על רקע שקיעה

מי שיודע זאת טוב מאוד הוא אבי הכהן, פקח ותיק, כמעט 40 שנה במגדל. לפני מספר שנים מנע הכהן התנגשות בין מטוס נוסעים למסוק של שר הביטחון וקיבל על זה צל"ש. כמה שנים קודם לכן הוא עבר אירוע חריג: מטוס ניסוי של חיל האוויר המריא מבלי לקבל אישור. "הוא היה קרוב מאוד למטוס שנחת", נזכר הכהן. "הייתי גמור, לא האמנתי".

בשנה האחרונה משקיעים ברשות שדות התעופה כארבעה מיליארד שקלים כדי לשפר את הבטיחות. מגדל חדש עומד לקום, המסלולים יתארכו וגם הפקחים מתאמנים בסימולטורים מתקדמים.

למרות הקושי והאחריות אין דבר שיזיז אותם משם. "זו עבודה תובענית - אבל יש בה כיף שאין באף עבודה בעולם", מסביר הכהן בחיוך. ומה עוד מצליח לרגש אותו ואת חבריו? "אין כמו מראה של ג'מבו נוחת על רקע שקיעה", הוא עונה.