שלשום פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), האחראית על עבודות הרכבת הקלה בבני ברק, ביטלה את ההסכם שנחתם עם העירייה ב-2015. בית המשפט אישר לחברה לבצע עבודות בשבת זאת אחרי שבנת"ע התלוננו על כך שהעירייה מתנכלת לה ולא מאפשרת לה לעבוד כראוי. המשמעות היא שמשבר בנושא צפוי לפרוץ בקרוב, בדומה למשברי עבר סביב העבודות בשבת, ולא ברור מה יעלה בגורל הרכבת הקלה בבני ברק.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בהסכם שנחתם בין נת"ע לבני ברק סוכם על שיתוף פעולה סביב העבודות להקמת "הקו האדום" בתחום העיר. במסגרת ההסכם נת"ע התחייבה בין השאר לבצע ולממן, באופן מלא או חלקי, עבודות שונות ברחבי העיר. עיריית בני ברק, מצדה, הבטיחה לעשות כל מה שיידרש על מנת לאפשר את ביצוע העבודות.

המחלוקת על העבודות בשבת: ההסכם בוטל (צילום: החדשות)
"הפסקת המכונה יכולה לגרום לנזק" | צילום: החדשות

כעת טוענים בנת"ע שעיריית בני ברק פועלת בשיטתיות לסכל את המשך ביצוע העבודות, בין היתר באמצעות סירוב לחתום על הרשאות, היתרים או אישורים, ניתוק אספקת המים ועוד שורת צעדים. לצד כל אלה יש את ההפגנות הקבועות בסופי השבוע של חרדים שמאיימים על העובדים הזרים במתחם בו מתבצעות העבודות ומשבשים את עבודתם.

"תגברנו את השמירה בצורה קיצונית. שמנו גדרות ושערים כפולים", סיפר גיא גורן, מנהל פרויקט הרכבת מ"ספיבק הנדסה". "כניסה פנימה לאתר הייתה מסכנת אותם ואת המתקנים שיש פה ויכולה הייתה להשבית ואת פעילות המנהרה".

"אסור לעצור את המכונה"

בסיור שערכו לנו במתחם שבו עתידה לקום תחנת "אם המושבות", בשטח המוניציפלי של בני ברק, התעקשו בנת"ע כי לא ניתן להרגיש את העבודות מעל פני השטח. בחברה הסבירו כי העבודות לכריית המנהרה מתבצעות בעומק של 40 מטרים ושאף אחד אינו יכול להרגיש שאכן מבוצעות עבודות בשבת.

"את המכונה אסור לעצור", הוסיף גורן. "הפסקה שלה יכולה לסכן את המשתמשים בדרך, את הבניינים לאורך ציר ז'בוטינסקי, ועלול לגרום לנזק בהרבה יותר גדול מהתפרעות או מפגיעה בכבל חשמל".

ההפגנות בבני ברק (צילום: יהודה חיים / פלאש 90, חדשות)
"תגברנו את השמירה בצורה קיצונית" | צילום: יהודה חיים / פלאש 90, חדשות

לאור ההפרעות החוזרות ונשנות של עיריית בני ברק לקידום הפרויקט, הודיע השבוע מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און לעירייה על ביטול ההסכם ביניהם. משמעות הצעד היא שנת"ע למעשה חוזרת בה מהתחייבותה לסייע לעירייה בפיתוח תשתיות ופיתוח עירוני בין התחנות. עם זאת, בר-און הוסיף כי "נת"ע תמשיך לעשות ככל יכולתה על מנת להמשיך בעבודות 'הקו האדום' ולהשלים את המשימה שהוטלה עליה על ידי הממשלה כהלכה ובמועד, לטובת הציבור".