"החיים שלנו הפכו לסיוט תחבורתי": נוסעים שהגיעו הבוקר (ראשון) לתחנות הרכבת השונות בצפון הארץ דיווחו על צפיפות ועומסים חריגים, והעלו תיעודים של אנשים נדחקים ונאלצים לעמוד במעברים. לטענתם, הסיבה לצפיפות היא העברת קרונות מהרכבות בצפון לקו הרכבת החדש שנפתח בין נתב"ג לירושלים. במקביל, בסיוע ארגון "15 דקות" מגייסים תושבים כסף על מנת לתבוע את משרד התחבורה ואת רכבת ישראל, שם טוענים בתוקף: "לא נרשמו עומסים חריגים".

 לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

מורן ירחי נוסעת כל יום מקיבוץ כברי שבגליל המערבי לעבודתה במרכז הבינתחומי בהרצליה כבר 6 שנים. לטענתה, פתיחת קו הרכבת המהירה לירושלים והעברת הקרונות אליו פגעה בתחבורה הציבורית באזור הצפון ובפרט ברכבות. "הרכבות עמוסות בצורה בלתי אנושית, זמן הנסיעה התארך", היא מספרת. "לי למשל הנסיעה התארכה בחצי שעה כל יום, וזה המצב של מי שבכלל מצליח לעלות על הרכבת".

"מהעברת הרכבות לי-ם - חיינו הפכו לסיוט" (צילום: קבוצת "מחזירים את הרכבות לצפון"‎, חדשות)
"מהעברת הרכבות לי-ם - חיינו הפכו לסיוט" | צילום: קבוצת "מחזירים את הרכבות לצפון"‎, חדשות

מורן הסבירה שביטול המקומות השמורים בגלל העומס פוגע באוכלוסיות חלשות - מבוגרים ונכים שלא יכולים להבטיח לעצמם מקום ישיבה. "הם גם אלה שלצערנו נשארים פעמים רבות על הרציף, או בכלל מוותרים מראש על הנסיעה", טענה. "פתיחת הקו לירושלים, שלא באמת פועל כראוי, הביאה למצב שיש עכשיו שני קווים לא מתפקדים - קו החוף והקו לבירה".

"אסף בכור, ממובילי מחאת "משיבים את הרכבות לצפון", סיפר בשיחה עם החדשות online כי יותר מ-9 שנים הוא נוסע מדי יום מתחנת עתלית לתחנת תל אביב השלום. "מאז פתיחת הקו לירושלים העומס עלה בצורה דרסטית. לפני ימים מספר עמדתי בלית ברירה בשירותים ולא הייתי שם לבד", הוא אומר. "מחניק, צפוף והכי גרוע לא בטיחותי. מגיעים לעבודה ליום שטרם התחיל מותשים עצבניים ומיוזעים על בסיס יומי".

התוכנית שתפחית את העומסים? (צילום: ארז דין, חדשות)
עומסים ברכבת ישראל, ארכיון | צילום: ארז דין, חדשות

גם בכור הדגיש כי האוכלוסיות המוחלשות הם אלו שסובלים הכי הרבה מהעומסים: "קשישים לעיתים נשארים מחוץ לרכבת מרוב העומס. ביום חמישי האחרון בחורה התעלפה מרוב דוחק.

גיל יעקב מנכ"ל ארגון "15 דקות", סיפר כי הארגון מנהל כעת קמפיין גיוס כספים לטובת התושבים בצפון, במטרה להגיש תביעה נגד רכבת ישראל ומשרד התחבורה "בשל פגיעה באורח חיינו". יעקב הסביר כי "הכסף הוא לתביעה משפטית של תושבי הצפון בדרישה להחזיר את תנועת הרכבות לסדרה ולחלק את המשאבים של הרכבת בצורה שוויונית והוגנת". הוא הוסיף: "אני קורא לציבור שנפגע ממצב התחבורה בישראל בכלל ומשיבושי הרכבות בפרט, לחפש בגוגל 'מחזירים את הרכבות לצפון' ולתרום למאבק כדי שנוכל להשיב את התחבורה לסדרה".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הבוקר לא נרשמו עומסים חריגים בהשוואה לימי ראשון בבוקר. ימי ראשון וחמישי הינם הימים העמוסים ביותר ברכבת ישראל. גם הבוקר, כמו בכל תחילת שבוע, הופעלו רכבות ייעודיות לחיילים, מנהריה לבאר שבע, במטרה להוריד את העומסים ברכבות הסדירות. הרכבות שנוספו לקו נהריה תל אביב, כמידי יום, פעלו כמתוכנן".