אם הרגשתם שבחודשים האחרונים חלה עלייה בעומסים בכבישי הארץ - אתם לא לבד. יותר ויותר נוסעים מתלוננים שהדרכים למקומות העבודה, כמו גם מרכזי הערים עמוסים ופקוקים. "זו תוצאה של הזנחת התחבורה הציבורית", סיפרו בארגונים חברתיים. צפו בתיעוד מהכבישים הסואנים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לדף הפייסבוק שלנו

מדי יום עדי נוסעת ממקום מגוריה באזור רעננה לכיוון ירושלים. היא תיעדה איך נראים הכבישים המרכזיים בארץ בשעה 7 בבוקר. לטענתה, נסיעה שבעבר הייתה אורכת 30 דקות בלבד התארכה ומגיעים לעתים אף ל-50 דקות ויותר. "העיקר שהרחיבו את כביש 1 ובנו מנהרה", התלוננה. "מאז שחנכו אותה זה מרגיש שיש יותר עומס על הכביש".

הפועל למען תחבורה ציבורית יעילה, מצא כי בנסיעה מרעננה לירושלים בשעה 7 בבוקר 'מבלים' הנהגים כשעתיים בנהיגה. בנסיעה בכיוון הנגדי בשעות הערב הזמן הממוצע הוא 45 דקות - עד שעה בלבד.

יסמין, גיא וליאת נוסעים מדי בוקר מעיר מגוריהם, כפר סבא על כביש 4 לכיוון דרום. הם מספרים שדרך של 25 ק"מ בלבד, לוקחת להם לא פחות משעה ו-20 דקות. "כביש 531 החדש פקק לחלוטין את כפר סבא", סיפרה ליאת. "היציאות העמוסות גרמו לפקקים נוראים בתוך השכונה שלנו. חלם זה כאן".

הפקקים בכבישים (אילוסטרציה)
הפקקים בכבישים (אילוסטרציה) | צילום:

העומסים בכבישים אינם צרתם של תושבי המרכז בלבד. יעל שגרה ביישוב מיתר, סמוך לבאר שבע, מספר גם היא על הדרך הקשה מדי יום לעבודה. "נסיעה שבעבר לקחה רבע שעה התארכה לנסיעה של 45-50 דקות", סיפרה. ב-"15 דקות" סיפרו שבדיקה שנערכה במקום העלתה שבמידה והיה קיים נתיב לתחבורה ציבורית, זמן הנסיעה בכביש היה פוחת בכ-50%.

בעמותת "אור ירוק" ופורום "15 דקות", טוענים שהעלייה בעומס היא תוצאה של הזנחה של התחבורה הציבורית. על פי סקר שנערך בספטמבר האחרון נרשמה עלייה בשימוש ברכבים פרטיים וירידה בשימוש בתחבורה הציבורית לעומת שנת 2016.

ב- "15 דקות" ערכו השוואה בין זמני הנסיעה ברכב פרטי בתחבורה ציבורית וגילו כי הנסיעה באוטובוס אורכת זמן רב יותר. בארגון מעריכים כי אם בכבישים עירוניים רבים היו קיימים נתיבי תחבורה ציבורית זמן הנסיעה בהם היה מתקצר.

מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב: "עומסי התנועה הולכים ומחמירים ואנו נמצאים בעיצומו של משבר תחבורתי לאומי שהולך ומחריף. שר התחבורה ישראל כץ איננו פועל לשיפור התחבורה ציבורית בקצב הנדרש - שהשימוש בה יפחית את העומס. כך למשל כץ אינו מקצה נתיבים ייעודיים לנסיעת אוטובוסים בכבישים הבין עירוניים. גם התוכנית לקידום קווים מהירים לאזורי תעסוקה מדשדשת ולא יוצאת לפועל. בסופו של יום כולנו תקועים בפקקים: גם נוסעי הרכב הפרטי וגם נוסעי התחבורה ציבורית".

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ממשלת ישראל תקועה כבר שנים רבות בפקק תנועה אחד גדול. לאורך שנים ממשלות ישראל הזניחו את המערך הסעת ההמונים בישראל והתוצאה היא שרוב הציבור מביע חוסר אמון בתחבורה הציבורית ונוסע ברכב הפרטי. כולנו יוצאים נפסדים מכך שמדינת ישראל מפגרת שנות דור אחרי המדינות המתקדמות בעולם והגיע הזמן שמשרד התחבורה ייתן עדיפות לתחבורה הציבורית על פני כלי הרכב הפרטיים, זה יצמצם תאונות הדרכים, ישחרר את פקקי התנועה, יפחית את זיהום האוויר ויחסוך למדינה כסף רב".

תגובת משרד התחבורה: משרד התחבורה פועל באופן אינטנסיבי להקלה על עומסי התנועה ולמתן עדיפות לתחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ. לאחרונה יצאה לדרך תכנית מהפכנית להקמת רשת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), עירונית ובינעירונית, במטרופולין תל אביב, בעלות כוללת של כ-5 וחצי מיליארד שקלים. המיזם המיוחד, המכונה "מהיר לעיר", יצור רצף של נת"צים עירוניים ובינעירוניים ויעניק לראשונה יתרון משמעותי לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

התכנית כוללת בין השאר הקמת רשת של נתיבי תחבורה ציבורית באורך של כ-120 קילומטרים, ב-17 ערים מרכזיות בגוש דן שחתמו על הסכמים עם משרד התחבורה להקמת הנת"צים בתחומם וכן שדרוג של 50 קילומטרים של נת"צים קיימים.

בנוסף לכך, מקדם המשרד למעלה מ-70 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית, במסגרת תכנית להקמת נתיבים מהירים בכניסות לתל אביב, בעלות של 3 וחצי מיליארד שקלים נוספים. כלי רכב ציבוריים יוכלו לנסוע בנתיבים המהירים ללא תשלום.

שדרוג כביש מס 1 מתל אביב לירושלים, בקטע שבין שער הגיא לגינות סחרוב, מהווה הצלחה חסרת תקדים. לראשונה מזה עשרות שנים, נעלמו הפקקים ועומסי התנועה בקטע הכביש המשודרג.

מאז נפתח לתנועה מלאה כביש מס 1 בשני כיווני הנסיעה (יוני 2017), חל שיפור ניכר בזרימת התנועה ובמהירות הנסיעה בכל הקטעים ששודרגו. 100 אלף הנהגים והנוסעים, העולים בכל יום לירושלים וממנה, מהווים עדות חיה לשיפור המשמעותי שחל בכביש, בעקבות השדרוג.

ממחקר שבוצע על ידי חברת נתיבי ישראל עולה כי מהירות הנסיעה הממוצעת בקטעי הדרך ששודרגו עלתה ב-35%, לעומת מהירות הנסיעה טרם תחילת העבודות בכביש. יתרה מכך, בעקבות השיפור המשמעותי בזרימת התנועה חל גם גידול דרמטי במספר כלי הרכב הנעים בכביש, דבר שהביא לצמצום עומסי התנועה גם בכביש 443 העובר דרך מודיעין.

יצוין כי במהלך 2018 צפוי להתחיל לפעול קו הרכבת המהיר לירושלים, שיסיע מיליוני נוסעים בשנה לירושלים וממנה, ויפחית באופן ניכר את מספר כלי הרכב בכבישים המובילים לבירה, ובעיקר, בכביש מס 1 ובכביש 443.