אחרי שנים ארוכות של ציפייה, המועד המתוכנן להשקת הרכבת המהירה שתחבר בין תל אביב וירושלים בפחות מחצי שעה - אפריל 2018 - ממש מעבר לפינה. אלא שעל-פי דוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (רביעי), עיכובים משמעותיים שחלו בפרויקט בשנים האחרונות הביאו לכך שהעבודות על קו הרכבת לא יושלמו לפני סוף 2018, וייתכן שאף לא לפני דצמבר 2019.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

הדוח השנתי שמפרסם המבקר השופט בדימוס יוסף שפירא, העוסק בתחומי הכלכלה והתשתיות, כולל בין השאר גם פרק על פרויקט חשמול הרכבות של חברת רכבת ישראל, שמטרתה להחליף את רכבות הדיזל הפועלות כיום ברכבות חשמליות. בינואר 2016 אישרו משרדי התחבורה והאוצר את תכנית הפיתוח של חברת הרכבת לשנים 2013-2020 בעלות של כ-28 מיליארד שקלים - מתוכם 11 מיליארד מיועדים לביצוע פרויקט החשמול.

עבודות על תחנת הרכבת בי-ם, ארכיון (צילום: חדשות 2)
עבודות על תחנת הרכבת בי-ם, ארכיון | צילום: חדשות 2

לדברי המבקר, מאז הצגת לוח הזמנים של הפרויקט בשנת 2013 חלו עיכובים משמעותיים בקידומו. בעניין מועד לפתיחת הקו המהיר תל אביב-ירושלים, שקיימה רק לפני חודשיים את נסיעת המבחן הראשונה שלה, מצביע המבקר על קיומם של פערים בין תחזיות חברת הרכבת לבין עמדת גורמי מקצוע אחרים.

"על אף שמשרדי האוצר והתחבורה וחברת הבקרה צופים עיכובים בלוחות הזמנים שהציבה חברת הרכבת להשלמת הפרויקט, לא נערכו דיונים שעניינם היתכנות האיחור, הדרכים למזעורו והשלכותיו", הוא כותב. "השלכות העיכובים למשק עשויות להיות רבות, הן מבחינה כספית והן מבחינת השירות לציבור".

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא (צילום: פלאש 90, חדשות)
מבקר המדינה, יוסף שפירא | צילום: פלאש 90, חדשות

"פיגור ניכר בביצועי הקבלן"

לדבריו, למרות ההחלטה של חברת הרכבת להשלים את העבודות על הקו המהיר לירושלים במרץ הקרוב, גורמים במשרדי התחבורה והאוצר ובחברת הבקרה מעריכים שעבודות החשמול בקו לא יסתיימו לפני סוף 2018. "נוסף על כך, בדוח הביקורת הפנימית של חברת הרכבת מדצמבר 2015 צוין כי יועץ הלו"ז של החברה בדק בשנת 2014 את לוחות הזמנים של הפרויקט וציין כי הפעלת הקו לירושלים תתאפשר רק ב-31.12.19", מסביר המבקר.

"דוח חברת הבקרה מדצמבר 2016 מתריע אף הוא על פיגור ניכר בביצועי הקבלן, ובכלל זאת פיגור בתכנון ובהיערכות לביצוע", הוא ממשיך. "חברת הבקרה ציינה כי הקבלן הזמין ציוד קריטי לפני שהושלמו הליכי בקרת התכנון, והדבר טומן בחובו סיכון לאי התאמות ולדחיות נוספות בלוח הזמנים. להערכת חברת הבקרה, הקו המהיר לירושלים לא יסתיים לפני דצמבר 2018".

חבר הכנסת דב חנין ("הרשימה המשותפת"), יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, הביע דאגה נוכח הממצאים שעלו בדוח והודיע כי הוא יכנס את ועדת המשנה בתחום לדיון חירום בעניין. "נתגייס למאמץ להבטיח תיקון מהיר של הליקויים והסרת החסמים הקיימים כדי למנוע עיכוב גדול בפריסת הרכבות בארץ, ובפרט בהפעלת הקו לירושלים", אמר.