יום לאחר הסערה שגרמה לקריסתם של מספר מנופים באתרי בנייה ברחבי הארץ, באיגוד המנופאים שבים ומתריעים מפני האסון שמרחף מעל כולנו ומזהירים כי בעשרות אתרי בנייה מופעלים עגורנים לקויים ביד לא מיומנת בהנחיית הקבלנים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

באיגוד לא הופתעו מהאסון שאירע אתמול באתרי הבנייה בתל אביב ובנתניה, כאשר מנופים קרסו מעוצמת הרוח. לטענתם מדובר בכתובת ענק שמתנוססת בשנים האחרונות אל מול כל גורמי החקיקה והאכיפה הרלוונטיים שעדיין לא נוקטים עמדה ברורה בנושא. "צעקנו תקופה ארוכה שאנחנו עומדים בפני אסון", אומר יו"ר האיגוד לשעבר וחבר הוועד, דני אייזנמן. "אז מאיתנו לא איכפת לאף אחד, אבל זה כבר לא החיים שלנו – זה החיים של כולם".

את הגיבוי לטענות הללו מספקת הסטטיסטיקה, שמצביעה בשנים האחרונות על עלייה מתמדת במספר התאונות באתרי בנייה בישראל שבהם מופעלים מנופים ועגורנים, כאשר רק בשנה שעברה נהרגו 31 מפעילים במהלך עבודתם. "הבעיה נעוצה בחוסר פיקוח בענף", אומר אייזנמן.

"זה מתחיל במפעילים, שבחלקם הגדול עברו הכשרה מזורזת בת שנה להפעלה בסיסית של מנוף מבלי לדעת בכלל איזה כלי הנדסי רב עוצמה ומסוכן הוא יכול להיות. קריסת המנופים אתמול בנתניה הייתה יכולה להימנע בקלות אם המנופאים היו מכניסים את העגורנים למצב ניוטרל שבו אין להם תנגודת עם הרוח, אבל למה שהם יידעו את זה? לא הסבירו להם שום דבר על הכלי מלבד תפעול מכני".

"מנוף שנופל על גן ילדים – זו פצצת אטום"

על פי נתוני האיגוד רבים מהמנופים בארץ כלל אינם כשירים לעבודה. חלקם מיושנים ואינם עומדים בתקנים, בעוד שאחרים מופעלים כשסדקים ענקיים חוצים את בסיסי הפלדה שלהם. "בבאר שבע עדיין מופעל בניגוד לחוק מנוף שאין לו טסט כבר שמונה חודשים", אומר אייזנמן. "הברגים שלו משוחררים, הרגליים שלו סדוקות. בעצמי דיווחתי הבוקר שוב על המחדל לפקח הממונה על האזור והוא אמר שיטפל בזה, אבל שם בדרך כלל זה מסתיים. צריכים להבין שמנוף כזה נופל על גן ילדים זו פצצת אטום".

כשלי הפיקוח על הענף מתחילים באתרי הבנייה עצמם, שם לטענת האיגוד מעניקים בודקים מוסמכים אישורי הפעלה פיקטיביים למנופים לקויים תמורת תשלום מבלי לבדוק אותם כלל. מי שממשיך את הפעילות המסוכנת הזו לטענת האיגוד הם הקבלנים, שאינם מוכנים להשבית מנופים כמעט בכל מחיר. "הקבלנים בכלל  לא מבינים את משמעות הדבר", אומר אייזנמן. "קבלנים לא מהססים לפטר מפעילים שמסרבים להפעיל מנופים לא תקינים וממשיכים להפעיל כלים שלא עברו טסט – והכל עבור בצע כסף".

כאן לדברי אייזנמן אמור לפעול משרד הכלכלה יחד עם המשטרה כדי לאלץ קבלנים לפרק מנופים לקויים. "צריכים לומר להם חד וחלק שכל קבלן שייתפס מפעיל באתר שלו מנוף שנפסל – ייכנס למעצר. לכולם ידוע וברור שהענף הזה מחייב שינוי ושום דבר אחר לא יעזור".

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "על מנת להיות מפעיל עגורן, עוד בטרם הקורס, יש לעבור ועדת קבלה שכוללת בחינה פסיכוטכנית, מסוגלות נפשית, קואורדינציה ורופא תעסוקתי. הקורס כולל 200 שעות לימוד עיוניות אשר בסופן בחינה חיצונית של משרד הכלכלה ובוחן של המשרד. על מי שעבר את הבחינה העיונית להשלים 320 שעות סטאז' באתר בנייה, זאת בתוך המנוף ובצמוד למפעיל ותיק. מי שלא עומד בכל הדרישות הנ"ל לא יוכל לקבל רישיון להפעלת עגורן.

"מנהל הבטיחות מבצע הסדרה של בטיחות עגורני הצריח בארץ  בין השאר מטיל הגבלות על יבוא עגורנים, וכן נדרש כל עגורן להיבדק תקופתית על ידי מהנדסים בודקים מוסמכים, ולהיות מופעל אך ורק על ידי מי שהוסמך לכך. על כל אלה מקיים מנהל הבטיחות פיקוח ואכיפה, לרבות הפסקת עבודתם של עגורנים שאינם עומדים בדרישות הבטיחות,  והפסקת עבודה של מפעילי עגורנים שאינם בעלי הסמכה נדרשת. אנשי מנהל הבטיחות נפגשו עם נציגי מפעילי העגורנים, לקבלת מידע על נושאים המחייבים טיפול, וכל מידע שהועבר אלינו טופל על ידי מפקחי המנהל".

מהתאחדות בוני הארץ נמסר בתגובה: "נושא הבטיחות בבנייה נמצא תחת פיקוח קפדני. הקבלנים, חברי התאחדות בוני הארץ, משקיעים משאבים רבים כדי להבטיח את בטיחותם של כל העובדים באתרי הבנייה, על ידי השקעה נרחבת בהרחבת הידע בנושא זה ושיפור ציוד הבטיחות בענף כולו. כל המנופים באתרי הבניה עוברים בדיקות הנדסיות מקיפות באופן תדיר ומקצועי על ידי בודקים מורשים, ורוב מפעילי העגורנים אינו מועסק על ידי הקבלנים אלה על ידי תאגידים מקצועיים המתמחים בתחום זה והם הבוחנים את התאמתו האישית והמקצועית של העובד״.