עם תחילתן של העבודות על הרכבת הקלה בתל אביב הודיע משרד התחבורה על פתיחת שורת חניוני "חנה וסע" שמטרתם להקל על פקקי התנועה הצפויים בגוש דן. מהחניונים, שבהם אלפי מקומות חניה, יוצאים שאטלים מיוחדים למרכזי הערים. בדיקת חדשות 2 Online מעלה שלמרות שהעבודות החלו כבר בחודש אוגוסט האחרון והחניונים נפתחו - הנהגים פשוט לא מגיעים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הבדיקה שנערכה בשלושה מתוך ארבעת החניונים הייעודיים העלתה כי הם עומדים ריקים רוב שעות הפעילות וכי השאטלים יוצאים אל יעדם כשהם ריקים או מכילים נוסעים בודדים בלבד. כך למשל בחניון תל ברוך, שבו 700 מקומות חניה, לא מצאנו בתשע בבוקר מכוניות בכלל. בחניון המושבה בפתח תקווה חנו כ-20 כלי רכב בלבד, זאת למרות שהחניון יכול להכיל עד אלף כלי רכב.

גם בדיקת מספר הנוסעים בשאטלים העלתה נתונים דומים. לאורך כל שעות הבדיקה, מ-8:00 עד 11:00, לא עלה אפילו נוסע אחד על השאטל. שאר השאטלים יצאו מהחניונים כשהם ריקים.

חניון חנה וסע פתח תקווה ריק (צילום: עזרי עמרם חדשות 2)
20 רכבים בלבד בחניון המושבה בפתח תקווה | צילום: עזרי עמרם חדשות 2

"מהבוקר נסעו איתי שלושה או אולי ארבעה אנשים", מספר אחד מנהגי השאטלים מפתח תקווה למרכז תל אביב. מפעיל חניון אחר מספר שהנוסעים פשוט לא מגיעים. "אני מוציא מכאן 24 כלים (שאטלים) ריקים בשעה", אמר. "בשלוש שעות הוצאתי 72 כלים ריקים. ריקים".

את הבדיקה ערכנו גם בחניון גני יהושע בתל אביב. שם מדובר בחניון הוא מעורב לרכבי "חנה וסע" ולבאי אזור גני התערוכה. גם משם יצאו השאטלים ריקים. ממצאים דומים גילתה גם בדיקה שערכו בתחילת השבוע בגלי צה"ל.

השאטלים יוצאים ריקים
השאטלים יוצאים ריקים | צילום:

פרויקט ה"חנה וסע" בגוש דן עולה למדינה מיליונים. "אני צועד באזור תל ברוך מדי יום ותמיד החניון פה ריק", סיפר תושב האזור. "מה שאני לא מבין זה איך זה שהחניון ריק ומלבד 3-4 מכוניות בודדות שבטח שייכות לעובדי החניון, כל חמש דקות יוצא מיניבוס ריק לחלוטין מאנשים. פשוט מגוחך שעל חשבון הציבור מממנים חברות הסעה ומתנהל בזבוז כספים אדיר שלא משרת אף אחד".

"מדובר בתקופת הרצה"

מהנתונים שהעבירה חברת נת"ע, מספר הנוסעים בשלושת החניונים מתחילת תקופת ההרצה בחודש אוגוסט ועד 15 בנובמבר עומד על כ-3,970 בלבד. מתחילת חודש נובמבר יצאו מחניון גני יהושע כ-400 נוסעים, מחניון תל ברוך כ-70 נוסעים ומחניון המושבה כ-470 נוסעים.

הרכבת הקלה, ארכיון (צילום: אסף שילה)
עבודות הרכבת הקלה | צילום: אסף שילה

האחראי על תפעול החניונים ציין כי למרות המספרים הנמוכים, מדובר בסך הכל בתקופת ניסיון. "אנחנו בהרצה, התחלנו רק לא מזמן", אמר. "אנחנו בינתיים עובדים על הקווים, שהכל יעבוד כמו שצריך ושהנהגים יתרגלו למסלולים ואז נצא לפרסום אגרסיבי יותר".

מחברת נת"ע, אחראית על פרויקט הרכבת הקלה, נמסר בתגובה: "נת"ע, כזרוע הביצועית של משרד התחבורה וכחברה הממשלתית האמונה על בניית הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, מחוייבת להעניק לציבור שירות נוח, מהיר ויעיל לכל אותם המבקשים להגיע למרכזי התעסוקה הסמוכים למתחמי עבודות הרכבת הקלה. אנו תקווה שיותר ויותר אנשים הנכנסים לתל אביב ינטשו את רכבם הפרטי ויעניקו הזדמנות לחניוני חנה וסע והשאטלים שהעמידה החברה לרשותם.

ממשרד התחבורה נמסר: "נערכנו מבעוד מועד והכשרנו חניונים והסעות למרכזי העסקים בגוש דן. אנו צופים כי השימוש בחניונים ובהסעות ילך ויגבר עם תחילת העבודות של התחנות התת קרקעיות הנוספות לאורך תוואי הרכבת. משרד התחבורה החל אתמול בקמפיין שנועד לעודד את השימוש בחניונים ובהסעות ,במקביל לכך משרדנו פנה למשרד האוצר לאפשר חנייה חינם בכל החניונים".

לפניות לכתב: azria@ch2news.co.il