רועי (שם בדוי) היה בדרכו הביתה מהעבודה, כשהחליט לעצור בשולי הכביש בירידה לאיילון צפון כיוון שהיה צריך להתפנות. מכונית שהגיעה בסיבוב, ולא הבחינה ברכב של רועי שעמד בצד, נתקעה ברכבו והעיפה אותו לצד הכביש. התאונה תועדה במצלמת הרכב של רועי, שמשחזר: "לקחתי צעד קדימה שהציל את חיי".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

כפי שניתן לראות בתיעוד, השוליים בהם עצר רועי את רכבו היו צרים מדי ולא מיועדים לעצירה: כמו כן השוליים הם חלק מסיומו של עיקול. בזמן שהטיל את מימיו המצלמה שנמצאת על לוח המחוונים (דשבורד) צילמה את הרגע שעלול היה לשנות את חייו לנצח. לאחר הפגיעה, רועי קם והתאושש לאט מהפגיעה ויצא פצוע לכיוון הרכב ולכיוון הנהג שפגע בו ובא לעזרתו.

"יצאתי בנס", סיפר רועי לחדשות 2 Online. "אני עומד ומדמיין את עצמי פוגע בשיחים העוקצניים שממולי ומדמיין לעצמי מה יקרה לי אם אפגע בהם". בשנייה שקדמה לפגיעה רועי צעד קדימה הרחק מהרכב: "נזכרתי גם בתאונה המצערת של האם ובתה שבוע לפני כן (שילי ויעל קתאלי ז"ל מלהבות חביבה), שנפגעו בשולי הדרך ובגלל זה צעדתי צעד קדימה. ניצלתי בזכות זה". 

הרכב הפוגע התנגש בצידו של הרכב של רועי, ולכן הוא נהדף הצידה: רועי הפצוע יצא מהאירוע עם מכות וחבלות בכל גופו ונזקק לעזרה רפואית. "אני לעולם לא אעצור יותר בשולי הכביש אלא אם כן יש לכך סיבה מספיק טובה", הוסיף רועי. "עדיף לחפש שוליים רחבים או תחנת אוטובוס ואם אין ברירה עדיף להתרחק כמה שיותר מהרכב".

לא לעצור בשוליים - אלא במקרה חירום

על פי נתוני עמותת "אור ירוק", בשנת 2016 נהרגו 19 בני אדם בתאונות דרכים הקשורות לשולי הכביש לאחר שאחד מכלי הרכב עמד בשוליים. בעמותה מציינים כי התקן לשולי הכביש הימני מחייב מרווח של שלושה מטרים, וזאת במטרה לאפשר עצירה בטוחה בשעת חירום. הכוונה היא שכשאדם נאלץ לעצור בשוליים יהיה לו מפסיק מרווח כדי לא להימצא בנתיב הנסיעה אלא בשוליים. מבדיקה שערכה העמותה עולה כי כבישים רבים ברחבי הארץ אינם עומדים בתקן של שלושה מטרים בשול הימני ולמעשה מסכנים את הנהגים שעוצרים בהם".

ארכיון (צילום: המייל האדום)
ארכיון | צילום: המייל האדום

עוד הוסיפו באור ירוק כי הם קוראים לנהגים שלא לעצור בשוליים אלא רק במקרה חירום. אם נאלצים לעצור בשוליים צריך לעצור בשול הימני, להציב משולש אזהרה ולהתרחק מהכביש כמה שניתן. מומלץ להזעיק עזרה מניידות השירות של חברת נתיבי ישראל שתפקידן הוא לסייע לעוצרים בשוליים בשל תקלה ברכב.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, הוסיף: "במזל גדול התאונה הסתיימה בפציעה קלה בלבד. כולנו נוסעים יום יום בכבישי ישראל ורואים איך השוליים כל כך צרים, כאשר כל עצירה בהם היא סכנת חיים. בנוסף, יש מעט מאוד מפרצי עצירה בטוחה או תחנות ריענון לאורך הדרך ולכן נהגים נאלצים לעצור בצד הדרך ולסכן את החיים שלהם. שוליים רחבים יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות ותוספת של מטר אחד לשול הדרך מפחיתה את תאונות הדרכים ב-15%. הכי קל תמיד להאשים את הנהג אבל האחריות היא גם של המדינה, הגיע הזמן שיהיו יותר מפרצי עצירה בטוחים ושוליים רחבים שלא יחשפו את הנהגים לסכנות מיותרות".

לפניות לכתבת: avivitm@ch2news.co.il