"נחוצה השקעה בתחבורה הציבורית" (צילום: Lev Tsimbler, 123RF)
ברכבת טרם אישרו את הבשורה | צילום: Lev Tsimbler, 123RF

סוף לעבודות ברכבת? משטרת מחוז תל אביב הודיעה באופן רשמי כי החל ממחר (ראשון) בבוקר תתחדש תנועת הרכבות באיזור המרכז, ופעילות התחנות בתל אביב והרצליה תשוב לסדרה. ההודעה העלתה סימני שאלה רבים, משום שזמן קצר לאחר מכן - פרסמה רכבת ישראל הודעה הפוכה.  

עדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"החל משעה 05:00 ביום ראשון תתחדש תנועת הרכבות בתחנות הרצליה, האוניברסיטה, וההגנה בתל אביב", נמסר מהמשטרה. מנגד, פרסמה הרכבת כי סגירת התחנות לא הסתיימה וכי "מדובר בהודעה לא נכונה של המשטרה". יש לציין כי העבודות היו אמורות להימשך עד ה-27 בספטמבר - ולפי הודעת המשטרה הן הסתיימו מוקדם מהצפוי. כמו כן, ההיתר לעבודות הרכבת בסוף השבוע אמור לפקוע בסוף חודש ספטמבר.

"השאיפה היא תמיד לקצר את משך העבודות ולפתוח מוקדם יותר", הוסיפו ברכבת ישראל. "כרגע עוד אין החלטה כזאת. יכול להיות שהיא תתקבל בהמשך בהתאם לקצב ההתקדמות".

משבר הרכבת פרץ בתחילת החודש, זאת לאחר שראש הממשלה נתניהו הורה לבטל את העבודות שתוכננו לסוף השבוע במספר אתרים של רכבת ישראל, רגע לפני כניסת השבת - בלחץ המפלגות החרדיות.

כץ לצד נתניהו (צילום: רויטרס, חדשות)
העימות כמעט הוביל לפיטורי השר | צילום: רויטרס, חדשות

כך החל המשבר

הוראה זו של נתניהו, גרמה לשיבושים קשים בתנועת הרכבות עם צאת השבת ולאורך יום ראשון - זאת לאחר שעובדי הרכבת כבר פירקו את הפסים לצורך ביצוע עבודות התשתית. מצב זה גרם לעימות חריף במיוחד בין נתניהו לשר התחבורה ישראל כ"ץ - מה שכמעט והוביל לפיטוריו של האחרון.

מתחילת השבתת הרכבת ב-18 בספטמבר, רכבות שהגיעו מצפון סיימו את נסיעתן בתחנת הרצליה ורכבות שהגיעו מדרום סיימו את נסיעתן בתחנת תל אביב ההגנה. בתחנת הרכבת תל אביב ההגנה. במהלך ימי ההשבתה תגבר משרד התחבורה את קווי האוטובוס כדי להקל על הנוסעים. במקביל הפעילו צה"ל ומשרד הביטחון מערך הסעות נרחב לטובת החיילים.

משבר הגשר: כמה עובדים בשבת? (צילום: רכבת ישראל, חדשות)
העבודות על הרכבת, החודש | צילום: רכבת ישראל, חדשות

שעות לפני ההשבתה פרסמה כתבתנו עמליה דואק כי תקציב של יותר מ-600 מיליון שקלים שהיה אמור להיות מועבר לרכבת ישראל ולרכבת הקלה על ידי ועדת הכספים נבלם: במשרד התחבורה האשימו כי מדובר ב"נקמה" של יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה) על עבודות התשתית של הרכבת בשבת.

התקציב המדובר מיועד בין היתר לפיתוח קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב, פיתוח רכבת העמק וגם תשלום לקבלנים. גורמים במשרד התחבורה טענו כי גפני "דרדר את ההצעה במורד סדר היום" ולבסוף כלל לא דנו בה. "זה נראה כמו נקמה על סוגיית העבודות בשבת", אמרו הגורמים.

גפני מצידו לא התרגש במיוחד מההאשמות של בכירי המשרד. "אני לא מחויב לדון בכל הצעה שעולה לסדר היום", אמר יו"ר ועדת הכספים לחדשות 2. "אשקול זאת ואם זה יהיה ראוי - הכסף יועבר".