אתגר דלי הקרח שסחף בשנה שעברה את הרשת כחלק מהקמפיין להעלאת מודעות למחלת ה-ALS וגיוס תרומות חוזר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

המתכונת זהה לאתגר הקודם: המשתתפים שופכים על עצמם קרח, מצלמים, מפרסמים ברשת, ומאתגרים שלושה מחבריהם ללכת בעקבותיהם. אם נענו בחיוב, עליהם לעשות זאת גם הם. אם לא, הם מתבקשים לתרום לעמותות חקר ALS.

הודות לקמפיין הוויראלי, מציינים בעמותת "פרס לחיים", הפועלת לחקר המחלה וקידום מציאת תרופה, גייסה העמותה בישראל 200,000 שקל לטובת המטרה. ברחבי העולם נאספו כ-200 מיליון דולרים.

לאן הלך הכסף? שליש מהסכום שתרמו הישראלים ל"פרס לחיים", אומרים בעמותה, הוקדש לפרויקט EyeControl - "מוצר שיאפשר תקשורת לחולים לכודים בכלל וחולי ALS בפרט, בכל מקום ובכל זמן, בעלות נמוכה ביחס לשוק".

שליש מהכסף, מוסיפים שם, הוקצה לפרויקט ProjectMine - פרויקט בינ"ל למיפוי גנטי של חולי ALS בהשוואה למיפוי של אנשים בריאים. שליש נוסף הוקצה לתכנית חדשנית ליצירת מסד נתונים מקיף של חולי ALS ישראליים "אשר יאפשר מחקר ופיתוח תרופות למחלת ה ALS ברמה גבוהה משמעותית מהמצב כיום".

הכלואים בגופם זוכים להרגיש שהם לא לבד

חולי ALS ברחבי העולם חיים 3-5 שנים תוך שהם כלואים בגופם. מוחם צלול בתוך גוף חסר יכולת תנועה וחסרי יכולת לתקשר עם סביבתם. "הקמפיין חוזר באוגוסט הקרוב כי מעולם לא היה קמפיין שהצליח להעלות את המודעות למחלה באופן טוב יותר", מציינים ב"פרס לחיים".

"בזכות אתגר הקרח החולים הכלואים בגופם זוכים להרגיש, ולו לזמן קצר שהם לא לבד", מוסיף מנכ"ל העמותה, שי ראשוני, חולה ALS המשותק בכל חלקי גופו, מונשם ואיבד את יכולת הדיבור.

ראשוני, מנהל את העמותה בהתנדבות ומתקשר עם סביבתו באמצעות מחשב שקולט את תזוזת אישוני עיניו על המקלדת, והמחשב ממיר לדיבור את שהקליד. "המחקרים שימומנו מתרומות אתגר הקרח יכולים לשנות את המציאות למאות אלפי חולים", הוא מדגיש.