"תחנות נראות כמו בעולם שלישי" (צילום: אור ירוק)
"תחנות נראות כמו בעולם שלישי". ארכיון | צילום: אור ירוק

בשנת 2003 נחתמו תקנות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות המסדירות את הנגישות לשירותי התחבורה הציבורית, אך מבדיקת "אור ירוק" עולה כי מרבית תחנות האוטובוסים אינן נגישות. "תחנות אוטובוס רבות נראות כמו בעולם השלישי", אמר ארז קיטה מנכ"ל "אור ירוק".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

מתנדבי העמותה בדקו בחודש פברואר 2018 ב-36 רשויות וישובים ברחבי הארץ כ-100 תחנות אוטובוס שונות. על פי הנתונים, ב-77% מהתחנות לא היה דף עם כתב ברייל לעיוורים או שהוא לא היה תקין.

תחנת אוטובוס ברהט (צילום: אור ירוק)
תחנת אוטובוס ברהט | צילום: אור ירוק

ב-44% מהתחנות שנבדקו לא היו מדבקות גדולות עם מספרי הקווים וב-31% מהתחנות לא היה דף מידע עם זמני הגעות האוטובוסים או שלא היה תקין.

ב-21% מתחנות האוטובוס שנבדקו לא היה מקום לכיסא גלגלים. ב-18% מתחנות האוטובוס שנבדקו לא היו ארבעה מקומות ישיבה עבור הנוסעים. ב-12% מתחנות אוטובוס שנבדקו לא הייתה הצללה לתחנה או שההצללה לא הייתה תקינה וב-10% מתחנות אוטובוס שנבדקו לא היה שלט צהוב שבעזרתו ניתן לדעת איזה קווים עוברים בתחנה ולאן היעד שלהם.

תחנת אוטובוס ברעננה (צילום: אור ירוק)
תחנת אוטובוס ברעננה | צילום: אור ירוק

"תחנות רבות אינן נגישות לנכים או לעיוורים ולמעשה לא מאפשרות להם לנהל אורח חיים נורמלי", אמר מנכ"ל אור ירוק. "התחבורה הציבורית היא הדרך היחידה שאנשים עם צרכים מיוחדים יכולים להגיע לבנק, לקופת החולים או לקניון וכשאין להם אפשרות להגיע הם מורחקים מהחברה ולא יכולים להשתלב".

"לציבור הזה אין כוח לצעוק ולהילחם", הוסיף קיטה. "לכן משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לוודא כי כל תחנות האוטובוס בישראל יעמדו בתקן אחיד ונגיש לאנשים עם צרכים מיוחדים ושיאפשר לכל הנוסעים לעשות שימוש באוטובוסים בלי לעמוד בגשם בחורף או להיצלות בימי הקיץ החמים".