להקטין את הקטל בכבישים (צילום: פלאש 90)
להקטין את הקטל בכבישים | צילום: פלאש 90

ביום ראשון הקרוב תאשר הממשלה תכנית בהיקף של כ-4 מיליארד שקלים, שמטרתה להקטין את הקטל בתאונות הדרכים. ההחלטה היא תוצר של הוועדה שהוקמה בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו לטיפול בנושא.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

ההחלטה מביאה לידי ביטוי את תכנית העבודה של כלל משרדי הממשלה בתחום הבטיחות בדרכים לשנים 2017-2018. תכנית הוועדה כוללת צעדים בשלושת המכלולים הנוגעים לבטיחות בדרכים: התנהגות נהגים, תשתיות הדרך ובטיחות כלי הרכב.

בתחום התשתיות תשקיע המדינה 2.6 מיליארד ש"ח לשיפור רשת הדרכים והתאמת תשתיות לתקני בטיחות עדכניים. בין היתר יוקצו 460 מיליון ש"ח לטובת הסרה וטיפול בנקודות שזוהו כמוקדי סיכון במרחב הבין-עירוני.

קידום מיזם "שומרי הדרך"

בתחום האכיפה הוחלט על תגבור משטרת התנועה באמצעות תוספת של 100 ניידות תנועה, 160 שוטרים ו-200 סטודנטים לתפקידי סיירי תנועה. כמו כן הוחלט על הקמת יחידה משטרתית חדשה לריכוז הטיפול במיזם "שומרי הדרך, מיזם דיגיטלי במסגרתו אנשים פרטיים יכולים להעביר תיעוד של עבירות תנועה חמורות, המוזרמות למשטרת ישראל לצורך הוצאת דוחות והעמדה לדין.

עידוד התקנת מערכות בטיחות ברכב (צילום: חדשות 2)
עידוד התקנת מערכות בטיחות ברכב | צילום: חדשות 2



בנוסף, הוחלט על מתן הטבות לעידוד התקנת מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים ומשומשים. בנוסף, הוחלט על קידום חיוב התקנת טכוגרף דיגיטלי בכל כלי הרכב הכבדים. הוועדה גם הצביעה על הצורך בפיתוח טכנולוגיות חדשניות להתמודדות, לאכיפה ולהקטנת הנזק הנגרם בשל שימוש בטלפונים סלולריים בנהיגה.

השקעה באוכלוסייה הערבית

האוכלוסייה הערבית זוהתה על ידי הוועדה כבעלת מעורבות יתר בתאונות דרכים, ועל כן הוחלט על השקעה מיוחדת באוכלוסיה זו. השקעה שתכלול תכנית חינוך לבטיחות בדרכים, קידום הסדרת תמרור ביישובים הערבים וכן על פעילות עם גורמי מפתח במגזר להגברת מודעות.

החל מסוף העשור הראשון של שנות ה-2000 חלה ירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. בשנת 2008 מספר ההרוגים הכולל עמד על 433 ומספר ההרוגים למיליארד קילומטרים עמד על 8.8. החל משנת 2009 ירד מספר ההרוגים בצורה דרמטית ועמד בשיאו על פחות מ-350. על אף הירידה האמורה, בין השנים 2012 ל-2015, במקביל לגידול של 12% במספר כלי הרכב ולהעמקת השימוש בטלפונים סלולריים בנהיגה, חל שינוי בעייתי במגמה, ומשיעור של 5.25 הרוגים למיליארד ק"מ בשנת 2012, עלה שיעורם ל-5.87 בשנת 2015.