קופ"ח כללית, ארכיון (צילום: חדשות 2)
קופת חולים "כללית", ארכיון | צילום: חדשות 2

שעות ספורות לאחר ששוחררה מבית החולים והגיעה לביתה בתום לידת בנה השלישי - י', אז בת 24, חשה ברע. מאחר ולא יכלה לדבר, אמה התקשרה למוקד האחיות של קופת כללית בכדי להבין אם צריך לחזור בדחיפות לבית החולים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"אמרתי לאימא שלי שאני לא מרגישה טוב, אני עם חום, ואז היא התקשרה למוקד האחיות", שחזרה י'. "הרגשתי כאבים, עד כדי שלא יכולתי להחזיק את הסל-קל, ונתתי אותו לאבא שלי שירים אותי".

בשיחה עם מוקד האחיות אמרה סיפרה של היולדת כי היא סובלת מכאבים. "כשמיניקים, יש התכווציות ברחם, זה טבעי", השיבה האחות במוקד. אלא שאז כאביה של היולדת הלכו והתגברו, החום ממנו סבלה  לא ירד ובנוסף היא גם סבלה מדימומים.

שעתיים וחצי חלפו, ואמה של י' התקשרה שוב למוקד האחיות, מתוך הנחה שהיא לא מדברת עם מזכירה או פקידה אלא עם אחות מוסמכת, שיודעת לזהות מצבי חירום. "היא חיייבת לשתות הרבה, לפחות 12 כוסות", ענו במוקד. "אבל לשתות לא בבת אחת, אלא כל עשר דקות לקחת לגימה". בנוסף נאמר לה כי י' צריכה לנוח וליטול כדור משכך כאבים.

י' נשמעה לעצת האחות במוקד. שתתה מים, נחה, לקחה כדור, אבל שום דבר לא עזר. בבוקר, כשהמצב החמיר, היא פונתה באמבולנס לבית החולים, שם התברר שהיא סובלת מזיהום חמור שנגרם מחיידק טורף. למרבה הצער, הרופאים נאלצו לכרות את הרחם שלה.

"כל איש רפואה יכל להמליץ על בדיקה"

שבע שנים חלפו מאז, ורק לאחרונה הגישו בני הזוג תביעת נזיקין נגד קופת חולים כללית. התביעה הוגשה על פי חוות דעת של רופא בכיר שטען כי טיפול אחר בי' יכל להביא לתוצאה אחרת.

"תחילת הטיפול האנטיביוטי כמחצית היממה מוקדם יותר היה משפר בצורה משמעותית את סיכויי החלמתה של היולדת וללא צורך בכריתת הרחם", נטען בחוות הדעת הרפואית. "תלונה חריגה של כאבים ודימום רב לכאורה, יומיים בלבד לאחר לידה היה מחייב כל איש רפואה סביר להמליץ ליולדת... לפנות בהקדם לבדיקה רפואית... ניתנה עצה בלתי שקולה ובלתי מתקבלת על הדעת לחלוטין, עצת אחיתופל".

מוקדי האחיות של קופות החולים נועדו לתת מענה מקצועי כשמטופל חש ברע אך אינו בטוח שיש צורך בהגעה דחופה לבית החולים. הסיפור של י' מעלה סימני שאלה מטרידים בנוגע לשירות החשוב הזה.

קיצוץ משמעותי בהטבות לנשים בהיריון (צילום: רויטרס, חדשות)
"חלמנו להרחיב את המשפחה" (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס, חדשות

"חייה של י' ניצלו בזכות זה שאחרי 4 ימים כרתו לה את הרחם", הסביר עו"ד ד"ר אבי רובינשטיין, מומחה לרשלנות רפואית המשמש כפרקליטה של י'. "זה לא הפעם הראשונה שאנחנו מגישים תביעות נגד מוקד רפואי בגין חוסר מקצועיות של מוקד אחיות, שמביא לאובדן איבר או חיים".

"מקווים להרחיב את המשפחה"

כריתת רחמה של י', גדעה את המחשבות על הרחבת המשפחה. העלות הממוצעת של הבאת ילד נוסף לעולם באמצעות אם פונדקאית היא כ-250 אלף שקלים. בני הזוג תובעים מקופת חולים כללית סכום של שני מיליון שקלים וחצי על עוגמת הנפש, הסבל ואובדן היכולת להיכנס שוב להיריון.

"פונדקאות היא אופציה מאוד יקרה", טענה י'. "אנחנו מקווים שלפחות התביעה הזאת תאפשר לנו להרחיב את התא המשפחתי".

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה כי "כתב התביעה התקבל בימים האחרונים, ותגובה מפורטת תימסר במסגרת ההליך המשפטי".