משרד החינוך אוסר על מורים לקיים קשר עם תלמידיהם בפייסבוק מחשש שהדבר יגרום לטשטוש הגבולות. אבל יש מורים שבכל זאת מקיימים קשר שכזה והם טוענים שדווקא הקשר הבלתי אמצעי יכול לסייע לתלמידים לחשוף את הקשיים שלהם בפני המורים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בשנתיים האחרונות יש לא', מורה ומחנך ממרכז הארץ, לא מעט תלמידים ברשימת החברים בפייסבוק. לדבריו, הדבר עזר לו לא אחת לאתר בעיות שלא היו מתגלות בדרך אחרת.

"יש לי תלמיד שבמהלך תקופה ראיתי שהוא מעלה לרשת תמונות וסטטוסים על מסיבות שתייה פרועות שהוא עורך יחד עם חבריו בימי שישי", סיפר. "כתוצאה מכך - ניהלתי טיפול מולו ומול הוריו והייתה התערבות מערכתית בנושא, שבעקבותיה תמה הפרשה".

כבר לפני שנתיים הוציא משרד החינוך הנחייה האוסרת על מורים ותלמידים להיות חברים ברשתות חברתיות. למרות זאת, א' בטוח שיש לכך יותר יתרונות מחסרונות. "אני לא רוצה שישתמע כאילו פייסבוק הוא מכשיר מעקב אחרי תלמידים וזה היתרון שלו, זה ממש לא ככה", ציין איש החינוך, והדגיש: "תלמידים מדברים איתי ואומרים דברים שבחיים לא היו מספרים בשום סיטואציה אחרת".

הוא המשיך ואמר, כי לדעתו, "אם אנחנו רוצים להיות משמעותיים בחיים של תלמידים, ולהיות מדריכים חונכים ולא רק מורים - אז זה המדיום. פשוט אין אחר".

"פייסבוק חשף סיפורי התעללות, אנורקסיה ובעיות בבית"

"עוזר לקשר עם התלמידים" (צילום: חדשות 2)
"עוזר לקשר עם התלמידים" | צילום: חדשות 2

גם לנ', מורה מהצפון, סיפורים על תלמידים שחשפו בפניה בפייסבוק מקרים של התעללות, אנורקסיה ובעיות בבית - שלדבריה לא היו חושפים בפלטפורמה אחרת. "הפייסבוק הוא מאוד ידידותי, הרבה יותר זמין והתלמידים מחוברים כל הזמן, גם דרך הפלאפונים ואז אתה יכול להגיע אליהם הרבה יותר מהר בסוג של תקשורת יותר זמינה ויותר מהירה", אמרה.

ממחקר שיפורסם השבוע בכנס צ'ייס לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה של האוניברסיטה הפתוחה, עולה כי לתקשורת בין תלמידים ומורים בפייסבוק השפעה חיובית על מערכת היחסים בינהם: היא תורמת, בין היתר, לתחושת שביעות רצון בכיתה, מקדמת תחושת קירבה ומאפשרת שיחות שלא היו מתקיימות בדרך אחרת.

"זה לא אומר שהמורה אינו בעל סמכות", ציינה אלונה פורקוש ממכללת לוינסקי לחינוך, שערכה מחקר על יחסים בין מורים לתלמידים בפייסבוק. "התלמידים מכבדים את המורים שחברים שלהם בפייסבוק מפני שהם דומים להם בהרבה מאפיינים".

בשלב זה אין במשרד החינוך כל כוונה לשנות את ההנחייה, שלטענתם נוצרה בשל "טשטוש הגבולות בין מורים ותלמידים". עם זאת, הבטיחו להמשיך ולבחון את המדיניות לאורך זמן.