לעיתים קרובות השחקנים בפרסומות המשודרות בישראל. הם בלונדיניים, בהירים ועם עיניים כחולות ולא בדיוק מהווים מדגם מייצג של הציבור הישראלי כולו. הסיבה לכך היא שתמונות הסטילס שמופיעות בפרסומי משרדי הממשלה נלקחות ממאגרים בחו"ל. כעת, לשכת הפרסום הממשלתית השלימה מהלך של הקמת מאגר תמונות ישראלי, שעל פי החלטת ממשלה, כל פרסום ממשלתי יחויב להשתמש בהן.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

דוגמה בולטת לבעיה היא פרסומת של ועדת הבחירות ששודרה בשנת 2015 שעוררה לא מעט ביקורת על האופן הנלעג שבו מוצגים מזרחים. אותו פרסום מצטרף לשורה של פרסומות ומודעות שהמצליחים והיפים בהם מגולמים על ידי מציגים בהירים ורזים, ואילו הלא מוצלחים מוצגים כשמנים וכהים.

"צריך לייצג את כל הציבור (צילום: לשכת הפרסום הממשלתית)
"צריך לייצג את כל הציבור | צילום: לשכת הפרסום הממשלתית

במשך תקופה ארוכה חיפשו ללהק ילדים בכל הצבעים, משפחות מגוונות ובכלל ליצור תמונה כמה שיותר דומה להרכב של הציבור הישראלי. "כולי תקווה שהמודל הממשלתי יהווה פלטפורמה עבור כל השוק הפרטי בעצם ההבנה והתובנה מדוע אנחנו צריכים לייצג את הציבור הישראלי עם כל הפנים היפות של החברה", הסבירה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, יוזמת הקמת המאגר.

מתוך מאגר התמונות החדש (צילום: לשכת הפרסום הממשלתית)
מתוך מאגר התמונות החדש | צילום: לשכת הפרסום הממשלתית

פרופ' יפעת ביטון, מומחית לשיוויון, מהמכללה למנהל ומרכז תמורה: "בעיקר כאשר ילדים וילדות מסתכלים על פרסומות ורואים שם דמויות שדומות להם, הם יכולים להזדהות איתם ולהרגיש חלק מהמרחב, בוודאי כשמדובר בדמויות שמסמלות הצלחה",

אלא שחלק מהפרסומאים סבורים שישנה התקדמות רבה באופן שבו מלהקים את הדמויות, ושלהגביל את השימוש במאגר הזה, זה רק צעד פופוליסטי. "בעידן של תקשורת פתוחה, אינטרנט, מובייל ורשתות חברתיות - לעשות מהלך כזה נראה לי מהלך מגוחך", הבהיר אילן זרמון, יו"ר זרמון פרסום גרופ. "זה מהלך בדלני, כמעט גטואי, לייצר מאגר רק של ישראלים כאילו שאנחנו יודעים להבדיל בין ישראלי א' לבין אמריקני או אירופאי".

ההנחיה החדשה ללשכת הפרסום הממשלתית היא להימנע מבחירה חוזרת באותם הסטריאוטיפים בפרסומות בטלוויזיה. כבר בתקופה האחרונה ניתן להבחין ביישום שלה, בניסיון להוכיח שגם אנשים שנראים כמונו - מוכרים.