מחשב (צילום: רויטרס, חדשות)
מקללים את המורים אונליין | צילום: רויטרס, חדשות

מורות מכונות "זונה" ברשתות החברתיות 5,000 פעמים בשנה - כך עולה מדוח השנאה של קרן ברל כצנלסון בשיתוף חברת VIGO המפורסם הערב (חמישי) לרגל "יום המורה" 2016. בסך הכל נרשמות כ-30 אלף התבטאויות אלימות נגד מורות ומורים מדי שנה ברשתות החברתיות, בממוצע אחת ל-17 דקות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

55% מההפניות האלימות נעשות כלפי מורה ספציפי בעוד ש-45% מהן מופנות כלפי מגזר המורים בכללותו, כאשר ניתן לראות עלייה קלה בהתבטאויות האלו סביב סיום שנת הלימודים וזינוק חד בהן סביב פתיחתה - אז נרשמו מעט פחות ממחצית מכלל הביטויים האלימים. במפתיע, 39% מההפניות האלימות הללו מגיעות דווקא מכיוונם של הורים.

במגזר בו ישנו רוב נשי מובהק, יש גם שימוש נכבד בביטויים אלימים מיזוגניים, המתייחס למורים כאל אובייקטים מיניים: 35% מהאלימות ברשת מצד תלמידים הייתה בצורת קללות וביטויים הנוגעים למגדרן או גופן של המורות, וכך גם 20% מזו שהגיעה מצד ההורים, בעיקר אבות. לשם השוואה, 55% מהאלימות מצד התלמידים ו-40% של זו מצד ההורים היו עלבונות "שכליים", הנוגעים למנת משכלם או חוכמתם של המורים.

יש לציין כי חרף הנתונים הקשים, מורים סופגים ברשתות החברתיות פחות אלימות ממגזרים מקצועיים אחרים, בהם פוליטיקאים, שוטרים, אנשי מערכת המשפט ועוד. בנוסף, מדובר באחד המקרים היחידים בהם המקללים מעדיפים לפעול בצורה עקיפה ומכלילה לעומת פנייה ישירה וגלויה. עם זאת, הרבה מהשיח האלים מתבצע גם באפליקציית וואטסאפ, שלא נכללה במחקר.

"אחת מהתופעות החמורות ביותר שהדוח חושף היא דווקא האופן בו ההורים נוקטים באלימות חריפה כלפי מורים לעיני כל", מצהירה מנהלת הפרויקט, ענת רוזיליו. "לכל הורה זכות להביע דעה על אופן בו מערכת החינוך פועלת, אך נראה כי רבים מתוכם חוצים את כל הגבולות האדומים ונוהגים באופן שמלמד את הילדים שלהם שדמם של המורים, ברשת ומחוצה לה, מותר".

מנכ"ל VIGO רביב טל מוסיף כי "ההורים מעבירים ביקורת על מורים כנציגים של משרד החינוך, ותוך כדי משתמשים בשפה בוטה ופוגענית", בעוד שלעומתם "התלמידים מתייחסים למורים בזלזול והתנשאות, לרוב מלגלגים על יכולותיהם השכליות או על טעויות שביצעו, בעיקר סביב תחילת השנה".

"יש להבין כי עבור ההורים, המורים והמנהלים הם חזית מערכת החינוך", מסבירה מנכ"לית "חינוך ישראלי" אורית שטרית. "הם המפגש היום יומי עם האטימות, הקשיים, הנוקשות של המערכת - אבל חשוב להבין שהמורים אמנם נושאים באחריות על מול ההורים, אבל יש להם כמעט אפס סמכות וכלים מועטים ביותר לטפל לעומק בדברים".