בעקבות הקמפיין שהשיק משרד החינוך בהובלת שר החינוך נפתלי בנט להגדלת מספר הלומדים 5 יחידות מתמטיקה, השיקה היום (שני) מועצת התלמידים והנוער הארצית קמפיין חדש, המדגיש עד כמה מוטעה התפיסה כי ניתן להצליח בחיים - רק אם למדת ל-5 יחידות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"אנו מברכים על השאיפה למצויינות במתמטיקה, אך להבדיל משר החינוך מאמינים כי ניתן להצליח גם בתחומים נוספים ושמצויינות לא נמדדת בהכרח על ידי מקצוע אחד או ציון", אמר יו"ר המועצה אליאב בטיטו. "במצב הנוכחי בו משרד החינוך יצר 'עגל זהב' חדש - 5 יחידות במתמטיקה, איננו יכולים לעמוד מנגד".

כחלק מהקמפיין, מזמינים במועצת התלמידים והנוער הארצית את בני הנוער להעלות תמונה לדף הפייסבוק שלהם עם שלט שכתוב עליו "מוצלחים - לא רק בחמש". "שר החינוך נפתלי בנט חושב שאפשר להצליח רק ב-5 יחידות במתמטיקה - אנחנו חשובים שלא", נאמר בסרטון שהופץ. "אפשר להצליח גם ב-3 יחידות, גם ב-4 וגם ב-5. חושבים שגם אתם מוצלחים? העלו תמונה שלכם לרשתות החברתיות עם שלט שכתוב עליו 'מוצלחים ולא ב-5 ושתפו אותנו בסיפורי ההצלחה האישיים שלכם".

"הקמפיין יצר תהודה" (צילום: מועצת תלמידים והנוער הארצית)
"מפלג את בני הנוער" | צילום: מועצת תלמידים והנוער הארצית

"מדובר כאן בקרב של ממש על אופיה של מערכת החינוך - האם על המערכת לשאוף לערכים ולמימוש יכולות או להישגים בלבד", הוסיף בטיטו. "אנו מודעים, ואף מודאגים מהמחסור במהנדסים ובמתמטיקאים להתפתחות הטכנולוגיה, המדע והתעשייה במדינת ישראל. יחד עם זאת, הכוונת החברה והמסרים רק לנושא זה מפלגים את חברת בני הנוער, מאדירים קבוצה אחת על פני האחרת ויוצרים דה-לגיטימציה לכל מי שאינו עומד בתנאי הסף".

"ברור לכולנו שכוונת השר הייתה חיובית, אך במצב הנוכחי נוצר מצב בו במקום לחבב את לימודי המתמטיקה על בני הנוער, השניאו את המקצוע והעצימו את הפערים בתחושת המסוגלות העצמית".

"מדינת ישראל עמדה בפני אסון עתידי של תחום המדעים והמתמטיקה עם התדרדרות כה דרמטית במספר מסיימי 5 יחידות לאחר עשור של ירידה ב-40%, אשר העמיד את היתרון היחסי הלאומי בענף ההייטק ובביטחון בסכנה אמיתית", מסר בתגובה שר החינוך בנט. "לכל ילד מגיעה הזדמנות שווה להצטיין בתחומו, בין אם זה בספורט, באמנות, במדעים או במתמטיקה. תלמידי 3 ו-4 יחידות אינם שווים פחות בעיני המדינה, או בעיני מערכת החינוך".

"אך אלה שרוצים להתעקש ולהתאמץ - חובתנו לעזור", הוסיף השר, "איזה צדק יש בכך שילדי הפריפריה לא יכלו כלל לבחור במצוינות כי לא היו להם כיתות לימוד ל-5 יחידות במתמטיקה? מאות ילדים נדחפו מטה על ידי מערכת שלא הצליחה להביא להצלחה.עשור של התדרדרות במספר מסיימי 5 יח"ל הגיע לסיומו והמגמה מתהפכת.פתחנו 100 כיתות לימוד בפריפריה במקומות בהם מעולם לא ניתנה אפשרות לילד לממש עצמו ולבחור במצוינות במתמטיקה, הגדלנו את הכשרות המורים, ובעיקר - נלחמנו על כל ילד, ונמשיך בכך. בעוד שלוש שנים נכפיל את מספר המסיימים, ונציל את עתידה המדעי של מדינת ישראל״.