כיתה באוניברסיטה (ארכיון) (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

לא מעט פעמים עומדים מול הסטודנטים באוניברסיטאות מרצים שהם אולי חוקרים מאוד טובים, אך הם אינם מאוד ורבלים או כריזמטים, לפעמים עם מבטא כבד שקשה להקשיב להם. במועצה להשכלה גבוה מבינים את זה ויחד עם התאחדות הסטודנטים הארצית מגבשים כעת קריטריונים חדשים להוראה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

מליאת המועצה להשכלה גבוהה אישרה את עדכון התכנית הרב שנתית לקידום איכות ההוראה והלמידה במוסדות להשכלה גבוהה. התכנית מגדירה קריטריונים וסטנדרטים בסיסיים המתייחסים לכלל המוסדות בישראל, ובהתאם לכך, המוסדות יידרשו לדווח מדי שנה על עמידתם בסטנדרטים אלו. הדו"חות של המוסדות יוגשו מדי שנה לאגף להערכת איכות במל"ג ויפורסמו לציבור הרחב.

בין הקריטריונים החדשים: 

- המוסד יפרסם אחת לשנה/סמסטר את ממצאי משובי ההוראה מטעם הסטודנטים. אגודות הסטודנטים יצורפו לצוות העבודה על שאלוני הערכת ההוראה ותוצאותיהם.
 
- מרצים שקיבלו ציונים נמוכים במשובי הערכת הוראה, ייקחו חלק בפעילויות לשיפור הוראתם הכוללים מפגשים אישיים, ליווי, סדנאות ייעודיות ועוד.

- הכללת מרכיבי איכות הוראה בקריטריונים לקידום מרצים במוסד.

- המוסד ינסח תקנון אשר יסדיר בין היתר את זמינות המרצים, בדיקת בחינות ועבודות והחזרתן, ביטול שעורים, זכויות סטודנטים המשרתים במילואים, זכויות סטודנטיות לאחר לידה ועוד.

- קביעת נהלים ואמות מידה לריענון תכניות לימוד וסילבוסים בהתאם לסוג הקורס.

- חברי סגל חדשים יעברו הכשרות מקצועיות בתחום ההוראה בהיקף של לפחות 20 שעות.

מדובר בקריטריונים שגובשו על ידי צוות בין משרדי שכלל נציגות של מל"ג וות"ת, משרד האוצר והתאחדות הסטודנטים הארצית. בפברואר 2016 המל"ג הפיצה למוסדות מודל ראשוני, ובהתאם ללבדיקת הגורמים המקצועיים גובש המודל העדכני שייכנס לתוקפו כבר בשנת הלימודים הנוכחית.