באולמות ההרצאות באוניברסיטאות מתנהלים לא מעט דיונים וויכוחים פוליטיים בין מרצים לבין סטודנטים שדעותיהם לא תמיד זהות. ויכוח בין סטודנט בחוג למדע המדינה לבין המרצה ד"ר משה הלינגר חרג מגבולות השיח האקדמי וגלש לחילופי דברים קשים עם אמירות כמו: "מי שם אותך, פישר קטן?" ו"אני איש מדעי המדינה כשאני מלמד, אם אתה לא מסוגל להבין את זה אתה דפוק?". תנועת "אם תרצו" דרשו לפטר את המרצה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

הוויכוח פרץ סביב דיון על שימוש בגלולות למניעת היריון שבמהלכו טען אחד הסטודנטים שהמרצה נוקט בעמדה פוליטית ושהוא נפגע מאמירותיו. מכאן התפתח ויכוח בין השניים והלינגר דרש מהסטודנט לעזוב את הכיתה. "אם הבחור הזה לא שותק אנחנו מסיימים עכשיו ברגע זה את השיעור", אמר המרצה לסטודנט שהשיב: "מדהים שזה שיעור לדמוקרטיה".

המרצה לא נרגע, פנה לכיתה ואמר: "תסתדרו עם היצור הזה". הלינגר אמר לסטודנט שהוא מתכוון להעלות אותו לוועדת משמעת וצעק: "או שאתה עף או שאני עף, מעולם לא היה לי סטודנט חצוף כמוך. אני מוסיף טיפש גם ואתה יכול להתלונן. אתה ממש לא מבין מדעי המדינה".

כך נשמע העימות בין המרצה לסטודנט (צילום: אוניברסיטת בר אילן)
"מעולם לא היה לי סטודנט חצוף כמוך" | צילום: אוניברסיטת בר אילן

אחת הסטודנטיות פנתה לסטודנט שהתווכח עם הלינגר וביקשה ממנו לאפשר את קיום השיעור ולפנות אל המרצה בסוף השיעור. הסטודנט פנה להלינגר ואמר: "אתה אומר פה דברים שפוגעים בי ובאמת שאני מבין אותה. אתה טוען באחד השיעורים שערפאת בכה כשרבין נרצח, כן זה מעלה את הדם. יש פה טענה שלדעתי היא טענה פוליטית. ולדעתי היא לא צריכה להיות באוניברסיטה".

הלינגר טען מנגד שאינו משתמש לעולם בדעות פוליטיות ושהוא תוקף פוליטיקאים מכל צדי המפה הפוליטית. "כשאני משבח את נתניהו, אני לא אומר שום אמירה פוליטית", אמר. "כשאני מבקר את ברק אין אמירה פוליטית. אמרתי לך מה אני עושה בחדר המיטות או מה אני אומר לאנשים מבחינה הלכתית? זה לא רלוונטי".

"דנתי בנושא באופן קר רק מהזווית של טוב למדינה או רע למדינה"

הלינגר התייחס לאירוע בחשבון הפייסבוק: "במהלך שיעור על גורמים שמחזקים ומחלישים את המדינה המודרנית הקדשתי דיון נרחב למשקל השימוש בגלולת מניעה כסמל למניעת הריון, והבאתי דוגמאות רבות על מקרים שבהם צמצום ילודה מחזק את המדינה ומקרים שצמצום ילודה הורס את המדינה. התייחסתי גם לישראל למגזרים השונים. אמרתי במפורש שאני מתעלם משיקולים אינטימיים, דתיים, מוסריים וכו ודן בנושא באופן קר רק מהזווית של טוב למדינה או רע למדינה".

"בסופו של דבר אכן סיימתי את השיעור רבע שעה לפני הזמן כי לא יכולתי ללמד", כתב הלינגר. "תוך כדי הדברים וכשכבר התעצבנתי מאוד, אמרתי לו גם כמה ביטויים שעדיף היה לא לומר אותם כמו "אתה טיפש" ו"פישר קטן משנה א' לא יכול ללמד מרצה ותיק מה נכלל בתוך מדע המדינה".

יו"ר תנועת "אם תרצו", מתן פלג, כתב בתגובה: "אל-לנו לאפשר למרצה באקדמיה להשתמש בכוחו ובבימת המרצה שלו כדי להשפיל, לתקוף ולפגוע בסטודנט רק כי דעתו שונה או כי "העז" להשמיע דעה או תזה אחרת בשיעור. לא יתכן כי במוסד שדוגל בחופש ביטוי, העמקה ומיצוי הידע האקדמי, ילמד שיעורי מבוא מרצה שתוקף, מאיים ומקלל סטודנטים בזמן שיעורים, ומונע מהם, הן פיזית והן ע"י הטלת מורא עליהם, להביע את דעתם. לאור כל הסימוכין הנ"ל, אנו מצפים מראשי האוניברסיטה לפעול מיידית לסיום ההתקשרות ופיטוריו של ד"ר הלינגר".

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "במהלך שיעור במדעי המדינה לסטודנטים בשנה א' , המרצה בשאלה, האם הגבלת הילודה מחזקת או פוגעת במדינה. בתגובה לדברי המרצה התפרץ אחד הסטודנטים ומחה בקולניות על דברי המרצה בטענה שהם פוגעים בו אישית. הסטודנט סירב לצאת מן הכיתה גם כשנאמר לו שהתנהגותו מונעת את המשך השיעור. בשל כך נאלץ המרצה לקצר את השיעור והודיע לסטודנטים כי ישלים אותו במועד אחר".

"במהלך חילופי הדברים עם הסטודנט אמר המרצה ביטויים חריפים שגם לדבריו, מוטב היה אלמלא נאמרו , ועליהם התנצל אחר כך בפומבי. יש לשוב ולהדגיש כי במהלך שיעור אקדמי עשויים להיאמר דברים שלא יהיו לרוחם של חלק מהתלמידים. התלמידים רשאים להביע את דעתם, אבל לא בגסות ולא בדרך שתפריע למהלך השיעור".