יותר אלימות מינית בבתיה"ס (צילום: החדשות)
מדוע לא מטפלים באלימות בביה"ס | צילום: החדשות

משרד החינוך פרסם היום (רביעי) את ממצאי הדוח השנתי המפרט את רמת האלימות בבתי הספר, על פי דיווחי תלמידים, מהשנים 2009-2017. השאלונים, התמקדו בשורה של תופעות אלימות והתנהגויות סיכון בבתי הספר. בשנה האחרונה לניטור, מילאו את השאלונים 24,145 תלמידים.

בדקו - דוח מדד רמות האלימות והתהגויות מסוכנות בבית הספר

מממצאי הניטור עולה שבשנתיים האחרונות כמעט לא נרשמה מגמה של שינוי במרבית המדדים, פרט לכמה יוצאי דופן כמפורט בתקציר ובדוח. בשנת תשע"ז, ארבע תופעות האלימות השכיחות ביותר, לפי דיווחי התלמידים, היו: אלימות מילולית (34%), אלימות חברתית (19%), אלימות מתונה (17%) ואלימות מינית (13%).

החלק המדאיג בדוח מצביע על עלייה בשיעור מקרי האלימות המדווחים בקרב תלמידי כיתות ד'-ו'. לפי הנתונים, חלה עלייה בשיעור הדיווח על אלימות מילולית (+5%), אלימות מילולית בהסעות לבית הספר (+3%), אלימות מינית (+2%) וירידה של 7% במאמצי בית הספר במניעת אלימות. כמו כן, בכיתות י'-י"א, בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה של 3% בשיעור המדווחים על שתיית אלכוהול עד כדי שכרות.



כמו כן, כיתות י'-י"א בבתי ספר דוברי ערבית ניכרת עלייה בשיעורי הדיווח על שימוש בסמים - עישון מריחואנה (+3%) ועל אלימות פיזית בהסעות (+2%).

לפי הממצאים, שיעור התלמידים המדווחים כי שתו אלכוהול עד שהשתכרו עומד על 7% בכיתות ז'-ט' ועל 28% בכיתות י'-י"א. שיעורי המדווחים על שתיית משקה חריף בעל ריכוז גבוה עומד על 6% בכיתות ו', 16% בכיתות ז'-ט' ו-43% בכיתות י'-י"א.

כמו כן, שיעורי המדווחים על שתיית משקאות אלכוהוליים בבתי"ס דוברי עברית גבוהים באופן משמעותי מהשיעורים המקבילים בבתי"ס דוברי ערבית.

עם זאת, בניתוח הנתונים כפי שהציג משרד החינוך עולה כי חלה מגמת שיפור ברוב הסעיפים, ובשנים האחרונות קיימת יציבות בשיעור הדיווח על מקרי אלימות.

בעקבות הממצאים, גיבש השירות פסיכולוגי-ייעוצי של המשרד מספר תכניות פעולה שנועדו להתמודד עם הנתונים המדאיגים בדוח. לפי הפרסום, יוכשרו צוותי חינוך לטיפול בתופעת האלכוהול בקרב בני נוער, הרחבת פעולות ההסברה בנושא ואף חיזוק מערך הסיוע בבית הספר.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב התייחס לנתונים: "28% מתלמידי כיתות י'-י"א דיווחו שבמהלך חייהם הם שתו אלכוהול עד כדי שכרות. זה נתון קשה, בלתי נסבל, ועלינו לטפל בנושא הזה, בכל האמצעים שעומדים לרשותנו. התכנית החדשה מכילה הסברה, הרחבת השיעורים בנושא, הכשרה וסיוע לתלמידים משתמשים. אנו נחושים לשנות כיוון ולצמצם את התופעה".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו