שמעון בן שבת, הבעלים של הגלריה "Raw Art", לא מפסיק לשבח את האומן החדש ביותר בנבחרת שלו, אביב אצילי. "את מה שהוא עושה אתה רואה בציורים אחרים, גדולים, של ציירים ריאליסטים. זה משהו שהוא נדיר וראיתי גם את הבן אדם מעבר לאומנות", הוא מספר על אצילי - בימים כתיקונם מנהל המוסך של קיבוץ ניר עוז, וכיום חטוף בעזה כבר 40 יום.

החתימה של אביב
"שלוש יצירות שלו נמכרו באותו יום, ושל סלבדור דאלי לא". החתימה של אביב אצילי

בן שבת מחפש כל העת אומנים חדשים וצעירים. התהליך יכול להיות ממושך ביותר - עד שנה וחצי לפעמים, הוא אומר. אם בדרך כלל מלאכת האיתור נעשית שיטתית, במקרה של אביב אצילי, זה התרחש כמעט במקרה: "יש פסל שאני עובד איתו וחיפש ג'אנקיות של מוסכים שמהן הוא יכול לאסוף חפצים פריטי מתכת לבניית הפסלים", הוא מספר. "הבטחתי לו שאני אקח אותו לסיבוב בקיבוצים באזור העוטף ובעשרה באוקטובר 2022 - שנה פחות שלושה ימים מהיום שבו נחטף אביב - נסענו לקיבוץ נירים לפגוש את גליה הלר (חובבת אומנטת ובתו של הפסל דב הלר ז"ל - י.כ.) שלקחה אותי לאביב למוסך בניר עוז. 'שם בטוח אתה תמצא, הוא ייתן לך מה שאתה רוצה', היא אמרה לי".

שמעון בן שבת ואביב אצילי
"ראיתי גם את הבן אדם מעבר לאומנות". שמעון בן שבת ואביב אצילי
שמעון בן שבת
"אביב אמר לי 'אני מאוד עסוק. אני צריך לקטוף, אני צריך לטפל בבוטנים ובאבוקדו". שמעון בן שבת

ומה שבן שבת גילה שם, דווקא במוסך המאובק שבשולי הקיבוץ, היה הרבה מעבר לחומרי גלם בשפע. "אביב עשה לנו סיבוב במה שאני קורא לו 'הקליניקה' שלו, המוסך, ומצא לנו את מה שהיינו צריכים.  לפני שעזבנו גליה הציע שניסע אל אביב הביתה. איך שנכנסנו לדירה הוא הראה לי את שולחן העבודה שלו - שולחן בגודל של 80 עד 60 ס"מ והיו שם בוכנות ושן של מחרשה. הסתכלתי על זה ושאלתי את אביב איפה הוא למד, והתברר שהוא לא למד. אין לו שום השכלה מבית ספר לאומנות או משהו כזה. זה רק הכישרון שלו. דיברנו ואז אמרתי לו 'שמע, אני רוצה לקחת את העבודות. אני רוצה למכור. אני רוצה לעבוד איתך'".

עבודה של אביב בקיבוץ
אביב המוסכניק יצר אומנות מפתיעה - ורק לאחרונה החל להציג בתערוכות
עבודה של אביב בתערוכה
"אין לו שום השכלה מבית ספר לאומנות או משהו כזה. זה רק הכישרון שלו"

"הוא כתב לי 'אני בעננים'"

גם היום, שנה אחר כך, הוא מספר על כך בהתלהבות: "הוא לקח בוכנה של ג'ון דיר וצייר ג'ון דיר, שזה מפלצת, לתוך בוכנה כזו קטנה, שהיא חלק מהמנוע של הג'ון דיר, והוא לא רצה לשים את זה על בד. מתאים לו לקחת את הסצנה של הקומביין החורש וכל עבודת הכפיים, ואת זה לשים בקטן. הוא אמר ש'הגדול זה לא יצא לי טוב'. וזה אחד שלא למד. הסתכלתי, ראיתי את הבן אדם, הסתובבתי איתו איזה שעתיים-שלוש. זה הספיק. הוא היה מאוד מהוסס, אבל כמו שהוא כתב לי בהודעה אחר כך 'אני בעננים'. בדרך חזרה אמרתי לגליה שהבן אדם מוכשר בטירוף".

עבודה של אביב בקיבוץ
יצר אומנות גם מהחפצים הכי שגרתיים במוסך
העבודה של אביב בבית של מי שקנה אותה
כך נראית היצירה של אביב בבית של הרוכש

"תוך כדי הנסיעה חזרה לתל אביב שלחתי תמונות של העבודות לאנשים. בין ניר עוז לתל אביב כל ארבע העבודות נמכרו לאספנים, רק דרך תמונות בוואטסאפ. אביב פשוט היה בשוק", הוא נזכר. "מה שמדליק אצל אביב זה החומר שהוא בחר לצייר עליו וזה שהוא גם לקח את הנושא צעד אחד קדימה. הוא לקח בוכנות למשל, כל בוכנה שאתה רואה פה הוא חצה אותה. הוא צייר עליה את הטרקטור שממנו נלקחה הבוכנה. ציירים מציירים את הנוף הריאליסטי שלהם על פורמט גדול, אז זה יותר קל. והוא לקח את זה לפורמט 'פיצי', מזערי ממש".

עבודה של אביב אישה משקה גמל
"הגמלים מחכים שיצייר אותם". אומנות של אביב אצילי
תמונה שצילם אביב שעליה מבוססת היצירה אישה משקה גמל (צילום: אביב אצילי)
מקור ההשראה של אביב ליצירות הגמלים. תמונה שצילם אצילי | צילום: אביב אצילי

"רצה לתת יותר זמן לאומנות"

העניין של אצילי באומנות החל בגיל צעיר. במשפחתו מספרים שכילד העביר את זמנו ברישום בעיפרון. אירוע רפואי שעבר לפני שנים ספורות דחף אותו בחזרה לעיסוק אומנותי והוא נרשם ללימודי אומנות בקיבוץ סמוך. "הוא התחיל לאט-לאט לזוז לכיוון הזה ואמר לי שהוא מוריד שעות מהעבודות בקיבוץ", מספר בן שבת. "הוא היה אחראי גד"ש (גידולי שדה) והוריד משם שעות כדי לתת יותר זמן לציור ולאומנות. זה סימן איזשהו נתיב לעתיד".

ציורים על בוכנות מנוע של טרקטור
"הוא צייר על הבוכנה את הטרקטור שממנו נלקחה"
קיר עם עבודות של אביב בגלריה
היצירות של אביב זכו לביקוש. קיר עם עבודות של אצילי בגלריה

"אני מעריך שאחרי שמכרתי את העבודות האלה שלו הוא קיבל יותר אומץ לתת ביטוי לאומנות שלו", מסביר בן שבת. "הוא כן חשב שהוא הולך לכיוון הזה וגם ליאת אשתו דחפה אותו. האספנים הכי בכירים בארץ ראו את העבודות שלו והתלהבו. גם היה מצב של תחרות ביניהם על כמה מהעבודות".

ליאת אצילי
נחטפה עם בעלה לעזה. ליאת אצילי

ההצלחה בתערוכה - והבוקר הנורא ב-7.10

בשנה האחרונה הוא פיתח עם אצילי יחסי עבודה הולכים ומתקרבים. בעידודו של בן שבת החל אצילי להציג במספר תערוכות קטנות - והוא, שתפס את עצמו כל העת כאומן חובב, החל לאט-לאט לנוע לכיוון מקצועי יותר. השיא היה התערוכה "מחאת האוסף", בהשראת המחאה נגד המהפכה המשפטית, שנפתחה בגלריה בספטמבר לרגל חגי תשרי. תאריך הסיום של התערוכה נקבע ליום שמחת תורה, 7 באוקטובר. באותו הבוקר נחטפו מבית אביב ואשתו ליאת.

"שלוש העבודות הראשונות שנמכרו בתערוכה היו של אביב. הוצגה שם גם עבודה של סלבדור דאלי שלא נמכרה, אבל אביב אצילי כן", אומר בן שבת בהתלהבות. "הוא אמר לי 'אני מאוד עסוק. אני צריך לקטוף, אני צריך לטפל בבוטנים, לטפל באבוקדו, אני אבוא לקראת הסוף'. שאלתי אותו אחרי שכל העבודות נמכרו אם אולי יש עוד משהו להראות והוא אמר שיש לו 'כמה ברזלים', כמו שהוא קרא להם. הוא כל הזמן דחה ואמר 'עוד שבוע, עוד שבועיים'".

עבודה של אביב
"לאחרונה הוא קיבל יותר אומץ לתת ביטוי לאומנות שלו"
עבודה של אביב
"הוריד שעות מהעבודה בקיבוץ כדי לתת יותר זמן לציור ולאומנות"

אצילי הגיע לאירוע הפתיחה של התערוכה והיה אמור לקפוץ לגלריה שבדרום תל אביב לביקור נוסף בהמשך התערוכה. בן שבת ביקש מאביב לתקן את אחת העבודות ושיביא את היצירה המתוקנת איתו לתל אביב לקראת סוף התערוכה. אביב השיב לבן שבת שהוא לא יספיק, אבל יש לו רעיון: "הוא אמר שיש לו בראש דימויים של גמלים. וזהו, שם זה נגמר. הגמלים מחכים שיצייר אותם".

עבודה של אביב
נחטף ביום הסיום של התערוכה. עבודה של אביב אצילי

לפניות לכתב: yoghevk@n12.tv