לא זזים: אחרי שבקיץ 2018, בעת חניכת תחנת הרכבת ברעננה במעמד רה"מ לשעבר נתניהו ושר התחבורה לשעבר כ"ץ, הבטיח נתניהו "'לחבר בין הווה לעתיד' ולבטל את 'ישראל השנייה'", 3 שנים אחרי – ונדמה כי התחנה החדשה הפכה לתחנת רפאים. 

המדינה השקיעה אז 120 מיליון שקל בתחנת הרכבת ברעננה, ונראה כי הציבור בוחר שלא משתמש בה. בין ההבטחות שניתנו, ההבטחה הגדולה הייתה לקצר דרמטית את הנסיעה ברכבת מרעננה לתל-אביב. על פי התכנון, זמן הנסיעה היה אמור להתקצר ל-40 דקות בשלב הראשון, ול-20 דקות אחרי מספר שנים. אולם בפועל – תחנת רעננה-מערב הפכה לפיל לבן.

"לא זזים" (צילום: חדשות 12)
"לא זזים" | צילום: חדשות 12

בבוקר שאמור להיות עמוס במיוחד, הרציפים עומדים שוממים והתחנה ריקה מנוסעים. הסיבה פשוטה: התחנה לא אטרקטיבית לציבור. הנסיעה מרעננה מערב לתל אביב נעשית ברכבת מאספת שעוברת דרך כפר סבא, ראש העין, פתח תקווה ובני ברק. במקום 40 דקות נסיעה כפי שהבטיחו, הנסיעה לוקחת במקרה הטוב 50 דקות.

על מנת להגיע לתל אביב מרעננה ישנה גם אופציה קצרה, אך מסורבלת יותר: עלייה ברעננה והחלפת רכבת בהרצליה. במקרה הטוב, אם ההחלפה עובדת כפי שצריך, הנסיעה לוקחת 30-20 דקות. הבעיה הגדולה היא שנכון להיום, תדירות הרכבת נמוכה מאוד – פעם בשעה, גם בשעות השיא.

תחנת רכבת ריקה (צילום: אליס גופמן, באדיבות הצלמת)
תחנת רכבת ריקה, ארכיון | צילום: אליס גופמן, באדיבות הצלמת

כעת מבטיחים שכבר בסוף החודש, התדירות תעלה ל-4 רכבות בשעה, עם החלפה. ועדיין, חיבור ישיר לקו החוף לא בתכנון כרגע. עוד לפני שהתדירות תעלה – אנחנו מתריעים שעדיין אין מספיק קווי אוטובוסים כדי להגיע לתחנה ואין מספיק חניה לרכבים פרטיים. כדי לעלות על רכבות צריכים גם דרכים להגיע אל התחנה.

התחנה ברעננה עלתה למשלם המיסים כ- 120 מיליון שקלים. אפשר להפוך אותה ליותר אטרקטיבית, זה באמת לא עד כדי כך מסובך, אלא רק מצריך קצת תכנון ומחשבה.