הקלה בעומס החום נרשמה אתמול (ראשון), אבל הקיץ הישראלי לא משקר - עדיין חם. לפני שבוע היה זה הקור ברכבות שהעסיק את שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי, והיא הבטיחה לטפל בו. אז עכשיו אנחנו מתעקשים לשאול - מה עם החום באוטובוסים? הזענו, מדדנו - והתוצאות לפניכם.

בשעות אחר הצוהריים עלינו על 4 אוטובוסים בעיר חיפה. באותן השעות הטמפרטורה בחוץ הייתה 27-28 מעלות צלזיוס. כל האוטובוסים היו של חברת אגד, המפעילה את הקווים בעיר, ובכל האוטובוסים התיישבנו בספסלים האחוריים. 

הצטיידנו באותו מד חום דיגיטלי בו מדדנו את הטמפרטורה ברכבת בשבוע שעבר. אז, גילינו שלפעמים באמת קר מדי ברכבת. הקפדנו למדוד בכל אוטובוס במשך רבע שעה לפחות, על מנת לקבל תוצאה מדויקת לפי הוראות היצרן.

אלו תוצאות המדידה שלנו:

  1. עלינו על אוטבוס בקו 18 בשעה 16:34 מתחנת טרומפלדור/מרכז זיו לתחנת רכבת בת גלים. הטמפרטורה שנמדדה - 27.9 מעלות. 
    מדדנו כמה חם באוטובוסים (צילום: N12)
    מדדנו כמה חם באוטובוסים | צילום: N12
  2. עלינו על אוטובוס בקו 28 בשעה 17:35 מתחנת רכבת בת גלים לתחנת קיש/יפה נוף. הטמפרטורה שנמדדה הייתה חמה במיוחד - 31.6 מעלות. 
    מדדנו כמה חם באוטובוסים (צילום: N12)
    מדדנו כמה חם באוטובוסים | צילום: N12
  3. עלינו על אוטובוס בקו 132 בשעה 18:11 מתחנת קיש/חולדה למרכזית המפרץ. הטמפרטורה שנמדדה - 28 מעלות. 
    מדדנו כמה חם באוטובוסים (צילום: N12)
    מדדנו כמה חם באוטובוסים | צילום: N12
  4. עלינו על אוטובוס בקו 16 בשעה 19:07 מתחנה מרכזית המפרץ לאזור נווה שאנן. הטמפרטורה שנמדדה - 28.1 מעלות. 
    מדדנו כמה חם באוטובוסים (צילום: N12)
    מדדנו כמה חם באוטובוסים | צילום: N12

המדידה הוכיחה שהמצב באוטובוסים הוא תמונת ראי למצב ברכבות - בשום אוטובוס לא קר, בחלק חם במיוחד. ב-28 מעלות לא היה נעים, אבל בהחלט היה נסבל. כשהטמפרטורה טיפסה מעל 31 מעלות כבר היה ללא ספק חם מדי, ואם האוטובוס צפוף - זה כבר ממש בלתי נסבל.

להלן תגובת דובר אגד, רון רטנר, לנתונים שאספנו: "חשוב לזכור כי מדובר בבדיקה שהתבצעה באוטובוסים עירוניים בהם הדלתות נפתחות ונסגרות באופן תדיר, לעליה וירידה של נוסעים על כן ההתייחסות הינה שונה בתכלית מאוטובוסים בינעירוניים או מהרכבת. כמו כן, דבר ידוע הוא שהטמפרטורה בחלקו האחורי של האוטובוס חמה יותר, בשל העובדה שמנוע האוטובוס מצוי בצמוד לספסל האחורי, בעוד שבחלקים  הקדמיים של האוטובוס קריר ונעים יותר. ולמרות כל אלה, חשוב לנו להתגאות ולציין כי במהלך ימי הקיץ, ואף בימים האחרונים אשר היו חמים במיוחד, לא התקבלה בחברה אף תלונה על חום באוטובוסים ואם כבר הגיעו 'תלונות בודדות' הן דווקא היו על מידת הקור. לאחרונה פורסם סקר שערכנו עם מכון סקרים גיאוקטוגרפיה ועל פיו עולה כי נוסעי אגד ולא פחות מהם, נוסעות אגד, ציינו כי רמת הנוחות באוטובוסים ובקווי השרות של החברה גבוהה באופן מיוחד".