כיום מי ששולט בשוק המכוניות המשומשות, באופן כמעט מונפוליסטי, הוא עורך מחירוני הרכב לוי יצחק - שרת התחבורה מירי רגב רוצה לשנות זאת. בכוונתה להעביר חקיקה שתחייב כל אדם שמוכר רכב יד שנייה בישראל לדווח למדינה בכמה כסף הרכב נמכר. זאת על מנת להעמיד מאגר מידע נגיש וחינמי לציבור הרחב שיכיל את כל הנתונים על רכבים שנמכרו ויקבע שווי שוק לרכב לפי הדגם והשנה הרלוונטיים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

על פי הצעת רגב, במעמד מכירת הרכב והעברת הבעלות ברשות הדואר או באתר האינטרנט, ידווחו האזרחים גם על מחיר המכירה של הרכב. משם, הנתונים יוזרמו לאתר אינטרנט ייעודי שיעמוד באופן נגיש וחינמי לכל אזרח. זאת בדומה לאתר הנדל"ן שהקים משרד האוצר ובו מפורסמים כל מחירי הדירות בארץ.

באתר המיועד לשוק המכוניות יתאפשר עיון בכלל עסקאות הרכב המבוצעות בשוק כולל חלוקה לקטגוריות כגון: מודל הרכב, שנת הייצור, תת הדגם וזהות הבעלים הקודמים. במשרד התחבורה נטען כי מאגר נתונים זה ייצור וודאות מוחלטת בעסקאות יד שנייה, ויאפשר לרוכשי רכבים יכולת מיקוח גדולה מול מגרשי הטרייד-אין וסוחרי שוק הרכבים המשומשים, ויאפשר יצירת תחרות בשוק מחירוני הרכב.

מירי רגב עם מסיכה (צילום: Yonatan Sindel Flash90)
"בלי מניפולציות ובלי שטיקים", מירי רגב | צילום: Yonatan Sindel Flash90

בעבר כבר היו המלצות לעשות מאגר מחירים כזה, כמו שקבעה בשנת 2012 ועדה ממשלתית בראשות ירון זליכה. אך היו לחצים מנגד, בין היתר מצידם של חברות הליסינג והיבואנים שמאוד תלויים במחירים האלה. האם הפעם זה יקרה? נחכה ונראה מה יהיה כוחה של שרת התחבורה החדשה.

"מי מאיתנו לא קנה רכב יד שנייה ונתקל בשאלה כמה באמת שווה הרכב?", שאלה השרה רגב. "הגיע הזמן שיהיה לציבור הישראלי כלי נוסף, מחירון מד רכב אמיתי - מחירון ההמונים, כזה שיאפשר להם לקנות רכב משומש במחיר ריאלי ובשוויו האמיתי בלי מניפולציות ובלי שטיקים".

רגב סיימה עם משמעויות הרפורמה שהיא מתכננת להוביל: "נחסוך לאזרחים את עוגמת הנפש וכמובן נחסוך לציבור אלפי שקלים בעסקאות שאינן משקפות את השווי הריאלי של הרכב".