קרב דרמטי וצמוד בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה: יממה לאחר שהכריז על הקמת מפלגה חדשה בראשותו, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי ושותפו החדש אבי ניסנקורן, עם נתון התחלתי סביר בסקר חדשות 12 - ובעיקר כזה שלא משנה את תמונת המנדטים שתעצב את המציאות הפוליטית לאחר הבחירות. עוד עולה מהסקר שערך אתמול (רביעי) מכון מדגם בראשות מנו גבע ובשיתוף iPanel, שבאחוזי ההתאמה לראשות הממשלה - הקרב צמוד במיוחד בין נתניהו לסער. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

סקרי בחירות אחרונים של חדשות 12:

מנתוני הסקר עולה כי לו הבחירות היו מתקיימות היום, הליכוד בראשות נתניהו הייתה המפלגה הגדולה בישראל עם 28 מנדטים - נתון זהה לסקר המנדטים שערכנו ושנתוניו הובאו כאן בתחילת השבוע. תקווה חדשה בראשות גדעון סער היא השנייה בגודלה - אך היא נחלשת בשני מנדטים בעקבות כניסת חולדאי לזירה, ומקבלת 17 מנדטים בסקר. 

יש עתיד-תל"ם בראשות יאיר לפיד נחלשת בשלושה מנדטים בעקבות הקמת מפלגת הישראלים של ראש עיריית תל אביב-יפו, וזוכה ב-13 מנדטים בלבד בסקר. ימינה של נפתלי בנט נחלשת במנדט אחד וזוכה ב-12 מנדטים. הרשימה המשותפת עם 11, ש"ס ויהדות התורה עם 8 מנדטים כל אחת - והמפלגה החדשה של חולדאי מקבלת אף היא 8 מנדטים. 

יאיר לפיד (צילום: החדשות 12, החדשות12)
נחלש ב-3 מנדטים עקב כניסת חולדאי לזירה. יאיר לפיד | צילום: החדשות 12, החדשות12

עוד עולה מהסקר כי ישראל ביתנו של ליברמן נחלשת ל-6 מנדטים (מנדט אחד ככל הנראה הלך לחולדאי), מרצ של ניצן הורוביץ עם 5 מנדטים בלבד - וכחול לבן בראשות בני גנץ מתקרבת לאחוז החסימה עם 4 מנדטים בלבד - ירידה של מנדט נוסף בהשוואה לסקר הקודם. העבודה לא עוברת את אחוז החסימה (1.2 אחוזי תמיכה), וכמותה גם מפלגה בראשות עפר שלח (0.8%), הבית היהודי בראשות רפי פרץ (0.4%) וגשר של אורלי לוי-אבקסיס (0%). 

גושים ברורים קשה להגדיר על סמך התמונה הפוליטית הנוכחית, אך אם מחשיבים את ימינה בגוש הימין יחד עם הליכוד, ש"ס ויהדות התורה - לגוש הזה יש 56 מנדטים שאינם מספיקים לנתניהו להקים ממשלה, והוא זקוק לעוד מפלגה אחת לפחות של 5 מנדטים ומעלה. 

לגוש המפלגות שמתנגדות לנתניהו יש לפי הסקר הזה 64 מנדטים - כאלה שכוללים גם את הרשימה המשותפת. אומנם סביר שהם לא יהיו חלק מכל קואליציה שתקום, אך כהם יכולים להוות גוש חוסם לממשלה נוספת בראשות נתניהו, ואולי אפילו לא יהיה צורך בתמיכת חברי מפלגת רע"מ של מנסור עבאס. 

איחוד של לפיד וחולדאי יהפוך את מפלגתם לשנייה בגודלה בישראל

עוד שאלנו את משתתפי הסקר למי היו מצביעים לו הבחירות היו נערכות היום ומפלגות יש עתיד-תל"ם של לפיד והישראלים של חולדאי ירוצו ברשימה אחת - ויתר המפלגות יישארו ללא שינוי. במקרה כזה, הליכוד היה שומר על כוחו עם 28 מנדטים, וכמותו גם גדעון סער עם 17 מנדטים - אלא שמפלגתו הייתה השלישית בגודלה בישראל לפי התרחיש הזה.

רון חולדאי (צילום: החדשות )
8 מנדטים למפלגת "הישראלים" של חולדאי | צילום: החדשות

מפלגה משותפת של לפיד וחולדאי זוכה לפי הסקר ב-21 מנדטים - והופכת למעשה לשנייה בגודלה בישראל, אך עם זאת, מהנתונים ניתן לראות שהחיבור בין השניים לא מגדיל את כוחם. ללפיד יש 13 מנדטים לפי תמונת המפלגות הקיימת כיום ולחולדאי 8 - ויחד יש להם 21 מנדטים גם ללא צורך באיחוד רשימות. 

יתר הנתונים נותרים ללא שינוי גם במקרה של איחוד בין לפיד לחולדאי: ימינה של בנט נשארת עם 12 מנדטים, הרשימה המשותפת עם 11, ש"ס ויהדות התורה עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 6 מנדטים, מרצ של ניצן הורוביץ עם 5 מנדטים - וכחול לבן של גנץ לא נמחקת לגמרי ועדיין נמצאת מעל לאחוז החסימה עם 4 מנדטים בלבד. 

ראש בראש על ראשות הממשלה: כמעט תיקו בין נתניהו לסער 

בחלקו האחרון של הסקר, שאלנו את המשתתפים מי הם היו מעדיפים שיהיה ראש הממשלה לאחר הבחירות בסדרה של שאלות "ראש בראש" של ראש הממשלה המכהן נתניהו מול 5 מועמדים אחרים שטוענים לכתר. לאחר שנתניהו וסער הוצבו זה מול זה, נתניהו זכה ב-34% תמיכה, וסער באחוז שמשמעותו הוא כמעט תיקו סטטיסטי - 32% תמיכה. 28% מהנשאלים במקרה הזה אמרו שהם לא מעדיפים אף אחד מהם. 



נפתלי בנט הוא המועמד השני עם הנתון הגבוה ביותר בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה אחרי גדעון סער. נתניהו זוכה ב-33% תמיכה כשהוא מתמודד מולו בלבד, ובנט ב-23%. במקרה הזה, 39% מהמשתתפים בסקר השיבו שהם לא מעדיפים מי מהם לתפקיד.

אם רק נתניהו ולפיד מתמודדים זה מול זה - נתניהו זוכה ב-38% תמיכה לעומת 22% ללפיד. המועמד החדש בזירה, רון חולדאי, זוכה לנתון זהה ראש בראש מול נתניהו: 22% תמיכה. במקרה שלו, נתניהו עם נתון נמוך באחוז אחד - 37% תמיכה. הפער הגדול ביותר נרשם בין נתניהו לגנץ: אם הוא מתמודד מולו בלבד, נתניהו עם 37% תמיכה וגנץ עם 17% בלבד. 
______________________________________________________

מזמין הסקר: חברת החדשות
עורך הסקר: מדגם ייעוץ ומחקר בראשות מנו גבע
מועד איסוף הנתונים: 30/12/2020
אוכלוסיית המחקר: מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה
מספר המשיבים בפועל: 505
מספר המתבקשים להשתתף: 3,415
טעות הדגימה המרבית: 4.4%+
שיטה סטטיסטית: הסקר בוצע בשיטות סטטיסטיות מקובלות
שיטת הדגימה: דגימת שכבות ובתוך השכבות דגימה אקראית
אופן ביצוע הסקר: אינטרנטי + טלפוני