דרמה בכנסת, איחוד במחנה הימין ברגע האחרון: יו"ר הבית היהודי רפי פרץ הסכים אמש (רביעי) להפר את ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר וחתם ברגע האחרון על הסכם איחוד של מפלגות הימין - ללא עוצמה יהודית. ההסכם נחתם ברגע באחרון, לפני תום מועד הגשת הרשימות לכנסת, ובהתערבות של נתניהו שזימן את בנט ופרץ ללשכתו. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

יו"ר הבית יהודי, הרב רפי פרץ, התייחס לאיחוד רשימת "ימינה" ואמר כי הוא החליט לרוץ ברשימה אחת משותפת "שתציל את מדינת ישראל כולה". בנוסף, פרץ התנצל בפני איתמר בן גביר על ביטול ההסכם עבור האיחוד: "בלב כבד, קיבלתי את אחת ההחלטות הקשות בחיי. אבקש את סליחתו של ‎איתמר בן גביר".

בהודעה מטעמו שפרסם פרץ בפייסבוק כתב: "יש רגעים בחייו של אדם שעליו להכריע כנגד כל הסיכויים. בלב כבד, קיבלתי את אחת ההחלטות הקשות בחיי מטעם אחד ויחיד- הציונות הדתית, הזהות היהודית וארץ ישראל היו היחידות שעמדו לנגד עיניי. החלטתי לרוץ ברשימה אחת משותפת שתציל את מדינת ישראל כולה מממשלת שמאל שתחריב כל סממן זהות יהודית של עם ישראל ושתנהל משא ומתן עם תומכי טרור".

פרץ הוסיף: "מתוך אחריות גדולה לעתיד התורה, הציונות הדתית ומחנה הימין קיבלתי הערב החלטה קשה שתציל את המחנה כולו בבחירות הקרובות. נכון, אנחנו נמצאים במגרש הפוליטי אך עליי להיות קודם כל נאמן לעצמי ולכן אבקש את סליחתו של ידידי איתמר בן גביר על שנאלצתי לבטל בכאב את ההסכם איתו. כאשר מחנה השמאל מצופף שורות במטרה להקים ממשלה נדרשת הכרעה כואבת. גודל השעה והאחריות הלאומית מחייבות אותנו להתאחד".

ח"כ מוטי יוגב פרש מהמפלגה בעקבות דחיקתו לאחור. בנוסף, העיתונאית שרה ב"ק, ששוריינה ברשימת הבית היהודי, שובצה במקום השמיני - ומטעם מפלגה אחרת. המשמעות: לבית היהודי לא נשאר אף נציג במקום ריאלי ברשימה מלבד הרב פרץ.

לאחר שהושג ההסכם, בנט מיהר לכנסת לרשום את רשימת הימין המאוחדת, ובן גביר הצהיר שעוצמה יהודית תרוץ לכנסת כמפלגה יחידה. במעמד ההגשה, יו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל העיר לבנט ואנשיו שהם מאחרים: "איחרתם בחמש דקות את המועד האחרון". 

בעקבות ההחלטה, חבר הכנסת מטע הבית היהודי, מוטי יוגב, הודיע כי הוא פורש מרשימת "ימינה", לאחר שהוצב במקום ה-11. "הערב רפי פרץ צייץ בטוויטר 'מילה זו מילה' ביחסו להסכם שלו עם בן גביר, וכמנהגו מחק את ההודעה לאחר דקות ספורות כי גם הוא יודע שמילה שלו היא לא מילה. מפלגה שראשיה אינם מתנהגים ביושרה על פי מידת האמת והצדק לא תהיה בה ברכה", אמר יוגב.

מוטי יוגב מועמדים
מוטי יוגב

לאחר פרסום החלטתו של יוגב, בצלאל סמוטריץ' פרסם בחשבון הטוויטר שלו: "צר לי על חבר הכנסת מוטי יוגב. איש יקר, חרוץ וחדור תחושת שליחות לציונות הדתית, לדרכה, ערכיה ומפעליה. איש ישר והגון שהאמת נר לרגליו. עצוב מאוד על הסיטואציה שנוצרה".

גם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב לאיחוד בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי: "מצביעי הציונות הדתית הממלכתית איבדו את הבית הפוליטי. גזענות, הומופוביה והדרה אינם ערכים יהודים. ימין אינו הבטחת חסינות אישית לנאשם בשוחד".

הדרמה התחילה בשעות המוקדמות של הערב, כשפרץ ובנט נפגשו בקריה, בפגישה שלא הניבה דבר, ומשם מיהרו להגשת הרשימות בירושלים. מכאן, ראש הממשלה לקח את המושכות, וזימן את פרץ ובנט ללשכתו, רגעים אחרי שהשניים הגיעו לבירה. נתניהו קיים סדרת פגישות בשביל להביא לאיחוד. באחת הפגישות השתתף ראש ישיבת אור עציון הרב חיים דרוקמן. בתחילה נפגש נתניהו עם בנט ביחידות, ולאחר מכן קיים פגישה עם הרב פרץ, אנשיו והרב דרוקמן.

בפגישות, נתניהו הציע לאנשי הבית היהודי את מקומות 2, 7 ו-8 ברשימה המשותפת למפלגות הימין. בגלל סמיכותם לתום מועד הגשת הרשימות, הוגשה בקשה מיוחדת להארכת הדד-ליין מ-22:00 ל-23:00, והבקשה אושרה זמן קצר אחרי כן. ההסכם לאיחוד מפלגות הימין נחתם קרוב לדד-ליין החדש, סביב השעה 22:30 בלילה. שם הרשימה המאוחדת יהיה "ימינה", כמו הרשימה שרצה בבחירות הקודמות. נתניהו בירך על המהלך של יו"ר הבית היהודי: "רפי פרץ גילה מנהיגות ועשה את המעשה הנכון".

דקות לאחר שהושג ההסכם, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הגיש את רשימת מפלגת עוצמה יהודית בראשותו לכנסת, והגיב על המהלך שהשאיר אותו בחוץ, ותקף את יו"ר הבית היהודי. "מי שמתקרא שר חינוך בגד בי ותקע בי וב-84 אלף אנשים שהצביעו לעוצמה יהודית סכין בגב", אמר והוסיף: "הערב הזה בנט, סמוטריץ' והרב פרץ שמו קץ לקריירה הפוליטית שלהם - והם גם מנסים לפגוע בשלטון הימין".

הציוץ שרפי פרץ מחץ (צילום: צילום מסך)
הציוץ של פרץ שנמחק | צילום: צילום מסך

"מסתבר שלא מעניין את האנשים האלה לא אידאולוגיה, אלא רק אגו. בנט, סמוטריץ' שנלחם כמו ילד קטן על תפקידים, שקד שאין לה שום אחריות, שר חינוך שמשקר - זו חבורה שלא ראויה להנהגה", תקף בן גביר. "עוצמה יהודית הולכת לבחירות כדי להציל את שלטון הימין".

זו הרשימה שהוגשה בהתאם להסכם שנחתם במפלגות הימין:

1. נפתלי בנט
2. רפי פרץ
3. איילת שקד
4. בצלאל סמוטריץ'
5. מתן כהנא
6. אופיר סופר
7. עידית סילמן
8. שרה ב"ק
9. שירלי פינטו 
10. אורית סטרוק
11. שולי מועלם
12. יוסי כהן
13. שי מיימון
14. אלי בן-דהן
15. רוני ססובר
16. יום-טוב כלפון

יו"ר הבית היהודי הבהיר בימים האחרונים כי בכוונתו לעמוד בהבטחותיו לאיתמר בן גביר, ואף צייץ בטוויטר "מילה זו מילה", ואז מחק את הציוץ. 

סמוטריץ': "בנט ושקד לא למדו את הלקח" (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, חדשות)
בצלאל סמוטריץ' | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, חדשות

בשעות אחר הצהריים, בנט פרסם פוסט בפייסבוק ובו תקף בחריפות את איתמר בן גביר והתחייב שלא לרוץ איתו ברשימה אחת. "לא אכלול ברשימה שלי מי שמחזיק בסלון ביתו תמונה של אדם אשר רצח 29 איש חפים מפשע", הצהיר בנט. "זה כל-כך מובן מאליו, שאני נדהם שאני נדרש להסביר זאת בכלל. לא אכפת לי כמה ילחצו עליי. זה בכלל לא עולה על דעתי. זה לא יקרה. זו החלטתי הסופית".

בתגובה לדבריו של בנט, כתב בן גביר כי יסיר את תמונתו של גולדשטיין לצורך האיחוד: "הסברתי אינספור פעמים כי אני נגד פגיעה בחפים מפשע. לאור העובדה שגורל עם ישראל וארץ ישראל מונח על כף המאזניים, ועל הפרק סכנה של הקמת ממשלה שתגרש יהודים מהבית, אני מודיע כי לטובת האחדות וניצחון הימין בבחירות אני מסיר את התמונה בסלון".