בין פוליטיקאי אחד לשני, תפסו את פאנל התרבות בוועידת המשפיעים של חברת החדשות וקשת 12 שתיים מכוכבות הבידור הגדולות בישראל - חנה לסלאו וירדנה ארזי. "אחרי איימן עודה חייבים אתנחתא קומית", צחקה לסלאו.

חנה וירדנה מחזיקות שתיהן ברקורד תרבותי עשיר שנפרס ביחד על פני יותר מ-100 שנים של קריירה. ארזי החלה את דרכה בלהקת הנח"ל בסוף שנות ה-60 וכבר אז לא הייתה יכולה לצאת לרחוב, ומיד אחרי הפאנל היא תצא לחזרות עם התזמורת האנדלוסית לקראת מופע משותף שיצא לדרך בקרוב. גם לסלאו ממהרת לחזרות הנמרצות של תיאטרון הבימה.

כשארזי בת ה-71 נשאלה איך התחושה להיות כוכבת היום בהשוואה לפעם, היא הסבירה למה התואר "כוכבת" מקומם אותה: "אני קמה בבוקר לעבוד, לא כדי להיות כוכבת. ההבדל הוא שאז במימדי ההערצה היה האללה, והיום, כשהקהל שר איתי את השירים בהופעות - זו אנרגיה אחרת, פחות היסטרית. אבל אני יותר מקבלת אהבה מאשר היסטריה". חנה הצטרפה: "זו אהבה, לא עבודה".

מה הלוז - 24.05 - הופעות - זאפה - ירדנה ארזי (צילום: אורית פניני, זאפה)
ירדנה ארזי | צילום: אורית פניני, זאפה

"אז היה טוב וגם היום", המשיכה לסלאו. "תמיד אני עושה בידור ובסוף חוזרת לתיאטרון. יוסי בנאי, שביים את התוכנית הראשונה שלי ב-1988, אמר לי תמיד לחזור לתיאטרון כי שם יש יותר זמן לעבוד עבודת שולחן על הדמות ולפענח אותה. את זה אתה לוקח איתך לסדרות ולקולנוע, כי שם יש פחות זמן להתעסק בזה".

על ענקיות הרשת כמו אינסטגרם וטיקטוק, שכיום צריך לתפעל אותן כדי שיזכרו שאתה קיים, אמרה חנה: "אני שורדת לא רק בגלל האינסטגרם. אני שם כי צריך להראות נוכחות. טיקטוק זה לא אני אבל פייסבוק ואינסטגרם כן. התיאטרון, הסדרות והקולנוע הם לא בזכות האינסטגרם. יש לי מספיק כבוד וחסד נעורים. אני גם משתתפת בסדרה שנקראת שקשוקה לחבר'ה צעירים. הקהל שלי תכף ימות, אני צריכה קהל חדש".

ירדנה דווקא מצליחה לתחזק חשבון טיקטוק שמנוהל היטב. אחד הסרטונים שהעלתה אף זכה לרבע מיליון צפיות: "אני לא אדם מתרפק, זורמת עם החידושים וההמצאות ומוקפת בצעירים שמאתגרים אותי. התחלנו עם הוויניל, עברנו לקסטות וקלטות, ואז הדיסקים וספוטיפיי. אתה זורם עם מה שיש". חנה הוסיפה: "אתה חייב להדביק את הקצב כי אחרת אתה לא שם".

קרן מור, חנה לסלאו, "מי שמע על חווה ונאווה" (צילום: פיני סילוק, יח"צ באדיבות יס)
לסלאו ב"מי שמע על חווה ונאווה" | צילום: פיני סילוק, יח"צ באדיבות יס

ארזי, שהאתגר הבא מבחינתה הוא המופע המשותף שתעלה עם התזמורת האנדלוסית, סיפרה כי התהילה היא האויב שלה והעלייה לבמה מלווה בפחד אמיתי. "יש משהו בהופעה בפני קהל, שאתה כל הזמן נמצא בסוג של אודישן ובמבחן מחדש". לדברי לסלאו, "יש לך קרדיט מראש אבל את צריכה לספק את הסחורה". ירדנה טענה כי "מתח מטורף זה מתיש, אבל התגמול שאתה זוכה לנצח הוא הרגשה עילאית, ואת זה חנה בטוח חווה גם".

"ערב ערב", אמרה חנה. "זה המנוע, צריך להמציא את עצמך מחדש בכל פעם. המנוע הוא עדיין התשוקה והרעב. אבל לא רק. לפעמים שואלים אותי - 'עשית כמעט הכול, ישן עוד משהו שהיית רוצה? חיכיתי שאהיה מספיק מבוגרת כדי להשתתף במחזה מלאכת החיים".

בסדרה החדשה "מי שמע על חווה ונאווה" המשודרת ב-yes ובה משחקת לסלאו לצד קרן מור, חוזרים לימי הלהקות הצבאיות וגם לצדדים האפלים של הטרדות מיניות והשפלות. חנה שיתפה בכמה עלילת התוכנית תואמת למה שהיא חוותה במציאות: "אם לא נוצר קונפליקט והכול נפלא, אין יצירה. אני באופן אישי לא התמודדתי עם הטרדות למעט פעם אחת שמישהו ניסה לרמוז לי ואמרתי לו: 'עכשיו אני מתקשרת לאשתך'. הוא שאל אותי 'מה כבר אמרתי', אז עניתי לו 'אתה יודע בדיוק מה אמרת'. להעמיד במקום. כן היו השפלות והעלבות".

"אני נולדתי בקיבוץ וגדלתי בחיפה בצופים", אמרה ירדנה, "איתי לא מתעסקים. ניסו, אבל כשלא נעניתי - התנכלו לי. כשזו אוטוריטה, זה דבר חמור מאוד". בלי להזכיר שמות, ירדנה סיפרה על מקרה אחד מטריד במיוחד: "אמרתי למישהו - 'אני מבקשת ממך לחדול ולהחזיר אותי מיד למגורי החיילות'. ואז ירדו לי כל הסולואים".

עוד במהלך הפאנל, סיפרה לסלאו שבשנה הבאה תחליף קידומת ל-70, על התקופה שבה לקחה הפסקה מהבמה והמסך: "הייתה לי תקופה שלא עבדתי. אלוהים הוא כוח עליון, לפעמים סוגר דלתות כמו שהוא פותח אותן. אבל זה הדנ"א שלי, בלי עבודה לא קיימים כמעט. זה התוכן וזה מה שממלא אותנו".