שטייניץ. יצא להיפרד (צילום: חדשות 2)
סיכויים נמוכים שיקבל את תיק האוצר לידיו בשנית. יובל שטייניץ | צילום: חדשות 2
אם בעבר היה תיק האוצר אחד התיקים הנחשקים ביותר בהרכבת ממשלה חדשה השנה המצב שונה לחלוטין. קיצוץ של 15 מיליארד שקלים הצפוי לשר האוצר הבא של ישראל, התחייבויות רבות של הממשלה הקודמת שבחלקן לא יהיה ניתן לעמוד, לצד ציפיות רבות להקלת יוקר המחייה בישראל, הפכו את התואר המכובד, לביצה עכורה שמרבית המעוניינים לתפקיד לא ירצו להכניס את עצמם לתוכה.

"להיות שר אוצר בשלב היא משימה קשה ולא נעימה", מסביר פרופ' עומר מואב מהאוניברסיטה העברית שכיהן בשנת 2009 כיועצו של שטייניץ. "עוד לפני שמדברים על הגירעון, יש להתייחס להתחייבויות העתידיות שפיזרה ממשלת נתניהו למערכת הביטחון, למערכת החינוך ובעיקר להרבה הסכמי שכר עם עובדי מדינה. אותן התחייבויות נעשו בחוסר אחריות ויחייבו קיצוצים רוחביים בתקציב", הוא מסביר, "אם מוסיפים לכך גם את הגירעון הגדול של ישראל, אפשר להניח שלא תהיה לשר האוצר הבא ברירה אלא להעלות מיסים או לבצע קיצוץ נוסף בתקציב".

נתניהו ירצה לשמור את התיק במפלגתו

נחמיה שטרסלר הפרשן הכלכלי של חדשות 2 ועיתון הארץ, מסביר כי "צריך שיהיה בנאדם שהוא באמת בעל אופי חזק, אמיץ שמסוגל לעמוד מול לחצים כבדים שיעמדו עליו מכל הכיוונים כי עומדים לפגוע בהרבה קבוצות לחץ: בשכר במגזר הציבורי, בקצבאות הילדים, בתקציב הביטחון, השקעות אחרות ומשרדים אחרים, בוועדים הגדולים והחזקים מחברת החשמל ועד הנמלים. כלומר, צריך שר אוצר שתכונתו המרכזית היא אומץ לב ועקרונות.

"מתעסקים בפוליטיקה הכי קטנה". לפיד (צילום: AP)
מינוי מקצועי יאפשר לו לעמוד בהתחיבויות לקהל הבוחרים אך לא להתיימר לכהן בתפקיד. לפיד | צילום: AP
"במצב שבו אנחנו נמצאים כל הנושא של מינוי חיצוני הוא כמעט בלתי אפשרי. בשביל לעשות את הצעדים הקשים צריך להשיג רוב פוליטי בתוך המפלגות, בתוך הקואליציה, בתוך הכנסת. זאת עבודה פוליטית של תן וקח . זאת עבודה די מסובכת של יצירת קואלציות, צריך כאן איש פוליטי שיש מאחוריו מפלגה חזקה".

שטרסלר לא מאמין שתיק האוצר יועבר ללפיד דווקא, "שטייניץ לבטח ירצה להמשיך בתפקידו. היו ידיעות גם על יאיר לפיד שאולי ירצה לקחת את התפקיד. אבל בפועל, למפלגת שלטון תמיד חשוב מאוד ששר האוצר יישאר חלק ממנה, זה התפקיד הכי חשוב לניהול המדינה. ראש הממשלה כבר הוכיח את זה בפעם שעברה. החוקים הפוליטיים והרצון לשלוט בקופה תמיד מובילים את ראש הממשלה ששר האוצר יהיה ממפלגתו. הדיבורים על יאיר לפיד כשר אוצר הם רק דיבורים. ישנם מועמדים שונים מטעם הליכוד, ביניהם: גדעון סער וגלעד ארדן ושטייניץ כמובן".

גם מתן חודרוב, הפרשן הכלכלי של חדשות 10, לא מקנא בשר האוצר הנכנס. "אני חושב שבאופן כללי תיק האוצר הוא הברוך הגדול של כל פוליטיקאי היום", חודורוב מסביר, "הקדנציה של מי שיבחר לתפקיד תתחיל עם קיצוץ בתקציב של 15 מיליארד שקלים. אז כמובן שהרבה יותר נוח לטוס בעולם בתפקיד שר החוץ, אבל מצד שני תיק האוצר הוא המשמעותי והמשפיע ביותר על עיצוב סדרי העדיפויות".

הסיכויים להמשך כהונתו של שטייניץ נמוכים מאוד

מנואל טרכטנברג (צילום: חדשות 2)
כבר גישר בעבר בין הציבור ובין הממשלה. האם יכהן כשר האוצר? פרופ' טרכטנברג | צילום: חדשות 2
אם שואלים את פרופ' מואב, מי שמתאים ביותר לתפקיד הוא שר האוצר המכהן. "אני חושב ששטייניץ היה דווקא שר אוצר טוב אבל הוא נכנע יותר מדי להכתבות של נתניהו שנכנע לכל מיני לחצים והבטיח הבטחות שקשה לעמוד בהן. לטובת הציבור בישראל כן הייתי רוצה לראות את שטייניץ בתפקיד כי הוא בקאי מאוד במצב, הוא אינו חייב כלום לאף טייקון וגם עומדים בלחצים הרבים הכרוכים בתפקיד", הוא אומר.

אבל בעוד פרופ' מואב ממליץ להשאיר את שטייניץ בתפקיד, חודורוב, מדגיש כי הסיכויים להמשך כהונתו של שטייניץ נמוכים מאוד. "מטעם הליכוד גדעון סער נראה מועמד חזק יותר משטייניץ", הוא אומר, "אני חושב שהציבור מזהה עם שטייניץ את גל ההתייקרויות האחרון במשק ואת השחיקה במעמד הביניים. נתניהו, למרות שניצח בבחירות מבין את חוסר שביעות הציבור מהדאגה לפרט לצד ההישגים בכלכלת המאקרו. ולכן לדעתי הוא ישאף למנות אדם חדש לתפקיד שישיג בשורות חדשות: הורדת מחירים הדירות, יוקר המזון ודאגה למצבו של מעמד הביניים. שלושה תחומים ששטייניץ די הזניח בשנה האחרונה".

הכלכלן הבכיר שתומך ב"עלה ירוק" (תמונת AVI: mako)
היועץ לשעבר של שר האוצר, ממליץ על שטייניץ. פרופ' עומר מואב | תמונת AVI: mako
מועמד פוטנציאלי נוסף ששמו עלה בהקשר איוש התפקיד הוא יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שעשוי לקבל את התפקיד אם לא יזכה להיות שר החוץ של ישראל פעם נוספת. עם זאת, לפי חודרוב, סביר שמי שיכריע את הכף הוא יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, השותף הפוטנציאלי הגדול ביותר של נתניהו בקואליציה. אם לפיד יעשה וויתור על תיק אחד וכך יגרום לכך שפחות שר אחד ימונה ממפלגתו, כפי שעשה אביגדור ליברמן כשמינה את יעקב נאמן, נוכל לראות סבירות גבוהה יותר למינוי מקצועי לתפקיד. "האפשרויות שעומדות בפני לפיד הן לבחור בתפקיד למפלגתו או לגורם מקצועי מטעמו, כמו למשל: איש האקדמיה, פרופ' מנואל טרכטנברג; נגיד בנק ישראל לשעבר, סטנלי פישר; או מנכ"ל בנק לשעבר, כך הוא גם יוכל להראות שהוא לא מתנער מהבטחותיו הרבות למעמד הביניים אבל גם לא מיתמר לכהן בתפקיד בעצמו", מסביר חודורוב.

"לקבל התחייבות מנתניהו שיפחית את התערבותו בנושא התקציב" 

גם אברהם (בייגה) שוחט, שר האוצר של ישראל בשנים בשנות ה-90, קובע כי מינוי מקצועי חיצוני שיבצע לפיד עשוי להיות פיתרון טוב לאתגר העומד בפני ישראל בתחום האוצר.

"דווקא בגלל העומס והמצב המורכב, תפקיד שר האוצר עשוי להיות מעניין ומאתגר עבור אדם שבאמת מכיר את החומר. אדם כזה, כמו למשל טרכטנברג, שעומד בקנה אחד עם עקרונות המפלגה של לפיד ואף שימש בעבר כבר במגשר בין המפגינים במחאה החברתית ובין הממשל, עשוי להביא להישגים אם הוא באמת נוקט במדיניות הנכונה".  

שוחט מסביר כי מעבר למצב האופטימלי לטעמו "המינוי לתפקיד כולל כמובן שיקולים רבים, חלקם פוליטיים, שעליהם קשה להתנבא". ובכל מקרה, שוחט מציע לכל מי שיקבל את התפקיד דבר אחד: "לקבל התחייבות מנתניהו להתערב שלא ליצור פערים בתקציב. ראש הממשלה הוא לא שר האוצר ועליו להשאיר את העיסוק בנושא התקציב בידי המשרד".