פנתה ליועמ"ש. גלאון (צילום: יקירה צדקה)
"להחליף את אוסלו". גלאון | צילום: יקירה צדקה

"להחליף את הסכם אוסלו" - זו הדרישה המרכזית במצעה המדיני של מפלגת מרצ לכנסת ה-19. התכנית המדינית המפורטת של המפלגה הועברה גם ליו"ר הרשות אבו-מאזן, שהזמין את יו"ר המפלגה זהבה גלאון לפגישה ברמאללה על מנת לדון בה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

התכנית כוללת ארבע נקודות מרכזיות שעל פי המפלגה, כל ממשלה שתקום צריכה לאמץ ולחתור אליהן. ראשית, במרצ מבקשים לחתור להכרה מיידית של מדינת ישראל ושל ארה"ב במדינה פלסטינית, באמצעות מוסדות האו"ם.

בנוסף, מפרטים במרצ את העקרונות סביבם יש לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים: ביטול מוסכם ומוצהר של הסכם אוסלו, ניהול מו"מ מעמדה הוגנת של ממשלה מול ממשלה לאחר הכרה במדינה פלסטינית ומשא ומתן להסדר ביניים, שיתקיים עד לחתימה על הסכם קבע ובו יוסדרו סוגיות מים, ביטחון, כלכלה ועוד.

ההסדר, לטענת מרצ, יהיה בתוקף לארבע שנים - אז על הפלסטינים והישראלים לחתום על הסכם קבע. כדי להגיע לשם, מציעים במפלגה שורה של מחוות "מחזקות ובונות אמון", במסגרתן ישראל מפסיקה לאלתר את הבנייה בהתנחלויות, משחררת אסירים ומסירה מחסומים. הנקודה האחרונה שהציעו במפלגה היא אימוץ של היוזמה הערבית באופן מיידי, קרי הצהרה של ישראל על נכונותה להיכנס למו"מ בקווי היוזמה.

בנוסף, טוענים שם כי יש להקים בנוסף לקוורטט העולמי סוג של "קוורטט אזורי", שיכלול בנוסף לרביעייה הבינלאומית גם את מצרים, ירדן, סעודיה וטורקיה ונציג של האיחוד האירופי שיהיה חבר במטה ה"קוורטט".

גלאון: "בלי התקדמות במשא ומתן, נגיע למדינה דו-לאומית"

מועצת הביטחון תדחה את הפלסטינים? (צילום: AP)
ייפגש עם גלאון. אבו מאזן | צילום: AP
יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה היום כי "מרצ מתייצבת לבחירות כעוגן האחרון של מחנה השלום בישראל, המחנה שמאמין שלא על הכוח לבדו נחיה. כולם משלמים מס שפתיים לפתרון שתי המדינות, אבל בפועל בונים או תומכים בהמשך הבניה התנחלויות. הליכוד דן אם להכניס או להשמיט את נאום בר אילן מהמצע, אבל מה שיקבע זה לא המצע אלא הרשימה שמלאה בליברמן, דנון, אקוניס ומירי רגב".

גלאון אף תקפה את שאר המפלגות בגוש, ובאופן ספציפי את יחימוביץ', שהציעה, כלשונה, "מצע מדיני חלול וריקני - בלי המילים שלום, פינוי מאחזים בלתי חוקיים, בלי פינוי התנחלויות". לדברי גלאון, "כשהפלסטינים מסתכלים על הפניה החדשה ימינה של מפלגת העבודה ועל הליכוד הם מבינים - אין פרטנר ישראלי לשלום, ובלי התקדמות מהירה נגיע למדינה דו-לאומית או למציאות של אפרטהייד", הזהירה.

את התכנית המדינית של מרצ הציג אילן ברוך, לשעבר שגריר ישראל בדרום אפריקה, שעזב את תפקידו לאחר חילוקי דעות מדיניים עם ליברמן ונתניהו. ברוך, היועץ המדיני של גלאון, שהקים את הדסק הפלסטיני במשרד החוץ, היה שותף בהסכמי אוסלו. "יש שפע של תכניות מדיניות והפתרון ידוע וברור לכולם: קווי 67' עם חילופי שטחים מוסכמים ביחס של 1:1, חלוקת ירושלים, פתרון בעיית הפליטים בשטחי המדינה הפלסטינית", אמר. ברוך הוסיף כי "על ישראל להציג כבר עכשיו נכונות לקבל את היוזמה הערבית שמונחת על השולחן כבר עשר שנים, ובמסגרתה מדינות ערב יסכימו לפיוס כולל עם ישראל על בסיס שטחים תמורת שלום".