רגע לפני המדגם נכנסה למטה הליכוד להקת מעודדים. רובם צעירים שעבדו במטה הבחירות. במקביל חילקו אנשי הארגון דגלים לפעילים. "לא משנה מה יהיו התוצאות", תידרכו אותם, "תעשו שמח".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אבל לחברי המרכז הוותיקים לא היה ממש כוח לזייף התלהבות. שתי דקות אחרי פרסום תוצאות המדגם, הסכינים כבר נשלפו. כל חבר ליכוד ניסה למצוא את החשוד המיידי בהתרסקות. איך מההבטחה ל-40 מנדטים, הגיעו ל-31 בלבד, מתוכם רק 20 חברי ליכוד.

"מי צריך את הליברמן הזה?!", התלונן חבר מרכז הליכוד חיליק אטיאס, "גועל נפש! אני קורא לאנשים לעבוד בשביל המפלגה, אז הם אומרים לי 'אני אעבוד בשביל ישראל ביתנו?! אני אעבוד בשביל הרוסים?!'".

יש מי שנפגע דווקא מאנשי הימין הקיצוני. "פייגלין לא סיפק את הסחורה", אמר אחד הפעילים. ואילו השני השיב "מאיפה באו לבנט תשעה מנדטים? ריבונו של עולם! המתיישבים ביהודה ושומרון הכניסו סכין בגב הליכוד".

"גדעון סער ניהל קמפיין כושל"

אבל האצבע המאשימה הופנתה בעיקר לראש מטה הבחירות, שר החינוך גדעון סער, שלטענת רבים ניהל קמפיין כושל. "הוא ניהל את הקמפיין של עצמו, בהתמודדות הבאה מול ביבי", תקף יואב דבוש. "הוא לא ניהל את הקמפיין לפי הצרכים של הליכוד". פעיל נוסף שהתבטא נגד סער הוא דניאל כץ שטען כי "הצעירים ששרים כאן בקהל בתשלום, מהללים את גדעון סער. סליחה, יש לנו ראש ממשלה! מה זה הדבר הזה? הילדים האלה לא המציאו את זה", הוא טען. "מישהו אמר להם להגיד את זה".

אבל אפשר להבין שמשהו באמת נסדק בליכוד, אם מתחילים למתוח ביקורת גלויה על משפחת ראש הממשלה, על התשדיר שבו הציגו בנימין ושרה נתניהו את האלבום המשפחתי עם תמונות הוריהם. "מה אכפת לנו מהסבתא שלו והסבא שלו, בחיאת דינק? מה אכפת לנו מאשתו? מה הוא מראה את התמונות של משנת מתושלח של ההורים של אמא שלו?"

"עוד ניצחון כזה ואבדנו"

בדרך כלל בנאום ניצחון, אין מקום לסיכה באולם. הפעם כל כך ריק שאפילו לפועלי הניקיון אין עבודה. גם כשנתניהו מדבר על הנושאים הכי פופולאריים, אין יותר מדי מחיאות כפיים. "זה לא נאום ניצחון, זה נאום כישלון", אמר חיליק אטיאס. "בכל הניצחונות שהייתי, לא היה דבר כזה. איפה כל הפעילים? זה נקרא ניצחון? עוד ניצחון כזה ואבדנו. ביבי צריך לתת את הדין. זה הזמן. אני אוהב את ביבי, אבל הוא צריך ללכת הביתה".

וכך, לפני שהשעון תיקתק חצות, המפלגה שהיתה אמורה להיות מלכת הנשף, הפכה ללכלוכית. ראש ממשלה מכהן, ללא תחרות, שהגוש שמולו היה מפוצל, כמעט הפסיד בבחירות. לאט לאט הליכודניקים מתחילים לעכל שעם כל הכבוד לאשמים שדיברו עליהם עד עכשיו, התוצאות האלה הן קודם כל הבעת אי אמון בנתניהו, האיש שרק לפני חודשיים כונה בפיהם "קוסם".