השר שטייניץ. הטיל פצצה (צילום: חדשות 2)
"בתחום המסים כבר גמרנו" | צילום: חדשות 2
שר האוצר יובל שטייניץ נעמד הבוקר לצידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והדגיש שאין בכוונתם להעלות מיסים לאחר הבחירות. בראיון לתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל אמר, "הגירעון הזה הוא בכלל משנת 2012. אנחנו התרענו מראש שהגירעון יהיה 4-4.5 אחוזים ושבשנת 2013 נוריד אותו ל-3 אחוזים. למעשה, כבר ביצענו את המהלך. בקיץ הבאתי חבילה של צעדים לממשלה, כך שאין צורך במיסוי חדש. רק יהיה צורך לקצץ 14 מיליארד שקלים". שטייניץ התייחס לפרסום של משרד האוצר מתחילת השבוע כי הגירעון התקציבי בשנת 2012, שהיה אמור להיות 2% מהתוצר – שהם כ-18.3 מיליארד שקלים – הסתכם בסך שהוא יותר מכפול מן המתווה המתוכנן – 39 מיליארד שקלים.

שטייניץ חיזק את דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתראיין אמש לחדשות 2 ואמר כי אין בכוונתו להעלות את המסים אחרי הבחירות. "זה אמנם תלוי בהרכב הממשלה ואני מקווה שלא תהיה ממשלה עם ראש מוחלש בהמון מפלגות סקטוריאליות, אבל בתחום המסים כבר גמרנו, העברנו בכנסת את כל הצעדים הנדרשים, כך שלא נדרשים חדשים". עם זאת הוסיף שטייניץ, "תמיד יכול להיות שאחר כך, בעוד חצי שנה, יהיה צורך בתיקון מסוים, אבל לפי שעה אין צורך בכך"

 

באשר לפרסומים לפיהם פקידי משרד האוצר אומרים שיש צורך בהעלאות מיסים בסך של 4-5 מיליארד שקלים וכי הבטחותיהם של שטייניץ וראש הממשלה נתניהו לפיהן אין צורך בהעלאות מיסים מנותקות מהמציאות, אמר שטייניץ: "המדיניות הכלכלית במדינת ישראל נקבעת על ידי ראש הממשלה ושר האוצר ולא על ידי פקידים שמתדרכים בעילום שם". 

אבל נגיד בנק ישראל אומר שאי אפשר לכסות את הגירעון בלי העלאת מסים?
"נפגשתי עם הנגיד ואנחנו לא רואים צורך בהעלאת מסים. העלנו את המסים שצריך לפני 7 חודשים. ייתכן שיהיה צורך בתיקון מסוים אבל כרגע לא צריך. הגירעון בשנת 2009 היה הרבה יותר גבוה ועדיין צמצמנו פערים בחינוך, הקמנו גדר במיליארדי שקלים שמונעת הגירה מאפריקה. התמודדנו טוב יותר מכל ממשלה אחרת בתולדות ישראל. כשמדברים על תוצאות כלכליות, ישראל מקום ראשון בצמיחה הכלכלית בין מדינות המערב".

אתה תמיד אומר את זה, אבל בסוף אנחנו נתקלים בנתונים שהם אחרים לגמרי.
"אני לא מדבר על ספרד או יוון, אנחנו הורדנו את האבטלה בישראל. אנחנו במקום הראשון ביצירת מקומות עבודה חדשים מול יפן, גרמניה, הולנד, וצרפת ואיטליה. המדינה מסיימת מקום ראשון בצמיחה מכל מדינות המערב שנה שלישית ברציפות. זו לא תעמולה אלא נתונים... אנחנו יודעים גם לטפל בגירעון ובתקציב וגם לפתח את הכלכלה ולחזק את החינוך".

"כל משפחה בישראל תצטרך לשלם את הגירעון"

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', שגם מכנסת בהמשך היום מסיבת עיתונאים בנושא, התראיינה הבוקר לתכנית הבוקר של קשת "יום חדש" ואמרה: "יום אחרי הבחירות אם נתניהו ייבחר יהיה כאן גיהינום חברתי וכאוס כלכלי, קיצוצים בשכר, מה לא", אמרה יחימוביץ'. "כשהוא נתניהו אומר שהוא לא יעלה מסים, הוא אינו אומר אמת. אני יודעת על ישיבה שהייתה אתמול עם בכירים באוצר שבה דובר על מסים אדירים שיוטלו על האזרחים".

יחימוביץ' חזרה והדגישה שלא תשב בממשלת נתניהו. "אני לא אהיה שם, בשום פנים ואופן. הבטחתי את זה לציבור. אני לא מתכוונת ללחוץ על הברקס ולהחזיק לו את הידיים. תמונת המצב היא שכל המפלגות זוחלות למפלגת נתניהו... קופצות לטרמפ שבאוטו שנתניהו מתיימר לנהוג ומנציחות את השלטון הנורא הזה. הגירעון מראה על ניהול כושל וכל משפחה בישראל תצטרך לשלם אותו".