יום מתוח במיוחד לראשי המפלגות המועמדות בבחירות: שבועות ארוכים של נאומים, ניסיונות שכנוע ולחץ התכנסו ליום אחד שכלל מסלול ארוך בין מטה למטה ובין עיר לעיר בכל רחבי הארץ של המועמדים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

נתניהו בכותל: "למי יש פתק?"

ככל שעברו השעות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נהיה מוטרד יותר ויותר. העדות הראשונה ללחץ נצפתה כבר בצהריים כשהשר גדעון סער הזהיר מאחוזי הצבעה גבוהים ב"מעוזי השמאל", ועדכן בכך את נתניהו. בשעה 07:30 בבוקר הגיעו בני משפחת נתניהו לבית הספר פולה בן גוריון בבירה כשהוא מלווה ברעייתו ושני ילדיהם. ראש הממשלה הצביע ראשון, ויצא גאה עם פתק 'מחל'. "אפשרות להראות את זה?", התבדח נתניהו.

באופן אירוני, מיד לאחר פרסום התמונות, החליט יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית להפסיק את הפרסום בנימוק של תעמולה. עם זאת, רעייתו שרה דווקא כן יכלה להמשיך לשכנע בוחרים: "שיהיה מבול של פתקים", היא קיוותה ברגע ההצבעה. לאחר מכן, הגיע ראש הממשלה לכותל המערבי. "למישהו יש פתק?", תהה כשהמצלמות תיעדו את הרגע.

נתניהו בכותל. "למי יש פתק?" (צילום: יוסי זמיר)
נתניהו בכותל. "למי יש פתק?" | צילום: יוסי זמיר

לאחר מכן הוא הגיע לאשדוד, שם הוא התקבל בחום ואהבה על ידי עשרות תומכים, אבל אז, הוא החליט לשנות את תכניותיו והגיע למטה המפלגה בתל אביב. שם, הוא דיבר לראשונה בגלוי על מה שנמנע מלהגיד בפומבי: "שלא נצטרך ללכת שוב לקלפי". לאחר ביקור בנתניה, הוא שב לביתו בירושלים שם יצפה בתוצאות המדגם.

לפיד לא הפסיד את אימון הקראטה שלו

יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד החליט לשמור היום על שגרת יומו ולא החמיץ את אימון הקראטה היומי שלו. "טמבל מי שלא מתרגש, אלה הבחירות הראשונות שלי. שנה של עבודת נמלים לקראת הרגע הזה", סיפר לפיד לחדשות 2. הבוקר, רגע לפני שיצא מהבית, הכניס אותנו לפיד לחדר העבודה שלו - המרתף בדירת מגוריו.

"כשאתה גר בבית, יש לך הרגשה שהקירות יציבים אבל אותי לימדו שאנחנו צריכים להיות מאד זהירים על ביטחוננו", הבהיר. בכל ריאיון אבא שלו נוכח מאוד: "הוא אהב מחוות דרמטיות. אמר לי: 'יאיר אני משאיר לך משפחה ומדינה. לא רציתי להגיד לו על ערש דווי שהמדינה לא באמת שלו".
הדרך לקלפי מטרים מביתו, לפיד ואשתו ליהיא, מקבלים חיבוק גדול מהשכנים: "זה טיפה משונה ללכת להצביע לעצמך. זו תחושה מוזרה ולא טבעית".

מאוחר יותר, עם צוות מצומצם ביותר, הכולל את מאמן הקראטה שלו, יצא לפיד צפונה. הפעם, הוא מדגיש, רק הפעם הזאת הוא לא רואה את עצמו מועמד לראשות הממשלה: "זה לא יקרה. יש המון אנשים שהודיעו שהם מועמדים לראשות הממשלה בבחירות האלה. אני חושב שאני מהיחידים שלא - זה עוד יהיה יום אחד".

יחימוביץ' חילקה פרחים: "ריח של מהפך"

גם יושבת ראש העבודה שלי יחימוביץ' חיבקה היום מצביעים, חילקה להם פרחים ולא ויתרה על ארוחת בוקר שקטה ורגועה עם הבת שלה, רגע לפני שהיא מסתגרת עם היועצים בחדר צדדי בבית ברל לצפייה בתוצאות המדגמים.

דווקא לקיבוץ גבעת ברנר נסעה יחימוביץ' ביום הזה. מי שהתמודדה מול מועמד כמעט ודאי לניצחון, נסעה לקיבוץ של הסופר שובר המוסכמות ברנר. "אחוזי ההצבעה מפעימים. הציבור נוהר לקלפיות לומר את דברו. יש תחושה שמשהו קורה", אמרה. עם זאת, היא הסכימה כי סיכוייה להיות ראש הממשלה לא גבוהים אך הדגישה כי "יש ריח של סיכוי מסוים למהפך באוויר. זה יקרה אם מי שקץ בשלטון נתניהו יבוא לקלפי".

קשה שלא לחשוב שהמערכת הבחירות הזו הייתה יכולה להיות צמודה בהרבה, אם ניסיונות האיחוד בגוש השמאל-מרכז היו מתממשים. "עשיתי כמיטב יכולתי. במשך שבעה חודשים באתי לביתה של ציפי לבני שוב ושוב, פגישות דיסקרטיות, הצעתי לה עולם ומלואו ולצערי היא החמיצה את ההזדמנות הזו, אבל לדעתי זה עדיין לא מאוחר מדי".

ערביות תמכו בבנט: "כולם איתנו"

היום, בין מפגש עם פעילים לבין סיור בקלפיות, סיפר האיש שנחשב להפתעת הבחירות - הצעיר שכבש את ראשות המחנה של הציונות הדתית ורוצה להיות איש מרכזי בממשלה הבאה, כי מטרתו היא להיות המפלגה השנייה בגודלה - ולא פחות מזה.
"אנחנו וחזקים מאוד בנגב ובגליל", אמר יושב ראש הבית היהודי נפתלי בנט. "באזור המרכז כבר יש יותר עבודה לעשות", הוסיף לאחר תמונת ההצבעה המסורתית בקלפי.

היעד הבא הוא לוד: מחוץ לקלפי כבר המתינו לו עשרות מתומכיו, שעטפו אותו באהבה השמורה רק לכוכבים. שם, כשעלה על אוטובוס המתנדבים, סיפר יושב ראש הבית היהודי על ההגדרה שלו להצלחה במערכת הבחירות הנוכחית. "הצלחה מבחינתי תהיה להיות השותף הגדול ביותר של נתניהו", אמר. "כשהייתי בן חמש, המפד"ל קיבלה 12 מנדטים. כל דבר שישבור את השיא ההיסטורי הזה ייחשב להצלחה אדירה", ציין.

לאחר מכן ובהפתעה גמורה, נתקל בנט בשתי תושבות לוד, ערביות, שהודו - קשה להאמין - כי הן מצביעות עבורו. "כולם צריכים להיות איתנו", אמר. "לא צריך כל הזמן להסתבך ולריב". לאחר שיסתיים הביקור בלוד, ימשיך יושב-ראש הבית היהודי ליעד הבא, במטרה לנסות ולכשנע כמה שיותר אנשים להצביע עבורו, הפעם - לא רק בסקרים.

לבני ביקרה את חברת המפלגה שילדה

סיור הקלפיות של ציפי לבני נקטע היום, כשיושבת ראש התנועה, מצוידת בזר פרחים, קפצה לבית החולים איכילוב בתל אביב לאחל מזל טוב למספר 9 ברשימה שלה מירב כהן, שילדה ממש היום בת בכורה. בין לבין ניסתה לבני לשכנע מצביעים פוטנציאליים להצביע עבורה. עם פרחים ובונבוניירות, נכנסה לבני לבית החולים.

מירב כהן הייתה אמורה ללדת בעוד שבוע וחצי בירושלים, אבל נתקפה אמש צירים. הלידה עצמה התרחשה לקראת 01:00 בלילה, בדיוק בתאריך של הבחירות. זאת הסיבה שמירב הצביע גם בקלפי של בית החולים. שם לתינוקת עדיין אין והשם "ציפי" לא נלקח בחשבון. בקרוב, תדע מרב, מספר תשע ברשימתה של לבני, אם היום המאושר שלה יימשך גם אל תוך הלילה.

בעת ביקורה בבית החולים, לא נכנסו רוב האנשים לדיונים עמוקים עם לבני על המצע המדיני, אלא דווקא החמיאו לה שרזתה.
"הבחירות הן מתכון לירידה במשקל", התבדחה יושבת ראש התנועה, אך עד מהרה הרצינה: "מדובר בהחלטות רציניות ביותר שמתקבלות במערכה הזו. זה לא רק מי שעובר מסך ונראה טוב. כרגע מדובר בספרינט שבסיומו אני מתחילה את המרתון".