מועמדותה אושרה. זועבי (צילום: AP)
תכהן בכנסת הבאה? זועבי | צילום: AP

ח"כ חנין זועבי תהיה גם בכנסת הבאה? לאחר שבחן את בקשות הפסילה של חברת הכנסת מבל"ד, קבע היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין כי אין למנוע מזועבי התמודדות לכנסת ה-19 והסביר כי הבקשות אינן מציגות תשתית ראייתית מספקת לפסילתה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לקראת הדיון בוועדת הבחירות המרכזית ביום רביעי הקרוב, בבקשות לפסול מפלגות ומועמדים לכנסת ה-19, הגיש היועץ המשפטי לממשלה את עמדתו לוועדה. וינשטיין סבור כי דינן של כל הבקשות כאחת - להידחות, כי הן אינן מציגות "תשתית ראייתית מספקת המאפשרת לקבלן".

אחת מבקשות הפסילה שהוגשו לוועדת הבחירות עסקה בעניינה של ח"כ חנין זועבי, שהשתתפה במשט המרמרה עליו השתלטו לוחמי השייטת לפני כשנתיים וחצי. ויינשטיין התייחס באופן ספציפי לבקשה והציג עמדה מורכבת.

"אין מסה קריטית של ראיות"

מינוי למנכ"ל בית הדין הרבני יבוטל, וינשטיין (צילום: חדשות 2)
"הראיות לא מספיקות". היועץ וינשטיין | צילום: חדשות 2

מחד, אומר ויינשטיין כי מדובר "בהצטברות ראיות משמעותיות ומטרידות במיוחד המתקרבות לגבול האסור". אולם, הוא קבע כי הבקשות עצמן "אינן מצביעות על מסה קריטית דיה של ראיות בעניינה של זועבי באופן חריג". לפיכך, ח"כ זועבי לא אמורה להיפסל מכהונה בכנסת, לפחות על פי דעתו.

בנוסף לבקשה לפסול את ח"כ זועבי מכהונה בכנסת הבאה, דחה וינשטיין גם את הבקשות לפסילת רשימות בל"ד ורע"מ-תע"ל ואת "עוצמה לישראל" בראשות חברי הכנסת אריה אלדד ומיכאל בן ארי. היועץ דחה גם את הבקשות לפסילת ש"ס ויהדות התורה מהתמודדות בבחירות הבאות בנימוק דומה.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה בעניין המפלגות הערביות היא כי חלק מן הראיות המצורפות לבקשות הפסילה שלהן אכן מצביעות על "קרבה מטרידה לרעיון של שלילת מדינת ישראל כמדינה יהודית, כמו גם על תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור". עם זאת, היועץ הגדיר את הראיות כ"חלשות", וסבר כי הן אינן מספיקות כדי להצדיק את פסילתה של רשימה זו, בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקתו של בית המשפט העליון.

וועדת הבחירות תאשר את פסילת זועבי?

אין תמונה
בטוח שיהיה רוב. ח"כ אקוניס

את מהלך הפסילה של חברת הכנסת השנויה במחלוקת הוביל ח"כ אופיר אקוניס מהליכוד. "לפי החוק צריך להשיג את תמיכתם של לפחות שליש מקולות חברי ועדת הבחירות המרכזית. זהו שלב דרמטי מאוד", אמר לחדשות 2 באינטרנט. "אני מעריך שבסופו של דבר זה יסתיים בפסילה, ולאחר מכן - בהתאם לחוק - הנושא יידון בבג"ץ. אני מתקשה להאמין ששם יחליטו להפוך את ההחלטה, אחרי שזועבי השתתפה ב'פיגוע' המרמרה".

אקוניס הוסיף ואמר כי "ברגע שחברת כנסת השתתפה, באופן מעשי, בפיגוע טרור נגד ישראל - היא למעשה פסלה את עצמה מלהתמודד. יש כאן סוגייה מוסרית ולכן, אסור שהיא תוכל להיבחר לקדנציה נוספת".

זועבי בתגובה: "פסילה היא קו אדום"

כצפוי, תקפה זועבי את אקוניס ואת הקולות בימין להרחיקה מהכנסת ואמרה: "האקוניסים, הליברמנים ויתר הפאשיסטים למיניהם מנצלים את רוח התקופה, שבה חברי 'הליכוד ביתנו' מנהלים את העניינים של כולנו. זה בדיוק הזמן לבחור בין פאשיזם לבין דמוקרטיה".

באשר לטענות שהופנו נגדה אמרה: "אכן, יש לדמוקרטיה קווים אדומים - שפסילת רשימות היא אחד מהם. בכנסת הנוכחית קיים רוב אוטומטי לפאשיזם, אבל אני לא חושבת שבית המשפט יפסול אותי או את בל"ד".