הקלפיות של מפלגת העבודה נסגרו לפני זמן קצר אחרי 12 שעות בהן התבקשו 60,424 חברי המרכז לבחור את רשימת המפלגה לכנסת. בעקבות התקלות הרבות שאירעו במערכת הממוחשבת במהלך הפריימריז בליכוד, הוחלט בעבודה שהבחירות הנוכחיות יבוצעו באופן ידני - התוצאות צפויות להתפרסם מחר בשעה שבע בבוקר. הפתקים ייסרקו וייספרו במטה הבחירות המרכזי לאורך הלילה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במשך היום הצביעו 58% מבעלי זכות הבחירה בכ-450 קלפיות ב-70 אתרי בחירה הם סימנו 8-12 מועמדים מתוך 83 שהגישו מועמדות, אך היום הזה לא עבר בצורה חלקה מבחינת מפלגתה של יחימוביץ'.

בשתי קלפיות הופסקה ההצבעה, תחילה בקריית גת לאחר שחוקר פרטי מטעם המפלגה גילה כי טפסים ריקים הוצאו אל מחוץ לקלפי. ואחר כך בבית שמש, שם הופסקה ההצבעה לבקשת המשטרה אחרי שראש ועדת הקלפי התלונן כי הוכה על ידי פעיל של אחד המתמודדים.

מחוץ לקלפיות, הבוקר בת"א (צילום: חדשות 2, עזרי עמרם)
מחוץ לקלפיות, הבוקר בת"א | צילום: חדשות 2, עזרי עמרם

יו"ר ועדת הבחירות, תא"ל במילואים יצחקי חן, אמר בתגובה לשני המקרים כי "מפלגת העבודה משקיעה במודע אמצעים חסרי תקדים באבטחת הקלפיות, בהבטחת חופש ההצבעה ובמניעת כל שיבוש אפשרי של התוצאות. כל תופעה מסוג זה תתקל באפס סובלנות ותטופל בחומרה. תהיה אפס סבלנות לניסיונות של מרמה וזיוף, הוועדה נחושה בדעתה לנהוג יד קשה אם יתגלו שוב תופעות כאלו ולא תהסס לפסול הצבעות או להפסיקן".

"המטרה היא להחליף את ממשלת נתניהו, ומה שאתם רואים כאן זה כלי להשיג את אותה מטרה", אמרה הבוקר יחימוביץ' כשבאה להצביע בקלפי בגני התערוכה בתל אביב. "אני קוראת למתפקדי העבודה לבחור רשימה מאוזנת שתביא לידי ביטוי את כל הזרמים של העבודה. אני מפצירה בכולם לבוא ולהצביע. אני בטוחה שמחר נסתכל על רשימה טובה".


על רקע הבחירות, קרב חדש-ישן עולה לכותרות בין יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ' לח"כ עמיר פרץ. כשהוא נישא על גלי הצלחת מערכת כיפת ברזל שכיכבה במבצע "עמוד ענן", צפוי פרץ להתחזק משמעותית בבחירות המקדימות. החשש של יחימוביץ' בשלב זה הוא מפני ההתעצמות של פרץ ואנשיו, ומכך שהרשימה תהיה מוגדרת כ"שמאלנית מדי". בין האנשים בהם תומך פרץ - העיתונאית מירב מיכאלי, ח"כ ראלב מג'דלה, נציג המושבים דני עטר, ח"כ פואד בן אליעזר ויו"ר "שלום עכשיו" יריב אופנהיימר שיצא פומבית נגד יו"ר המפלגה.

פריימריז במגזר הערבי (צילום: חדשות 2)
פריימריז במגזר הערבי | צילום: חדשות 2

יחימוביץ' מנגד מקדמת בימים אלה את אנשיה בהם ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, הצפוי להתמודד על המקום הראשון מול פרץ. מיכל בירן, עופר קורנפלד ששימש בעבר כראש המטה שלה, הניצב בדימוס משה מזרחי, ח"כ אבישי ברוורמן ואת איציק שמולי שהיה ממנהיגי המחאה החברתית. עוד "כוכבים" שינסו להשתחל לרשימה הם סתיו שפיר ומיקי רוזנטל.

הסקרים המחמיאים ושורת המועמדים הססגונית הפיחו חיים בפריימריז במפלגת העבודה, אבל האווירה החגיגית לא הצליחה לחדור אל שורות המתפקדים במגזר הערבי. למרות שעד הערב נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים יחסית, כ-45% הצביעו עד לשעה 19:30, בקלפיות רבות בערים ובכפרים בצפון שררה אווירה מנומנמת, שלא הצליחה למנוע את הניסיונות לפגוע בטוהר הבחירות.

במגזר הערבי נרשמו אחוזי הצבעה לא גבוהים במיוחד ואפילו ניסיונות זיוף ומרמה. אחסאן חלאילה, חבר מרכז העבודה ואחד הנציגים הבולטים של המגזר במפלגה, לא הסתיר את חוסר שביעות רצונו מהנעשה בתנועה. מחוץ לקלפי בעירו, סח'נין, הוא הפנה אצבע מאשימה לעבר יושבת-הראש שלי יחימוביץ' וטען כי דחקה את אנשיו לשוליים.

היום שלה לא עבר חלק, יחימוביץ (צילום: חדשות 2)
היום שלה לא עבר חלק, יחימוביץ | צילום: חדשות 2

"אנחנו לא בכיס של יחימוביץ'", הוא הבהיר בפתח הדברים שאמר לחדשות 2 באינטרנט. "שלי לא סופרת אותנו ולא רוצה שנהיה חלק מהמפלגה. לצערי, אני מרגיש בבירור אווירה של גזענות, תחושה שפשוט לא רוצים את הערבים במפלגת העבודה".

גורמים רבים במגזר הערבי מתחו ביקורת על מתפקדי העבודה מקרבם. חלקם האשימו כי מדובר במפלגה שלא עשתה דבר למען אותו הציבור, ואחרים גרסו כי אין טעם בפעילות במפלגות ציוניות, אלא רק בערביות.

מחוץ לקלפי בסח'נין הוצב כוח חריג בהיקפו של משטרת התנועה, שנשלח לוודא שההליך הדמוקרטי יתקיים באין מפריע. אלא שמה שהתרחש בתוך המבנה היה הרבה פחות דרמטי ממה שאירע מחוצה לו: עד ל-15:00 הגיעו לממש את זכותם רק 12 מתוך 200 מתפקדי העבודה בעיר.

במקומות אחרים במגזר נרשמה תמונת מצב שונה בתכלית: בחלק מהקלפיות התגלעו חיכוכים בין פעילי מחנות שונים, ובכמה מקרים חולקו חומרי תעמולה מחוץ לתאי ההצבעה - בניגוד למתחייב בחוק. רק עם הגיעו של האחראי על ניהול הקלפי הורחקו הפעילים מהמקום, לא לפני שהתברר כי לשם כך נדרש שימוש בכוח.

הפרה חמורה של כללי הבחירות תועדה באחת הקלפיות בצפון - כשאדם הסובל ממוגבלות הגיע יחד עם מלווה, והאחרון נקלט בעדשות המצלמה בעודו משתמש בקולו.

ניסיון נוסף לשבש את המהלך התקין של ההצבעה נצפה בקלפי נוספת - שבו הציעה אישה, הרשומה כחברה במפלגה, להצביע לכל המרבה במחיר. כעבור זמן קצר היא נאלצה להתבשר על כך שזכותה לבחור בפריימריז נשללה ממנה - אחרי שצוות המשגיחים דווח על מעשיה.