מטה יאיר לפיד (צילום: ליאור קסון)
חגיגות במטה "יש עתיד" | צילום: ליאור קסון
שמחה גדולה נרשמה במעוז המפתיע ביותר של בחירות 2013. בית משפחת לפיד ברמת אביב ג' התמלא קריאות שיחות שמחה עזות ברגע פרסום מדגמי הטלוויזיה, שהעניקו לו נתון יוצא דופן של בין 18-19 מנדטים. מעט לאחר חצות, ואחרי שהמשטרה עיכבה את הגעתו בשל הדוחק במקום, הגיע לפיד למטה המפלגה בבית סוקולוב כדי לשאת את נאום הניצחון. כל זאת בשעה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, עלה אף הוא לנאום במטה הליכוד שבגני התערוכה. ערוצי הטלוויזיה העבירו את הנאום במסך מפוצל.

מוקדם יותר היו אלה אסנת ודניאל זיו, השכנים הראשונים להגיע לבית משפחת לפיד, שנשמעו נרגשים לנוכח התוצאות הצפויות. "אנחנו יודעים שהם ציפו ל-15 מנדטים, זאת הפתעה גדולה. עכשיו אנחנו רק מקווים שיאיר ידאג לבננו החייל, בדיוק כמו שהבטיח. רותי ושאול לוי, שכנים נוספים שאינם מכירים את בני המשפחה אישית, הגיעו גם לבית בתקווה לראות את בני הזוג לפיד יוצאים אליהם. הם הביעו תקווה שיש עתיד תהפוך לש"ס של מעמד הביניים. עוד ועוד מתושבי השכונה ברמת אביב עושים את דרכם אל המקום. 

מטה ליכוד (צילום: עודד קרני)
מטה הליכוד | צילום: עודד קרני
לעומת קריאות השמחה בבית משפחת לפיד, במטה הליכוד בגני התערוכה אווירת נכאים, בעקבות תוצאות המדגם המעניקות למפלגה 31 מנדטים בלבד. במטה הליכוד שורה אווירת נכאים, כמה עשרות פעילים עזבו את המקום בזעם. פעילי המפלגה אומרים הערב ל-mako שהחיבור לישראל ביתנו הוא שגרם לנתונים המאכזבים וגרמו לנזק תדמיתי לליכוד, כיוון שהפך את התנועה לסמן ימני קיצוני בעיני הציבור והעביר קולות ליאיר לפיד. פעיל ליכוד נוסף אמר, כי המפלגה לא התייחסה לרשתות החברתיות, שם התנהלה מערכת הבחירות הנוכחית ולכן המפלה. "השאננות והזלזול של נתניהו ובכירי התנועה מתוך הנחה שהשלטון מונח להם על כף ידם הוא שגרם לליכודניקים לא מעטים להישאר בבית, או להצביע למפלגות המרכז", אמר אחד הפעילים. נתניהו צפוי להגיע למטה בסביבות חצות. 

ריכזו את המאמץ התעמולתי בפגיעה בנו

גם בבית היהודי מאוכזבים מהתוצאות המנבאות 12 מנדטים למפלגה ומטילים את האשמה על קמפיין הליכוד: ״ההישג שלנו טוב מאוד אם לוקחים בחשבון שביבי והליכוד ריכזו את המאמץ התעמולתי שלהם בפגיעה בנו. אנחנו מסתמכים גם על קולות החיילים שיביאו לנו לפחות עוד מנדט. המצב הערב בעם ישראל לא טוב. באופן מוזר מצביעים רבים שחיפשו פרצוף רענן התלבטו בינינו לבין יש עתיד. הפרסומים בתקשורת בימים האחרונים אודות מועמדים קיצוניים במקומות ריאליים גרמו להרבה מתלבטים ללכת בסוף על יש עתיד וחבל״. קולות אחרים במפלגה אומרים הערב  ל-mako, ״הפכנו מתנועה של 5 מנדטים למפלגה גדולה של 12 מדובר במהפך בתפיסה של הציבור הכללי את הציונות הדתית. אנחנו מתקרבים לעם ישראל והוא אלינו. בעזרת השם נשב בממשלת נתניהו״. בנט צפוי להגיע לכאן בין 23:00 לחצות.

איילת שקד אמרה: ״מדובר בהישג אדיר לבית היהודי והציונות הדתית. עלינו מחמישה ל 12 מנדטים. עכשיו הקמפיין נגמר וצריך לראות איך נכנסים לממשלה. נכין את עצמנו למשא ומתן קואליציוני ואם נתניהו לא יתקשר נשב באופוזיציה ונהיה אופוזיציה לוחמת. אני ממש לא מאוכזבת זה הישג אדיר ועכשיו נצטרך לנצל את הכוח שקיבלנו לטובת המדינה. מחר יום חדש, נקום בבוקר, משאירים את הקמפיין מאחור ומתרכזים במשא ומתן קואליציוני. ננסה לעשות את הטוב ביותר״.

אמו של נפתלי בנט אמרה ל-mako: ״ההישג שלו אדיר בעיני. הוא הביא 12 מנדטים. דיברו על 14 אני חשבתי 8 אולי 10. אני שמחה שהוא מגשים את עצמו. לא חשבתי שיהיה פוליטיקאי. אבל אם זה מה שעושה אותו מאושר אני איתו. אני לא יודעת איזה שר הוא יהיה, שיהיה מה שהוא רוצה. אם יצטרך לשבת באופןזיציה הוא יעשה גם את זה/ מאז שנפתלי היה קטן אהבו אותו. בגן הגננת רצתה לקחת אותו אליה לשבת. בגיל 8 הוא רץ במירוץ של 8 קילומטר. בכיתה יא׳ הוא מונה לקומונר בבני עקיבא ואחר כך הגשים את חלומו לשרת בסיירת מטכ״ל.״

צחי הנגבי, שחזה במהלך היום 39 מנדטים לליכוד, הביע תקווה לממשלת אחדות עם מפלגתו של לפיד. "תוצאות הבחירות מחייבות הקמת ממשלת אחדות. אני מרוצה מהתוצאות, בסופו של דבר יצאנו המפלגה הגדולה ביותר לעומת הבחירות הקודמות, בהן סיימנו במקום השני. מה שחשוב הוא שיש גוש ימין חוסם ואין מהפך אידיאולוגי. לדעתי לאור התוצאות צריך ראש הממשלה להקים ממשלת אחדות רחבה".

חבר הכנסת, זאב אלקין, יו"ר הקואליציה בממשלה הקודמת, לא נשמע מאוכזב: "אל תשכחו שעם 27 מנדטים הקמנו ממשלה יציבה מאד. אני מקווה שתקום ממשלה רחבה על פי הקווים שלנו. כל התחזיות השחורות של השמאל התנפצו וכל מי שתפר חליפות החזיר אותן לארון. נכון שיש אכזבה ממספר המנדטים אבל במבחן התוצאה ניצחנו. נתניהו יהיה מי שינהיג את הממשלה הבאה".

מטה עבודה (צילום: מיכאל שבדרון)
מטה העבודה הערב | צילום: מיכאל שבדרון
במטה העבודה מאוכזבים מהתוצאות, אבל מעדיפים להמתין לתוצאות האמת ולא מוכנים להבטיח שימליצו על לפיד לראשות הממשלה אצל נשיא המדינה. מיקי רוזנטל אמר ל-mako "התוצאות רעות מאוד למדינה, חלוקת הגושים הזאת רעה מאוד. ההתפוררות של הקולות בין המפלגות היא רעה מאוד. אני מפרגן ללפיד ולשלח, אבל מאוד מקווה שהמפלגה שלהם באה לשנות ולא לשטות".

אווירה של אופוריה מילאה את מטה מרצ עם פרסום תוצאות הסקרים, שהעניקו למפלגה בין 7-8 מנדטים בכנסת הבאה. יו"ר המפלגה, זהבה גלאון, עלתה לבמה לתשואות הפעילים באולם העמוס, וקראה בהתרגשות: :ערב טוב לכל השמאלנים. איזה הישג כביר, אדיר, כמה שמאלנים הצביעו למרצ! השמאל חזר הביתה ובגדול". לאחר מכן קראה לבמה את שבעת המקומות הראשונים ברשימה, והציגה אותם לקול תשואות הקהל.

בהמשך קראה גלאון ללבני, לפיד ויחימוביץ' להציב גוש חוסם ביחד עם המפלגות הערביות אל מול גוש הימין. "יש לנו משימה: להחזיר לישראל את הדמוקרטיה, לחזור ולדבר שלום. להגיד שאי אפשר צדק חברתי בלי הסדר מדיני. נתחיל ממחר בבוקר. אני קוראת לראשי המרכז: אל תחברו לביבי".

את המשך הלילה צפויים ראשי המפלגה והפעילים לחגוג במסיבה ברחוב הרכבת בתל אביב. מאוחר יותר אמורה המסיבה להצפין עד כפר קאסם כדי לחגוג גם עם פעילי המגזר הערבי.