הקמפיין נפסל. חברי "עוצמה לישראל" (צילום: חדשות 2)
הקמפיין נפסל. חברי "עוצמה לישראל" | צילום: חדשות 2

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, פסל את קמפיין הבחירות של מפלגת "עוצמה לישראל" של מיכאל בן ארי, ברוך מרזל, איתמר בן גביר ואריה אלדד. אחת ממודעות הקמפיין מכילה את המילה "נאמנות" בשפה הערבית, כאשר מתחתיו מופיע הכיתוב "בלי חובות אין זכויות" - כיתוב הנשען על סיסמת הבחירות הקודמת של אביגדור ליברמן: "בלי נאמנות אין אזרחות".

החלטתו של רובינשטיין נתקבלה בעקבות תלונה שהוגשה על ידי חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, המתמודד ברשימת מרצ לכנסת. רז הגיש את התלונה באופן רשמי לוועדת הבחירות המרכזית. "הפרסום נועד להשפיל קבוצה אחת במדינת ישראל, האוכלוסייה הערבית. ככזה, הוא עלול לפגוע ברמת ודאות קרובה ברגשותיה של אוכלוסיה זו", כתב השופט רובינשטיין בהחלטתו.

"ביטוי גזעי כגון דא עלול לפגוע גם ברגשותיהם של יהודים, אשר שימשו ולמרבה הצער עודם משמשים כמטרה לרדיפה על רקע גזעני ברחבי העולם", המשיך רובינשטיין. "באיזון בין חופש הביטוי לבין הערכים הנזכרים, ידם של האחרונה על העליונה. חופש הביטוי חל, כידוע, גם על ביטויים פוגעניים ומרגיזים. אין בטענת חברי 'עוצמה לישראל', כי הכוונה בפרסום לכל חלקי האוכלוסייה ולכל אדם שאינו ממלא את חובותיו אלא כדי להכשיר את הפרסום".

במפלגת "עוצמה לישראל" אמרו הערב כי בכוונתם לערער על "ההחלטה השערורייתית", כלשונם. לעצם ההחלטה נמסר בתגובה: "השופט רובינשטיין פסק בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה וקבע כי יש לו זכות להתערב גם בתוכן המתפרסם על שלטי חוצות. לא ייתכן ששימוש באחת השפות הרשמיות ייחשב גזעני. הדרישה לקיים חובות תמורת זכויות היא דרישה בסיסית במדינה מתוקנת".