לחצו ידיים וחייכו. הערב (צילום: "באדיבות כיכר השבת")
אחדות? רק על פני השטח | צילום: "באדיבות כיכר השבת"

בתנועת ש"ס שולפים את החרבות והסכינים מוקדם מהצפוי. מקורבי שר הפנים, אלי ישי, לא אוהבים את התנהלותו של אריה דרעי ששלשום הכריז על עצמו בראיון בערוץ 1 כראש התנועה.

מאז האיחוד ישי- דרעי – אטיאס, העניינים חורקים והציפיות לגבי מספר המנדטים שהמפלגה תקבל בבחירות ירד פלאים. ההצהרות על שיתוף פעולה בין היריבים המרים נותרו על הנייר בלבד. בפועל, דרעי הוא זה שמנהל את הקמפיין כמעט לבדו, כשהוא נוהג להתייעץ מעת לעת עם ידידו משכבר הימים, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. ישי ואנשיו נדחקו הצידה.

"הצבתו של ישי כמספר אחד היא למראית עין בלבד כדי לשמור על כבודו ולנטרל את כל מלחמות האגו בינו לבין דרעי", אמר לנו היום בכיר בתנועה.

בטרם החליטו הרב עובדיה יוסף ומועצת חכמי התורה של ש"ס על חזרתו של דרעי הם קיבלו לידיהם סקרים מאנשיו של דרעי לפיהם חזרתו תגדיל את מספר המנדטים של ש"ס ל-14 עד 16 מנדטים ותעצים את כוחה של ש"ס כמפלגה מובילה, מה שנקרא להחזיר עטרה ליושנה.

קמפיין הבחירות של ש"ס
ליברמן- מתוך הקמפיין של ש"ס

בפועל, כגודל הציפיות כך גודל האכזבות. ש"ס לא מתרוממת בסקרים, והיא מתייצבת בין 10 ל-11 מנדטים (מספר הח"כים הנוכחי). בתנועה לוקחים בחשבון שהרב חיים אמסלם, פליט המפלגה, שהקים את תנועת 'עם שלם', עלול לגזול מהם שניים עד שלושה מנדטים.

קמפיין הבחירות האגרסיבי של ש"ס שבהם מככבים ראש הממשלה, בנימין נתניהו ("רק ש"ס חזקה תדאג לחלשים") ויו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ, אביגדור ליברמן (עם כיפה על ראש- "רק ש"ס חזקה תמנע התבוללות") לא עושה מספיק תהודה ציבורית, לדעת יריבי דרעי במפלגה.

"אריה השתלט על המפלגה בלי לקחת שבויים", אומר בכיר במפלגה, "זה היה החשש של ישי מלכתחילה וזה התגשם. כל ההבטחות לשיתופי פעולה עם אלי ישי ואנשיו לא באים לידי ביטוי הלכה למעשה בשטח. הם לא יותר מפיונים. אריה מנהל את עצרות הבחירות, הוא הנואם המרכזי שמעביר את המסרים וישי משמש יותר כעוזרו מאשר שותפו לדרך. כל הקמפיין בעייתי מאוד ולא עוזר להם בסקרים. הוא מחטיא לגמרי את המטרה. המסרים לא ממש ברורים. זה לא מדבר לציבור המצביעים של ש"ס. בשטח לא מרגישים את אותה אוירה שהיו במערכות בחירות אחרות. השטח רדום והפעילים אדישים". לדבריו, גורמים בתנועה התנגדו לקמפיין הזה.

ש"ס שוקלים לעשות שינוי מסוים בקמפיין וללכת על הקלף המנצח שלהם בכל מערכת בחירות: הרב עובדיה יוסף. ההערכה שככל שמועד הבחירות יתקרב והסקרים יציגו תמונה עגומה, הרב יוסף יופיע יותר ויותר בעצרות של ש"ס ויהיה כוכב ראשי בקמפיין בטלויזיה ובשלטי חוצות.

מקורבי ישי מחכים בקוצר רוח ליום שאחרי הבחירות כדי להוכיח לרב יוסף ומועצת החכמים שטעו שהחזירו את דרעי לשורות המפלגה.

"אם לא נקבל 14 מנדטים מקסימום זה יהיה כישלון צורב", אומר הבכיר, "אריה הבטיח להביא איתו מנדטים ושיכנע את הרב יוסף ובניו שהוא המנהיג שיביא איתו ערך מוסף. אם נקבל פחות מזה הוא צריך להחזיר את המפתחות ולפרוש מהמפלגה. בינתיים אלי מעדיף לשתוק לשמור על שקט תעשייתי ולא לצאת נגדו אבל אחרי הבחירות תיהיה מלחמת עולמות במפלגה".

מקורבי דרעי טוענים מנגד, כי הוא משתף את צמרת המפלגה בכל החלטה, הוא עובד בהרמוניה עם ישי ואטיאס ושעוד מוקדם להספיד את ש"ס.