מירב מיכאלי מתמנגלת עם הקהל הצעיר בבר תל אביבי (צילום: שי סקיף)
מירב מיכאלי מתמנגלת עם הקהל הצעיר בבר תל אביבי | צילום: שי סקיף
אם אתם מתכוונים לצאת בימים הקרובים לדרינק בבר שכונתי, אל תופתעו אם תפגשו את סתיו שפיר או את איציק שמולי על עמדת התקליטן. גם אם פאינה קירשנבאום תמתין לכם עם מיקרופון על הבר, או שציפי לבני ועמרם מצנע יבקשו לומר לכם כמה מילים על כוס בירה – אין סיבה להתפלא.

הכנסת ה-19 של מדינת ישראל עתידה להיות הכנסת הצעירה ביותר בתולדות המדינה, אבל מהחודש האחרון עולה כי לא רק שחבריה יהיו צעירים יותר, אלא שהם גם יזכרו ככאלה שנלחמו יותר מבכל מערכת בחירות קודמת על ליבו של קהל הבוחרים הצעיר.

במוצאי שבת האחרונה יצאו מועמדי מפלגת העבודה סתיו שפיר, מרב מיכאלי, פרופ' יוסי יונה ומיכל בירן, לברים ברחבי רחוב דיזינגוף בתל-אביב במטרה להשמיע את מצעם הפוליטי. את אותם מועמדים ואחרים במפלגה תוכלו למצוא גם מתקלטים במועדונים בצפון הארץ במסיבות סוף השנה, ולהתכבד במה שהם מכנים "אלכוהול במחירים סוציאליסטים".

"הבינו שהמלחמה על הבית עוברת דרך הפוליטיקה"

"זוהי עוד דרך בשבילנו להגיע אל קהל המצביעים שהתייאשו מהפוליטיקה", אומרת סתיו שפיר, "בין אם בקמפוסים, ברחובות או באזורי הבילוי ולגעת בעוד מאות אנשים על מנת לקדם את השינוי והבשורה שאנו מביאים לציבור". שפיר הסבירה שהפנייה לצעירים "מביאה לתגובות מדהימות ומצליחה להעיר אותם מהאדישות והציניות שפיתחו למערכת הפוליטית".

ליבני בבר ההמינגווי בתל אביב (צילום: mako)
ליבני בבר ההמינגווי בתל אביב | צילום: mako
גם נציגי מפלגת "התנועה" בראשותה של ציפי לבני יחכו לכם בימים הקרובים ברחבי תל אביב, ירושלים וחיפה. בערב יום חמישי תקרוץ ציפי לבני גם לחברי הקהילה ההומו-לסבית במפגש שיתקיים במועדון השפגאט בתל-אביב. "בשנים האחרונות ובייחוד לאחר המחאה החברתית יש התעוררות פוליטית מבורכת בקרב ציבור הצעירים בישראל שהבינו כי המלחמה על הבית עוברת דרך הפוליטיקה", אומרים במחנה לבני, "אנחנו מגיעים למפגשים עם צעירים בכל הארץ ובכל מקום שבו הם נמצאים. צעירי ישראל הם מנוע הקיטור, גם על כתפיהם מונחת המחוייבות לעתידה של מדינת ישראל".

פאינה קירשנבאום (צילום: mako)
פאינה קירשנבאום בנתניה | צילום: mako
נפתלי בנט, יו"ר מפלגת "הבית היהודי" לא הדיר גם הוא את רגליו מהברים השכונתיים. במטה של נפתלי מסבירים כי "סוד הקמפיין 'הבית היהודי' הוא הצעירים. במסגרת זאת נפתלי עורך מאות שיחות בבתי ספר תיכונים, במכינות ובאוניברסיטאות. ונפגש גם עם צעירים תל אביבים חילוניים בבר דיזי בדיזינגוף", אומרים שם ומסבירים את ההגיון שמאחורי הדברים: "הצעירים הרבה יותר פתוחים בחשיבה, הרבה פחות נכנעים לסטיגמות ומתחברים מאוד לשבירת ההפרדה בין המגזרים. בנוסף, ההשקעה שאנחנו משקיעים בצעירים מכרסמת אחר כך גם כלפי מעלה".

"הקהל הצעיר צמא, ולא רק לבירה"

לפיד במועדון ה"וונדרלנד" בתל אביב (צילום: מטה מפלגת "יש עתיד")
לפיד בבר ה"וונדרלנד" בתל אביב | צילום: מטה מפלגת "יש עתיד"
אבל בנט הוא ממש לא המועמד היחיד המנסה לנכס לעצמו את הבוחרים הצעירים. יאיר לפיד, יו"ר מפלגת "יש עתיד" ביקר בפאבים ברחבי הארץ, כמו גם חברי נוספים לרשימת המפלגה. במטה מפלגתו של לפיד מסבירים כי "המפגשים בפאבים הם חלק מהפוליטיקה החדשה ש'יש עתיד' מציעה למצביעיה. הקהל הצעיר, אשר יוצא לבלות בפאבים, הוא הקהל הטבעי של 'יש עתיד', שמאס בפוליטיקאים שדואגים בעיקר לעצמם ובהטחות שלהם שלעולם אינן מתממשות. הוא צמא, לצד הבירה, לשמוע על אנשים חדשים, רעיונות חדשים וכיצד ניתן לשנות את ישראל כדי להפוך אותה למקום טוב יותר", אומרים שם. 

תמר זנדברג, מועמדת לכנסת ברשימת מרצ מוסיפה ואומרת כי "אנחנו לא חושבים שיש או שצריכה להיות הפרדה בין הפוליטיקה לבין חיי היום יום, וזה מה שמנחה אותנו בשלל האירועים הללו. בקרב הדור הצעיר, הדור שאמרו עליו שהוא ציני ומיואש, אפשר לראות היום צמא אדיר לפוליטיקה. אך לצד זה קיימת בשנים האחרונות גם ירידה באחוזי ההצבעה- בעיקר בשמאל ובקרב הדור הצעיר. אנחנו מנסים לעודד את הצמא הזה לפוליטיקה, לעורר עניין, ולהעלות את אחוזי ההצבעה".

המפלגות הדתיות עדיין לא יצאו לשתות עם צעירי ישראל בברים השכונתיים, אבל לצד המפלגות החילוניות, ניתן למצוא את הרב חיים אמסלם, העומד בראש מפלגת "עם שלם" שכבר ניסה זאת בעצמו ויצא לשתות צ'ייסר עם התל אביבים

בליכוד ממעטים לערוך מפגשים מסוג זה בברים, אולם חבריהם של הליכוד לרשימה המאוחדת, אנשי "ישראל ביתנו" מסבירים כי גם הם שמו לעצמם כמטרה לכבוש את הקהל הצעיר. עודד פורר, יו"ר צעירי המפלגה, מספר שגם במפלגה בראשות אביגדור ליברמן הצטרפו למאמץ הבליינים הצעירים. "כל המפלגות היום רוצות לפנות לדור הבא", הוא אומר, "אנחנו בישראל בתינו שמים המון דגש על זה בתקופה האחרונה מתוך הבנה שהצעירים צריכים להשפיע, להיות מעורבים ולקחת את העתיד שלהם לידיים. מעבר לזה, משם, מהקהל הצעיר, מגיעים גם רוב הרעיונות היצירתיים והרעננים". פורר מסביר כי "הברים הללו הם המקומות החדשים של חוגי הבית – היום אם פוליטיקאי רוצה לפגוש 30, 40 או 100 איש – הוא יכול לעשות את זה בבר וכך להראות לצעירים שאפשר לדבר עם הפוליטיקאים בגובה העיניים באווירה נוחה. בשורה התחתונה חשוב לנו שהצעירים יבינו שפוליטיקה היא לא מילה גסה".

מי יזכה בליבו של קהל הבוחרים הצעיר? נראה שאין לכך תשובה אחת כוללת. בנתיים הפוליטיקאים מכינים את הקרקע גם לשנים הבאות ומבקרים גם בבתי הספר התיכוניים, כי אותם צעירים שיוכלו בקרוב לבקר בברים על פי החוק, יוכלו בעוד שנים ספורות להצביע גם בבחירות לכנסת.