מבזק גלובס: ועדת ששינסקי 2 (צילום: AP)
מדבר לקהל הצעיר. יאיר לפיד | צילום: AP

יאיר לפיד זוכה ל-18 אחוזי תמיכה בקרב המצביעים בפעם הראשונה, שבחלוקה ל-120 מנדטים, שווים 22 מנדטים. כך עולה מסקר חדש של פאנלס פוליטיקס שנערך בימים האחרונים. בסקר השתתפו 300 צעירים, שמערכת הבחירות הקרובה, בעוד כשלושה חודשים, תהיה הראשונה שלהם ומניתוח הנתונים עולה שהמפלגה של לפיד, עוד לפני פרסום שמות החברים בה, מדברת מאד לקהל הבוחרים הצעיר.

התפלגות הצבעה בקרב צעירים המצביעים לראשונה
הסקר נערך בקרב יהודים, לכן ניתנו מראש למפלגות הערביות 10 מנדטים (מספרם בכנסת הנוכחית)

המפלגה המובילה, כמו בקרב הציבור כולו, היא הליכוד שזוכה ל-26.5 אחוזים, כלומר 32 מנדטים, כשהמפלגה המפתיעה היא ישראל ביתנו שזוכה ל-12.5 אחוזים, כלומר 15 מנדטים. העבודה של שלי יחימוביץ' היא הרביעית בגודלה בסקר הצעירים עם 11 אחוזי תמיכה, כלומר 13 מנדטים.

קדימה, שכיום יש לה 28 חכ"ים, זוכה לאחוז תמיכה אפסי ולמעשה לא עוברת את אחוז החסימה. כך גם מפלגות אופציונאליות בראשות ציפי לבני או אריה דרעי. שתי המפלגות הדתיות הלאומיות, האיחוד הלאומי (9) והבית הלאומי (7), מגיעות יחד ל-13.5 אחוזים (16 מנדטים).

סקר צעירים, התענינות בפוליטיקה
87 אחוזים מהבוחרים הצעירים שואבים את המידע שלהם מהאינטרנט

עוד נתונים העולים מהסקר מעידים על כך שמרצית הצעירים (51 אחוזים) מתעניינים בפוליטיקה הישראלית, כאשר מקורות המידע העיקריים שלהם הם החדשות באינטרנט (86%) אבל גם החדשות בטלויזיה והעיתונות הכתובה (72% לכל אחד). הם אמנם נוטים לתמוך בהקדמת הבחירות, אבל בשעור נמוך בהרבה מאשר כלל הציבור (48% מול 62%).

נתון נוסף שנבדק בסקר הוא ההיצמדות להצבעת הורים. כאן ניתן לראות באופן מובהק שמצביעי מפלגות דתיות כמו הבית היהודי (86%) ויהדות התורה (58%), הולכים בעקבות ההצבעה המקובלת בבית, אבל במפלגת העבודה, למשל, רק 33 אחוזים יילכו לעקבות הוריהם. גם ש"ס מציגה נתון נמוך של 23 אחוזים מהצעירים שיצביעו כמו הוריהם.

>> כנסו למתחם בחירות 2013 של mako