ישראל צריכה עוד שעות אור? (צילום: חדשות 2)
ישראל צריכה עוד שעות אור? | צילום: חדשות 2

חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: הארכה נוספת של שעון קיץ

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה: מפלגת העבודה תומכת בהארכת שעון הקיץ ככל האפשר לרווחת האוכלוסייה. עם זאת, יש לקדם את הנושא תוך הידברות והסכמה עם כלל חלקי האוכלוסייה בשיח בונה ולא מתלהם.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם 

התנועה: המצב הנוכחי ביחס לשעון הקיץ עדיין איננו משקף את הפשרה הראויה בין הצרכים הדתיים של חלק מאזרחי ישראל לבין הצורך של כולנו בימים ארוכים ומוארים. יש להאריך את שעון הקיץ ככל שניתן מבלי לפגוע באופן חמור בצרכי הציבור הדתי.

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" מאמינה בהארכת שעון הקיץ. הקדמת שעון החורף היא התעללות מכוערת ברוב אזרחי ישראל והיא מתרחשת בגלל הפוליטיקה הישנה שדואגת רק לאינטרסים של סקטורים במקום לכלל הציבור. במקום שהחורף יביא את החושך, החושך מביא את החורף. גם את זה באנו לשנות.

מרצ: ההחלטה של ישי על מועד קבוע בניתוק מלוח השנה העברי הוא הישג חשוב של מרצ, אך איננו מספיק. החשיכה עדיין יורדת על ישראל חודש מוקדם מדי ומביאה בין היתר לעלייה בתאונות הדרכים, לבזבוז אנרגיה מיותר ובעיקר לעלטה מכעיסה שמסיימת לכולנו את היום מוקדם מדי ומשאירה שעה אחת פחות בחיק המשפחה.

קדימה: הצעת חוק של 'קדימה' ע"י ח"כ רונית תירוש היא בקשה להאריך את שעון הקיץ עד ל-1.10 כפשרה בין הגישה האירופאית לגישה שהייתה נהוגה בארץ. התאריך נקבע לאחר שבדקנו את שעת הנץ 25 שנה קדימה, ונמצא כי זה התאריך המאוחר ביותר בו ניתן עוד להנות משעון הקיץ, בשביל להנות משעות אור בערב. לשמחתנו, ועדת קהת של משרד הפנים קיבלה הצעה דומה להצעה שלנו, והצעת החוק עברה בכנסת ה 18 - והיא קובעת כי שעון הקיץ יסתיים ביום ראשון הראשון שאחרי 1.10. זו בהחלט התקדמות, אך המלאכה עוד לא הושלמה.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): הוויכוח על שעון הקיץ נועד לסכסך ולהרגיז את החרדים. מעבר לכך אין שום ענין לעסוק בכך.

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

חד"ש: חד"ש בעד, וגם יזמנו הארכה כזו בכנסת. אנו מציעים ששעון הקיץ יסתיים במועד המקובל באירופה, שהוא סוף אוקטובר.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: בעד.

עם שלם: לצערנו הרב הפכה סוגיית שעון הקיץ לבעיה דתית או הלכתית. אין לכך שום קשר להלכה ולדת. אם זה מועיל למשק ורוב הציבור הישראלי מעוניין בכך, נתמוך בהארכתו.

עלה ירוק: המחקרים המרכזיים בשנים האחרונות מצביעים על כך ששעון הקיץ מביא לחסכון של כ-0.03% בהוצאות האנרגיה במשק. לצד חסכון מזערי זה, שעון הקיץ גורם לטרחה, לבלבולים רבים, מצריך את התאמת כל מערכות המידע ומערכות האוטומציה בארץ תוך עלות גבוהה, ומקשה על התיאום הבינלאומי עם עסקים בישראל. חמור מכך, כל שנה חוזר הטקס בו המגזרים השונים באוכלוסייה רבים ביניהם על התאריך בו יתחיל ויסתיים שעון הקיץ. נכון יהיה לבטל את שעון הקיץ ולחזור לשעון רגיל ואחיד.

הירוקים: ישראל כמדינה מתקדמת חייבת להיות חלק מהעולם המערבי גם מבחינת מעבר משעון קיץ לחורף ושעות העבודה. להזזת השעון שלא במועד המתאים ישנה משמעות, כלכלית, חברתית, בריאותית, משפחתית ועוד. ישראל נהנית מאור טבעי וראוי להזיז את השעון שעתיים קדימה ולהותירו כך, כדי שנהנה מיותר שעות אור.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים