99% נספרו - כך הצבעתם. צפו בתוצאות המלאות (צילום: קרדיט: ליאור קסון, באדיבות mako)
"הציבור הולך עם מי שנותן תשובות". לפיד, אמש | צילום: קרדיט: ליאור קסון, באדיבות mako
"אמרו איך אדם כזה יכול להקים מפלגה?", שחזר הבוקר בראיון לגל"צ עופר שלח, מספר 6 ברשימת "יש עתיד". "מה לא אמרו גם על הרשימה שלנו, אבל הנה, תלמדו את הלקח מהדבר הזה. בא יאיר עם האיכויות שיש בו שידענו שיש לו לפני שיצא לפוליטיקה, ולא רק שחולל מהפכה, אלא עשה את זה בדרך נקייה וישרה. עוד לפני חודש שאלו אותו אם הוא מתגעגע לאולפני הטלוויזיה... הציבור הולך עם מי שנותן תשובות והכול מתאייד בסופו של דבר".

כל הסקרים ניבאו למפלגת "יש עתיד" 10 מנדטים לכל היותר, אך אמש במדגמי הטלוויזיה ולפנות בוקר עם פרסום תוצאות האמת, התגלה כי יאיר לפיד הוא הכוכב של הבחירות לכנסת ה-19, שזכה במספר מנדטים זהה – 19. כבר אתמול בערב, מיד לאחר פרסום תוצאות המדגמים, שוחחו לפיד ונתניהו. היום צפוי לפיד לכנס את יועציו ולגבש החלטה כיצד יפעל עם המנדטים הרבים שהעניק לו הציבור. ובינתיים מנסים ראשי המפלגות השונות לגשש את דרכם לקואליציה אפשרית.

"אנחנו תלויים בכוחות המרכזיים במפה הפוליטית הישראלית", אמר שלח. "הציבור העביר לנו מסר ברור לטפל במסרים החשובים על סדר היום. אם הנושאים האלה יהיו חלק מקווי היסוד של הקואליציה אז יהיה על מה לדבר לגבי כניסה לממשלה".

מרצ (צילום: mako)
"אין סיבה שלפיד ילבין את ממשלת הימין" | צילום: mako
זהבה גלאון, יו"ר מפלגת מרצ, ממליצה לו להישאר בקואליציה ולהחליף את נתניהו בגוש חוסם. "בוא ניתן לממשלת ימין של חרדים והליכוד ביתנו להיות ממשלה קיצונית כדי שפעם הבאה גוש המרכז שמאל ישלוט ויהיה חזק יותר", היא פונה ללפיד במהלך ריאיון לגל"צ. "אין סיבה שלפיד ילבין את ממשלת הימין".

סילבן שלום, המשנה לראש הממשלה, התראיין אף הוא לגלי צה"ל ואמר, כי "ראש הממשלה רוצה להקים ממשלה עם כל המפלגות האפשריות". הוא קרא במהלך הראיון ליחימוביץ', ללבני, ללפיד ולאחרים להצטרף אל המפלגה.

יש סיכוי להקים ממשלה בלי ש"ס?
"גם בממשלות עבר ישבו מפלגת העבודה עם ש"ס וגם קדימה ישבה עם ש"ס. קווי היסוד יכללו היערכות מול איראן, השוויון בנטל, יוקר המחיה ודיור, סוגיות של המצב הכלכלי. כל אחד מאותם שותפים יצטרך להחליט האם להצטרף למפלגה שאלו קווי היסוד שלה. נתניהו יהיה ראש הממשלה ובממשלה הכי רחבה שאפשר יחד, עם יאיר". 

בש"ס לא שוללים ישיבה עם לפיד בקואליציה

אריה דרעי, ממנהיגי מפלגת ש"ס, התראיין גם הוא בתכנית הבוקר בגל"צ ואמר שאינו שולל ישיבה באותה הממשלה עם יאיר, אך לא בכל מחיר. "ראש הממשלה אמר אתמול בצדק ובחוכמה שאחד מיעדי הממשלה הוא הגברת השוויון בנטל. אם צריך אז נמצא פתרון. אם רוצים להרכיב קואליציה עם יאיר ורוצים ממשלה מהירה שתתמודד עם הבעיות הקשות חייבים להגיע להבנה".

מה יהיה הקו האדום?
"מי שלומד תורה יוכל להמשיך ללמוד תורה ומי שלא רוצה או לא יכול, שיהיה במסגרות מתאימות. כשראש ממשלה אומר הגברת שוויון הנטל, אני יושב בשולחן עם כולם ומוצא פתרון שיהיה טוב לכולם. אם לא נמצא? בסדר גמור. לא נכנסים בכל מחיר לקואליציה... נראה כמה זמן תחזיק ממשלה כזו בלי ש"ס".

עוד הוסיף דרעי כי ש"ס לא תצטרף לקואליציה שתפגע באופן משמעותי בחלשים. "ש"ס היא כבר לא מפלגה מגדרית אלא מפלגה של כל אלה שאין להם והיא תשמור על הזהות היהודית. התוצאות של הבחירות הן צונאמי חברתי, כל המפלגות שהיו שותפות להגדלת הפערים התחזקו. בכל זאת ש"ס היא המפלגה הרביעית ולקחו לנו 75 אלף קולות. שלושה מנדטים שהלכו לאיבוד סתם בגלל כבוד אישי ומתוך התגרות בהנהגה הרוחנית של ש"ס, אני מתכוון לרב אמסלם ולרב יצחק".