מי זכאי לדיור ציבורי? (צילום: חדשות 2)
מי זכאי לדיור ציבורי? | צילום: חדשות 2

חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: תנאי הזכאות לדיור ציבורי

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה: מפלגת העבודה תומכת בהרחבת תנאי הזכאות לדיור ציבורי מכיוון שתנאים אלו מצומצמים מאוד ואינם חלים אוכלוסיות נזקקות רבות. בתכנית לכלכלה הוגנת של מפלגת העבודה, הוקדש פרק שלם לדיון בסוגיית הדיור בו ניתנות תשובות ודרכי פעולה להרחבת הדיור הציבורי והוזלת מחירי הדירות.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

התנועה: תנאי הזכאות לדיור ציבורי חייבים לאפשר יותר לאלו שיש להם פחות. עם זאת, הקריטריונים לקבלת זכאות חייבים להכיל מיצוי כושר השתכרות והתחשבות ביוצאי צבא ושותפים לנשיאה בנטל.

יש עתיד: מפלגת "יש עתיד" תפעל לביטול הקריטריון השערורייתי של 'ותק' בנישואים' לזכאות לסיוע בדיור ולהשתת קריטריון 'מיצוי כושר ההשתכרות', בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג. מפלגת "יש עתיד" הציגה את מהפיכת הדיור, תכנית שבבסיסה בניית 150,000 יחידות דיור במהלך 10 השנים הקרובות, ב-10 ערים מרכזיות בישראל.

פרויקט זה ימומן בכספי המוסדיים (במודל כביש 6) וייבנה על קרקע ממשלתית שתינתן בעלות-0 (הקרקע תישאר בבעלות המדינה). יישום מהפיכת הדיור יאפשר מגורים בשכירות לטווח ארוך בשורה של מרכזים עירוניים לצעירים ולזוגות צעירים במחיר הנמוך ב-35% משכר הדירה הממוצע בשוק, יוריד באופן דרמטי את מחירי הדירות לקנייה בערים ויאפשר הטבות לאוכלוסיות מועדפות שיוגדרו בחוק, כדוגמת שוטרים ומורים, אנשי מערכת הביטחון, כבאים, אחיות ועובדים סוציאליים. 5% מהדירות שיוצעו במסגרת הפרויקט יוקצו לדיור ציבורי.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם.

מרצ: הצירוף "דיור ציבורי" הפך לפארסה אחת גדולה בחסות הממשלות האחרונות. כבר שנים שלא נכנסות דירות חדשות למאגר הדיור הציבורי וחוק "הדיור הציבורי" שהעביר רן כהן ממרצ נמצא בקיפאון עמוק. על המדינה מוטלת החובה להבטיח לתושביה קורת גג ובמצע הכלכלי-חברתי של מרצ, מוצעים פתרונות לדיור ציבורי, לדיור להשכרה ולדיור בר-קיימא. תנאי הזכאות המעורפלים חייבים לעבור הליך של שקיפות ואנו תומכים בתכנית חירום להסדרת פתרונות למחוסרי דיור.

קדימה: קדימה מחוייבת לבחון שתנאי הזכאות אכן ישרתו ציבור רחב ככל שניתן כדי שאוכלוסייה חלשה שנזקקת לדיור ציבורי אכן תזכה לסיוע, ושהקריטריונים אינם תפורים לשרת רק סקטור מצומצם.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): זכאות לדיור ציבורי רק למי שאיננו חרדי. כל הקריטוריונים תפורים לפי מטרה זו.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

חד"ש: אנו בעד תכנית מקיפה של דיור חברתי שתתן מגוון של פתרונות למגוון הצרכים השונים של קבוצות אוכלוסייה שונות: חסרי הדיור העניים צריכים לקבל סיוע מסיבי יותר, סטודנטים וצעירים במרכז גוש דן צריכים לקבל סיוע מותאם, אבל בכל מקרה המדינה חייבת להעמיק אחריותה ומעורבותה בתחום הדיור, ולהציע מגוון של פתרונות למגוון האוכלוסיות השונות.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: התנאים צריכים להיות סוציו-אקונומיים עם העדפה למי ששירת בצה"ל או בשירות הלאומי.

עם שלם: יש להבטיח דיור ציבורי לכל אזרח הזקוק לכך: משפחות נזקקות, בעלי מוגבלויות וזוגות צעירים, ללא העדפת מגזר מסוים.

עלה ירוק: גורם אחד ליוקר הדיור בארץ הוא מנהל מקרקעי ישראל המחזיק לעצמו ב-93% מאדמות ארצנו. גורם שני הוא הבירוקרטיה הכבדה בישראל, שדורגה על ידי הבנק העולמי כגרועה ביותר במערב סביב נושא אישורי הבנייה. פתרון אמיתי למחירי הדיור צריך להתייחס לבעיות השורשיות האלו, ולא להסתפק בקריאה לעוד בנייה ממשלתית-ציבורית של דירות.

חוזקן היחסי של המפלגות החרדיות לצד נכונותן לשמש כ"לשון מאזניים" תאפשר להן להכתיב את תנאי הזכאות לדיור ציבורי כך שיטיבו עם הציבור החרדי ויכבידו עוד על מעמד הביניים. היות וזה המצב, הדרישה לדיור ציבורי מוטעית מראשיתה. לא רק שהדיור הציבורי מומן כולו על ידי מעמד הביניים, הוא גם לא הצליח הפחית את מחירי הדיור. יש לטפל בבעיות הבסיס.

הירוקים: המדינה צריכה לקבוע קריטריונים אובייקטיביים של מצב בריאותי, מוכנות לעבודה, יכולת השתכרות, מספר ילדים ועוד ולהעניק את הסיוע הנדרש מתוקף חוק הדיור הציבורי לאלו הזכאים לכך. כיום ממתינות עשרות אלפי משפחות זכאיות לסיוע ולדירות במסגרת הדיור הציבורי, ואינן מקבלות מענה.

פרויקט מיוחד - מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- הורדת מחירי הדלק