אנשי ועדת הבחירות מתרוצצים כעת במטה אשר בכנסת, עם הדפים הצהובים בידיהם, ועליהם הנתונים הראשונים ממעל לעשרת אלפים הקלפיות שנפתחו לפני כחמש שעות ברחבי הארץ. נכון לשעה שתיים עשרה עודכן אחוז ההצבעה ל26.7.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בוועדה יודעים לספר בסיפוק על אחוזים גבוהים ביחס לבחירות הקודמות ב-2009. נכון לשעה עשר נרשמו 11.4% הצבעה, וזאת לעומת מהנתון המקביל של קצת יותר מעשרה אחוזים בבחירות הקודמות. בוועדת הבחירות קיוו כי הנתון הראשון הזה ינבא במשהו את אופי ההליך גם בהמשכו עד ליעד שהציבו - 70 אחוזי השתתפות.

עמדות ספירת הקולות כבר מוכנות (צילום: חיים ריבלין)
עמדות ספירת הקולות כבר מוכנות | צילום: חיים ריבלין

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו הגיע בשעות הצהריים המוקדמות לביקור במטה הוועדה, וסיפר על מוכנות המשטרה ליום החגיגי הזה. "מעל עשרים אלף שוטרים פרוסים כעת ברחבי הארץ", עדכן דנינו, "תפקידם לראות שהיום יעבור בצורה טובה וכל אזרח יוכל לממש את זכותו להצביע בצורה טובה וחופשית וכך נמשיך לפעול במהלך היום. כמדינה דמוקרטית אני מאחל שאחוז ההצבעה יהיה גבוה ושיהיה בהצלחה למדינת ישראל".

מתחילה מוקדם (צילום: סיגל ריבה)
מתחילה מוקדם | צילום: סיגל ריבה

ממגוון קלפיות הגיעו אולי פניות באשר לאי הסדרים הקלים שנרשמו ברחבי הארץ. במספר קלפיות דווח על תגרות, מחסור בפתקים, נסיונות זיוף ותורים שמשתרכים, אבל באשר להפרות הסדר ציין המפכ"ל דנינו כי "באופן יחסי אנחנו רואים מספרים נמוכים בהרבה של הפרעות ממערכות בחירות שאנחנו מכירים. כל עניין כזה טופל במהירות יחסית. אבל בסך הכל, היום מתנהל יפה".

מצביעים מכל המגזרים (צילום: רויטרס)
מצביעים מכל המגזרים | צילום: רויטרס

בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט עדכן הסטטיסטיקאי הראשי של הוועדה, הפרופסור אבי דיסקין, על התקדמות הליך הבחירה. "אל החדר שבו אנחנו נמצאים מגיעים דיווחים גם על תקלות וגם על שיעורי הצבעה. אם אתה רואה שמתעכבים אחוזי הבצעה אתה רואה שמשהו חורג. המערכת עובדת נכון לעכשיו יוצא מן הכלל. אני מקווה שתהיה עליה באחוזי ההצבעה. בשנים הקודמות ראינו שינויים לאורך השעות, זה לא עניין לינארי אבל זו בהחלט עליה די ברורה לגבי השעה עשר בבוקר".

ספירת הקולות בוועדת הבחירות, אתמול (צילום: חדשות 2)
הדיווחים זורמים מכל רחבי הארץ. ועדת הבחי | צילום: חדשות 2

באשר לקולות הקוראים לישראל לעבור לשיטת הצבעה ממוחשת משיב הפרופסור דיסקין - "אני מאוד מקווה שמדינת ישראל אף פעם לא תעבור להצבעה ממוחשבת. אנחנו יודעים שבעבר, כולל בפריימריז של מפלגות, זה נכשל ויש סיכוי יותר גדול לזיופים. החישובים מועברים למחשבים, אבל תמיד יש גיבוי ידני לכל הצבעה. כך עושים בכל העולם הדמוקרטי".

בחלק מהקלפיות נרשמו גם תורים (צילום: עדי סופר, תנועת אשדודים)
בחלק מהקלפיות נרשמו גם תורים | צילום: עדי סופר, תנועת אשדודים

בירושלים לא נרשמו הפרעות להצבעה התקינה. יושב ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין שהצביע בבירה קרא לאזרחי ישראל לצאת ולהצביע, ואמר כי "לצערי, הציבור הישראלי איבד את האמון ביכולת שלו להשפיע על סדר היום. צריך לזכור שזהו היום החשוב ביותר בדמוקרטיה הפרלמנטרית. ביום הזה קובע הציבור מי יהיו נציגיו בארבע שנים הקרובות ומי ישפיע על גורלו. אין לאף אזרח את הפריווילגיה להשתמט מהצבעה ביום זה".