התייחס למינוי: "יש להחזיר הפיקדון לבעליו" (צילום: AP, חדשות 2)
"כל הקמפיין החרדי התבסס על החששות והחששות התממשו" | צילום: AP, חדשות 2
19 המנדטים שקיבלה מפלגת "יש עתיד" גורמים לדאגה לא קטנה בציבור החרדי. באתר החרדי "כיכר השבת" מדווחים, כי הרב עובדיה יוסף כבר ביקש ממאמיניו לשאת תפילה שתציל את עולם התורה מפני הגזירות הצפויות ואמר בשיעורו הבוקר "מורי ורבותי, את הבחירות עברנו, אבל עדיין הגזירת מתנכלים לנו, משנאיך נשאו ראש (רומז על יאיר לפיד שקיבל 19 מנדטים) אנחנו עדיין בצרה, לכן צריך כל אחד ואחד להתפלל לקדוש-ברוך-הוא שיטה את לבבם שיעזבו אותנו ללמוד תורה, לחזק את בחורי הישיבות, עדיין צריכים תפילה לקב"ה, עוד לא נושענו, עדיין הגזירות בתוקפם, לכן רבותי - חיזקו ואימצו, לא להחריש".

עיתונאי "כיכר השבת", ישראל כהן מסביר ל-mako, כי התחושות בציבור החרדי מעורבות ובעיקר מביעות תחושה של הפתעה. "מצד אחד, נרשמה התחזקות משמעותית בכוחה של יהדות התורה ובסך הכל עם ש"ס יש להם 18 מנדטים. מצד שני, יאיר לפיד פתאום בא וממש לא ברור אם המפלגות החרדיות יצליחו להיכנס לקואליציה. החרדים חוששים. כל הקמפיין שלהם התבסס על החשש מההתערבות בחינוך החרדי, מגיוס בני ישיבות ופתאום מתברר שהחרדה הייתה אמיתית. יש אמונה בסיסית שזה לא יקרה ובוודאי שלא בכוח, אבל אי אפשר לדעת".

ומה יקרה אם הן לא ייכנסו לקואליציה?
"אין ספק שאם שתי המפלגות לא ייכנסו יהיו הפגנות גדולות, התגובה תהיה קיצונית. בלי נוסחת פשרה, החרדים ירגישו שפוגעים בהם".

גורמים בכירים ביהדות התורה הבהירו בשיחה עם mako, כי אין להם בעיה לשבת בקואליציה עם יאיר לפיד, אך מבחינתם גיוס תלמידי ישיבות זה קו אדום עבורם, אותו הם לא מוכנים לחצות: ״אנחנו לא נוהרים להיכנס לקואליציה ובטח לא במתווה של לפיד לגיוס תלמידי ישיבות. אנחנו מוכנים לשאת בשיווין בנטל, שזה כולל מבחינתנו ללמוד תורה״, הבהיר בכיר בסיעה.

לגבי אפשרות ישיבה עם לפיד בקואליציה הבהיר הבכיר: "הכל יכול להיות תלוי בנוסחה שתתגבש ותהיה מקובלת עלינו. גיוס תלמידי ישיבות לא מקובל עלינו. זה לא בא בחשבון״.

בש״ס מיישרים קו בעניין הזה. מנהיג ש״ס, אריה דרעי אמר בראיון לתחנה החרדית "קול ברמה" כי המפלגה מתנגדת למתווה לפיד לפיו תקבע מכסה של תלמידי ישיבה שילמדו בישיבות. ״לא יקום ולא יהיה״, הדגיש דרעי. ״זה שלב הגישושים והדיבורים וכל אחד זורק דברים לחלל האוויר שיתחיל המשא מתן להקמת הממשלה נדע האם נוכל לשבת עם לפיד או לא. עכשיו זה מוקדם מאוד להעריך את עמדתנו הסופית כל עוד לא קיבלנו את המתווה הסופי ועקרונות הכניסה לקואליציה״, הדגיש בכיר בש״ס.