יתאחדו עד הערב? לבני ויחימוביץ' (צילום: חדשות 2)
יתאחדו עד הערב? לבני ויחימוביץ' | צילום: חדשות 2

לאחר שבועות של איחודים, גיוסי מועמדים, הודעות על פרישה מהחיים הפוליטיים ופיצולי מפלגות, מגיע השלב הראשון במערכת הבחירות לסיומו: הערב ב-22:00 תיסגר סופית ההרשמה של מפלגות ורשימות המעוניינות לרוץ לכנסת ה-19. השאלה שעדיין נותרה פתוחה, אך עם אפשרות קלושה, נוגעת לאיחוד בין יחימוביץ' ללבני.

בריאיון לתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל אמרה יו"ר התנועה ציפי לבני כי היא אינה שוללת את האפשרות של איחוד עם מפלגת העבודה. "יש עדיין זמן עד היום בערב", אמרה לבני. "יש שתי אפשרויות לייצר אלטרנטיבה - חיבור בתוך הגוש, או יצירת גוש חוסם על ידי כך שכל אחד מאזרחי ישראל שלא רוצה לראות את נתניהו בשלטון יצביע למפלגה שלא תהיה בקואליציה", סיכמה אך לא אישרה שאכן מתנהלים מגעים בינה לבין יו"ר העבודה יחימוביץ'.

בינתיים, הודיעה התנועה הבוקר על הצטרפותו של האלוף במיל' אלעזר שטרן לשורותיה. שטרן, בן 56, אבל לחמישה וסב לחמישה, שירת בצנחנים והיה מפקד בית הספר לקצינים, קצין חינוך ראשי וראש אכ"א. "אין ספק כי אלעזר מהווה דוגמא למי שהיה נכון להתייצב בעת הזאת לחולל שינוי"", אמרה הבוקר לבני. "בתחום המדיני שותף אלעזר לעמדה לפיה השמירה על ישראל כמדינה יהודית מחייבת אימוץ עיקרון שתי מדינות לאום ומו"מ פעיל להשגתו, תוך שסוכם כי בכפוף לעיקרון זה לאלעזר יהיה חופש הצבעה בנושא".

הליך הגשת הרשימות יסתיים הערב 

הערב תנעל וועדת הבחירות המרכזית באופן רשמי את חלון הזמנים להגשת הרשימות המתמודדות לכנסת ה-19. עבודתה של הוועדה שתקבע את המספר הסופי והסימונים של כלל המפלגות שיתמודדו בבחירות צפויה להסתיים רק הערב, אולם ההערכה היא כי בבחירות שייערכו ב-22 בינואר 2013 יתמודדו יותר מ-30 רשימות.

אתמול השתרך תור ארוך מחוץ לכנסת של נציגי הרשימות החדשות, שביקשו לשריין לעצמן את האות המיוחלת שתייצג אותן על הפתק בקלפי. 14 מפלגות חדשות הגישו אתמול את רשימות המועמדים הסופיות שלהן וגם מפלגה אחת שכבר מכהנת בכנסת, "הבית היהודי".

בין הרשימות החדשות שהחלו את המאבק על האותיות הן "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד שככל הנראה תיוצג על ידי צירוף האותיות "פה", מפלגת הפועלים דע"ם זכתה באות ק', עוצמה לישראל שהקימו ח"כ ד"ר אריה אלדד וח"כ מיכאל בן ארי שנלחמה על האות ט' ואפילו מפלגת "הפיראטים", שביקשה (ולא שדדה) את האות פ'.

היום צפויים להתייצב בפני הוועדה נציגים של עוד יותר מ-20 רשימות, שחלקן הגדול כבר מיוצגות בכנסת הנוכחית - זאת על מנת להגיש את רשימות המועמדים הסופיות לאחר שנערכו הליכי הפריימריז, הוועדות המסדרות והשיבוצים העצמאיים.

מאבקי הצמרת בש"ס, איחוד הליכוד וישראל ביתנו

מסתמן כי לא ייכנס לכנסת ה-21 (צילום: AP, חדשות)
ברשימת הליכוד. פייגלין | צילום: AP, חדשות

המפלגות שכבר מיוצגות בכנסת הנוכחית ערכו בשבועות האחרונים פריימריז או נעזרו בוועדות מסדרות והיום ייגשו לועדת הבחירות על מנת להגיש את רשימות המועמדים הסופיות.

בליכוד ערכו בחירות פנימיות לפני כשבוע, והצליחו להרכיב רשימה למרות תקלות המחשבים שהאריכו את ההצבעה ביום נוסף. לצמרת הרשימה התברגו חברי כנסת מכהנים שנחשבים ל"ימניים" יותר, כמו דני דנון ויריב לוין, ואילו ראש חטיבת מנהיגות יהודית במפלגה, משה פייגלין, הצליח להתברג למקום ריאלי לאחר שלא הצליח לעשות כן במערכות הבחירות הקודמות. השרים המכהנים שנחשבים ל"מתונים", בני בגין, דן מרידור ומיכאל איתן הודחו מהרשימה וראש הממשלה נתניהו הכריז מיד לאחר היוודע התוצאות כי יהיה מעוניין לשלב את בגין ומרידור בממשלתו הבאה בכל מקרה, במידה ויזכה להקים אותה.

שלשום נחשפה גם רשימת המועמדים הסופית של "ישראל ביתנו" לכנסת, שהתאחדה עם רשימת הליכוד שנבחרה בפריימריז - זאת לאחר שנתניהו וליברמן הדהימו את המערכת הפוליטית כולה והודיעו על איחוד הרשימות לפני כחודש. ליברמן בחר להפתיע אף הוא לאחר שהדיח מהרשימה את סגנו ומקורבו ח"כ דני אילון, ככל הנראה על רקע הדלפות חוזרות ונשנות לתקשורת בנושאים שונים. גם שר התיירות מיסז'ניקוב וח"כ אנסטסיה מיכאלי הודחו מהרשימה עקב הפרשיות בהן היו מעורבים ושהביכו את המפלגה. היום צפויים להיערך תיקונים ברשימה המאוחדת של המפלגה עם הליכוד, בעיקר כדי לשבץ אישה בעשירייה הראשונה.

דרעי וישי בימים יפים יותר, ארכיון (צילום: יעקב כהן, אתר 'בחדרי חרדים')
הנהגת ש"ס. מי יעמוד בראש? | צילום: יעקב כהן, אתר 'בחדרי חרדים'

לאחר ההכרזה על ההנהגה המשולשת בש"ס של היו"ר הנוכחי אלי ישי, יחד עם אריה דרעי ששב לחיים הפוליטיים ועם השר אריאל אטיאס, ייקבע הערב במועצת חכמי התורה של התנועה מי ידורג במקום הראשון של המפלגה. על פי חלק מההערכות, אלי ישי ישמור על תואר היו"ר ואילו על פי הערכות אחרות, דרעי ישמש יו"ר המפלגה וישי יזכה בתפקיד השר הבכיר בממשלה הבאה.

הפנים החדשות של העבודה, הפורשים של קדימה

במפלגת העבודה ערכו את הפריימריז בשבוע שעבר בשיטה הידנית - זאת במטרה למנוע תקלות מחשבים דומות לאלו שהתרחשו בליכוד. לפני פחות משבוע הוכרזה רשימת המפלגה לכנסת, שכוללת פנים חדשות רבות: העיתונאית מרב מיכאלי שדורגה חמישית ושהיו"ר יחימוביץ' התנגדה לשיבוצה ברשימה, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר אל"מ במיל' עמר בר לב ונציגי המחאה החברתית: סתיו שפיר ואיציק שמולי.

ומה התרחש במפלגות הקטנות יותר? סיעת "הבית היהודי" בחרה בנפתלי בנט לתפקיד היו"ר החדש והרכיבה רשימה שכוללת אף היא שמות חדשים כמו איילת שקד, אבי וורצמן והח"כ לשעבר מטעם המפד"ל ניסן סלומיאנסקי. השבוע היא התאחדה עם סיעת "האיחוד הלאומי" והציבה את ח"כ אורי אריאל במקום השני.

ממשיך קדימה בכל זאת. מופז
ממשיך קדימה בכל זאת. מופז | צילום:

ב"יש עתיד" בחר היו"ר יאיר לפיד את מועמדי הרשימה באופן עצמאי. בין החברים בה: ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי, ראש עיריית הרצליה יעל גרמן, ניצב בדימוס מיקי לוי והעיתונאי עפר שלח. בראש מרצ תעמוד זהבה גלאון, כשאחריה ברשימה דורגו הח"כים אילן גילאון וניצן הורוביץ והמועמדים החדשים מיכל רוזין ועיסאווי פריג'. ח"כ הרב חיים אמסלם שפרש מש"ס ירוץ בראש תנועה עצמאית, "עם שלם" וגייס אליה את אביו של שי אגסי והחבר בפורום לשוויון בנטל, ראובן אגסי.

מפלגת "קדימה" התפצלה לאחר שהשבוע אישרה וועדת הכנסת ל-7 מחבריה לעבור לרשימתה החדשה של ציפי לבני. חברים אחרים עברו לעבודה ולליכוד או הודיעו על פרישה מהחיים הפוליטיים. דליה איציק, רוני בר און, יעקב אדרי ומרינה סולדוקין הודיעו אמש שלא יתמודדו לכנסת. הוועדה המסדרת של המפלגה קבעה כי אחרי היו"ר מופז, ישובצו ח"כ ישראל חסון וח"כ יוחנן פלסנר.

בהכנת הידיעה השתתפה רינה מצליח