מדוע פרש השר משה כחלון? זו השאלה המסתורית שמסעירה הבוקר את המערכת הפוליטית, בשעות שאחרי הכרזתו הדרמטית אמש. שרים, חברי כנסת ומקורבים שונים מנסים לענות על השאלה מדוע פרש הפוליטיקאי שנחשב אולי לאהוד ביותר בליכוד. הוא עצמו טוען - "אני רוצה לחזור קצת הביתה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אם שואלים את משה כחלון הוא ממשיך לדבוק בהודעתו ולהסביר כי תחושת מיאוס, היא שהובילה לפרישתו. "מעולם לא הסתנוורתי מהחיים הפוליטיים", הוא מצוטט כאומר בידיעות אחרונות, "אחרי כל כך הרבה שנים אני רוצה לחזור קצת הביתה".

מקורבים שונים מחזקים את דבריו, ודוחים חיצי ביקורת שכבר הופנו - "הוא רוצה קצת שקט", הם מסבירים ומציינים גם כי החזיק בשני תיקים בממשלה האחרונה - תיק התקשורת והרווחה. דוברו, נדב שיינברגר מצוטט בעיתון הארץ כמסביר את הפרישה לשם "מנוחה וחופש", כהגדרתו.

בין שרי הליכוד היו גם מי שהגיבו וקראו לכחלון לחזור בו מהחלטתו, שעלולה לפגוע במעמד המפלגה בבחירות הקרבות, כיוון שנחשב לשר הפופולרי והחברתי ביותר של המפלגה. השר גדעון סער מן הליכוד הסביר היום בתוכנית "נכון להבוקר" בגלי צה"ל: "היה עליו לחץ מהבית, הוא מקריב הרבה ולפעמים יש צורך לקחת פסק זמן", ועם זאת הוסיף "ראש הממשלה רוצה שכחלון יישאר. אני מכבד את ההחלטה שלו ומקווה שישנה אותה".

ינסה להשאיר אותו בליכוד. נתניהו (צילום: AP)
ינסה להשאיר אותו בליכוד. נתניהו | צילום: AP

מנגד, קיימים גורמים במפלגה שממשיכים לטעון - מדובר בתרגיל פוליטי. לדברי כמה מהם, ייתכן וכחלון מנסה לחזק עוד יותר את מעמדו לקראת הפריימריז הקרבים שיקדימו את בחירות 2013. אחרים מסבירים כי לאחרונה נתגלו חילוקי דעות בין כחלון לבין ראש הממשלה נתניהו על רקע הקיצוצים הצפויים בתקציב הקרוב וכן על רקע קרבתו לראש חטיבת המנהיגות היהודית בליכוד, משה פייגלין.

ועם זה לא מספיק, יש מי שרומז כי כחלון חשש מההתמודדות הקרבה במפלגה, בה הוא עלול היה להיות "מסומן" ולהכלל ברשימות חיסול, דווקא בגלל הפופולריות הרבה לה זכה והפרגון, בין היתר מראש הממשלה. גורמים שונים במפלגה טענו כי הוא עורר את קנאתם של השרים הבכירים שהחלו לחשוש למעמדם.