התרגלנו לשמוע את הפוליטיקאים מדברים השכם וערב במערכת הבחירות הנוכחית, אבל מי שעומדים מאחוריהם בחודשים האחרונים וחושבים על כל צעד, גדול כאיחוד פוליטי וקטן כציטוט בכלי תקשורת, הם היועצים האסטרטגיים ומנהלי הקמפיינים. בריאיון מיוחד לחדשות ערוץ 2 התייחסו הקמפיינרים לעבודתם בחודשים האחרונים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

גיל סמסונוב, היועץ האסטרטגי של קמפיין הליכוד-ביתנו סירב לכנות את המהלך של הרשימה המאוחדת כ"שלילי". "85% מהקמפיין היה חיובי", אמר סמסונוב. "הוא היה יותר חיובי מרוב הקמפיינים של הליכוד לאורך השנים. באשר לבית היהודי, חשפנו את הפרצוף מאחורי המסכה בדמות נפתלי בנט ואיילת שקד, והראינו ציטוטים מדוייקים של שאר חברי הרשימה. הבעיה בקמפיין היא שלכאורה נתניהו נבחר. עכשיו השאלה היא אם הוא יכול להיות ראש ממשלה חזק או לא".

משה דבי, מנהל ההסברה של מפלגת התנועה הסכים עם סמסונוב: "הקמפיין של הליכוד היה אמנם נגטיבי, אבל הוא היה טוב. הליכוד הצליח לחשוף בפני המצביעים את רשימת מפלגת הבית היהודי", אמר. "שלי יחימוביץ' לעומת זאת", ציין דבי, "טעתה כשלא התייחסה לנושא המדיני. ציפי לבני היא היחידה שנלחמת במערכת הבחירות הזאת על ההסדר המדיני עם הפלסטינים".

מי שלא הסכימה עם דבריו של דבי היא טל אלכסנדרוביץ', היועצת האסטרטגית של קמפיין העבודה, אבל גם היא מצאה טעות אחת בקמפיין שניהלה: "חשבנו שלציבור היה ברור מלכתחילה ששלי היא האלטרנטיבה לנתניהו", הודתה, "אבל רק באחרונה, כששלי הצהירה שלא תצטרף לממשלת נתניהו, המסר עבר. ייתכן ששמנו את הדגש הזה מאוחר מדי". עם זאת אלכסנדרוביץ' הוסיפה - "שלי מחליטה על הכל".

"הקהל רוצה לשמוע בשביל מה באת"

בניגוד ליועצים שהתייחסו להצהרות הפוליטיות של המנהיגים, בחר מנהל קמפיין מפלגת יש עתיד להתמקד דווקא בתכני הקמפיינים. "הקהל רוצה לשמוע בשביל מה באת ומה יש לך להציע", תיאר תא"ל (מיל') הלל קוברינסקי, "ואם אתה עוסק בנושאים שמעניינים אותו: מעמד הביניים, הגיוס והדיור, זה עובד".

מיה בנגל, היועצת האסטרטגית של מפלגת מרצ, כינתה את הקמפיין "הישגי" בזכות עליית המנדטים בסקרים מאז תחילת מערכת הבחירות ועד הסקרים האחרונים שפורסמו. "לא פיקששנו כי לא זיגזגנו לרגע", אמרה בנגל, "כבר בתחילת מערכת הבחירות שמנו דגש על החיבור בין ההסדר המדיני ותהליך השלום לבין הצדק החברתי".

בתגובה לדבריו של סמסונוב שקרא לציבור להצביע למפלגות הגדולות ולאפשר שלטון יציב, השיב חבר הצוות האסטרטגי של קמפיין ש"ס, איציק סודרי, כי ליכוד חזק יהיה "דורסני" לדבריו ולכן חשוב לתת גם לש"ס את הכוח.