המערכת הפוליטית ניצבת לפני שבוע פוליטי סוער, שבמהלכו צפויים מוסדות הליכוד להטביע את החותמת האחרונה בדרך להפיכת התכנית להתמודדות משותפת עם ישראל ביתנו ברשימה אחת למציאות מוגמרת. ההצבעה על כך תיערך ביום שני, אך עד אז - גוברים בתוככי הליכוד עצמו קולות המתנגדים למהלך.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

סדק מהותי ראשון שגרם המיזוג עשויה להיות החלטתו של השר דן מרידור לפרוש משורות הליכוד. הוא עצמו מתנגד למרוץ המשותף עם ליברמן, בין אם בשל פער אידיאולוגי עמוק עמו, ובין אם בשל יחסים מתוחים שנמשכו לאורך 20 שנים. בשל כך, הוא עורך בימים אלה התייעצויות בדרך לקבלת הכרעה על המשך דרכו בתנועה.

לעומת מרידור, גילה השר בני בגין תמיכה במיזוג - אולם בקרב שרי הליכוד היו מי שהשמיעו ביקורת אישית נוקבת נגד נתניהו וטענו כי הריצה המשותפת עם ליברמן לא רק שנעשתה מוקדם מדי, אלא אף גרמה לכך שיושב-ראש הליכוד היה מוכן "ללכת לישון רגוע יותר" גם במחיר אובדן של 10-8 מנדטים.

בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" עם דנה ויס הסביר השר מיכאל איתן, שמיהר להתנגד למיזוג עם ישראל ביתנו זמן קצר אחרי חשיפת התכנית, את עמדתו באשר להתפתחויות.

"נקבל פחות מנדטים אם נתמודד ביחד"

מיכאל איתן. מתנגד (צילום: קרדיט:חדשות2)
מיכאל איתן. מתנגד | צילום: קרדיט:חדשות2

"זו טעות", הוא אמר באופן נחרץ - והוסיף: "האיחוד הזה לא מתאים לנו רעיונית וגם לא מבחינת הכוח שליברמן יקבל ויוכל לשלטון כך בחלקים הפנימיים של הליכוד".

איתן הזהיר כי ההתמודדות ברשימה אחת עשויה להביא לאובדן כוח אלקטורלי. "מבחינת התוצאה לא נקבל יותר מנדטים", הוא אמר.

"הגוש המאוחד יקבל פחות מנדטים מאשר מצב שבו כל אחד היה רץ בנפרד. המחנה הליברלי הלאומי בליכוד הצליח למתן הצעות של ליברמן, ועכשיו יהיו לו שליש מחברי הסיעה שעושים בדיוק את כל מה שהוא אומר". 

ארתור פינקלשטיין מעריך: 45 מנדטים

היועץ ארתור פינקלשטיין, מי שנחשב להוגה רעיון האיחוד, העניק הערב ריאיון מיוחד לרינה מצליח שחלק נרחב ממנו הקדיש לסוגיית הכוח האלקטורלי שצפוי לגרוף גוש הימין בבחירות הקרובות.

"הם יקבלו לפחות את 42 המנדטים שיש להם עכשיו", הוא אמר בביטחון - והסביר: "בסופו של דבר, האנשים שתמכו בעבר בליכוד ואלו שבישראל ביתנו יישארו מאוחדים. אני צופה שיצטרפו אליהם 3-5 מושבים דווקא מכיוון שזה יהיה גוש ימני מאוחד. אני מעריך שיהיו להם 45 מנדטים, או שניים-שלושה פחות או יותר".

על מקור התמיכה הנוספת אמר פינקלשטיין כי "גוש כזה עשוי למשוך אליו עוד אנשי מרכז-ימין - במיוחד את אלו שהלכו עם אריאל שרון לקדימה. אני חושב שהעובדה שהכל הפך להיות ימין מול שמאל עשתה את ההתמודדות אטרקטיבית יותר. השילוב הזה צפוי להיות מוצלח מאוד, מכיוון שישראל היא מדינה שיש בה רוב ימני מובהק".